Zdroj obrázku: Pixabay

Budoucnost elektronického obchodování se díky fintechu raketově mění, a to od vzestupu chat commerce, mobilních plateb i QR kódů a řešení zaměřená na data. Revoluce v elektronickém obchodování je v plném proudu a není cesty zpět. Kamenné prodejny se v posledním desetiletí zavírají alarmujícím tempem, zatímco online prodej stále roste.

Podle společnosti Statistica dosáhnou celosvětové nákupy v oblasti elektronického obchodování v roce 2022 hodnoty 5,4 bilionu dolarů. Co je hnací silou tohoto významného posunu? Velký podíl na tom má právě vzestup fintechu, tedy spojení finančních služeb a technologií.

Tento článek se podrobně zabývá revolucí v oblasti fintech a e-commerce, včetně některých klíčových technologií a trendů.

Fintech trendy v oblasti elektronického obchodování

BNPL (Buy Now, Pay Later)

Jedním z nejnovějších fintech trendů, které v posledních letech zasáhly oblast e-commerce, je BNPL neboli buy now pay later. Jedná se o to, že obchodník poskytne zákazníkovi úvěr, který má stanovenou dobu na splacení dluhu. Toto platební řešení je integrováno přímo do samotného e-shopu. U nás můžete znát například Twisto nebo mallpay a v zahraničí třeba Zilch. O vstupu do BNPL sektoru uvažuje také světově známý Revolut.

Zilch founder, fintech

Zakladatel a CEO Zilch, Philip Belamant, Zdroj obrázku: EU-startups.com

Nyní dávají společnosti zabývající se elektronickým obchodováním možnost platit ve splátkách. Tato politika jim pomáhá přilákat více zákazníků,” řekl Christian Velitchkov, spoluzakladatel společnosti Twiz LLC. „Tento typ platby je obvykle preferován u velkých nákupů.”

BNPL je také dobrým způsobem, jak zajistit finanční začlenění těm, kteří nemusí mít přístup k tradičním úvěrovým produktům. Navíc dává kupujícím pocit flexibility a kontroly nad jejich výdaji.

„Rozšířená nabídka služeb „vyzkoušejte před nákupem“ a „kupte teď, zaplaťte později“, bude i nadále přinášet dividendy společnostem z oblasti elektronického obchodu, které do nich investují,“ řekl Gregory Zakowicz, senior expert na elektronické obchodování ve společnosti Omnisend. Dále doplnil, že: „Tyto nabídky poskytují spotřebitelům větší důvěru v obchodování se značkami.

Mobilní platby

Dalším klíčovým trendem v oblasti fintech a e-commerce je vzestup mobilních plateb. Tento trend zahrnuje zákazníky, kteří provádějí platby pomocí svých chytrých telefonů nebo jiných mobilních zařízení.

Jednou z výhod mobilních plateb je, že jsou pohodlné a rychlé. Zákazníci mohou jednoduše naskenovat QR kód a provést platbu bez zadávání jakýchkoli údajů, jako jsou čísla karet nebo adresy.

Například v Brazílii došlo k obrovskému nárůstu využívání mobilních plateb, které na základě výzkumu společnosti JP Morgan představují 8 % všech transakcí v elektronickém obchodě. Tato skutečnost je způsobena především širokým rozšířením chytrých telefonů a růstem fintechu v této zemi.

Chatové obchodování

Provádění plateb v reálném čase při použití chatovacího rozhraní je dalším trendem ve fintech elektronickém obchodování. Tento trend spočívá v tom, že zákazníci provádějí platby pomocí chatbotů, což je pro zákazníky pohodlný způsob provádění plateb, protože tak mohou učinit, aniž by opustili chatovací rozhraní. Poskytují také personalizovanější zážitek, protože chatboti si mohou pamatovat preference a chování zákazníků.

Integrace se stávajícími aplikacemi pro zasílání zpráv jsou další kategorií chatového obchodování a zahrnují společnosti, které integrují své platební služby do stávajících aplikací pro zasílání zpráv, jako jsou WhatsApp, Facebook Messenger a WeChat.

Firmy budou přidávat nové mobilní kanály v rámci svých stávajících systémů, aby oslovily více zákazníků. Osobnější, cílenější a relevantnější komunikace a pokladní zážitky zlepší zákaznickou zkušenost nad rámec standardních zpráv,“ řekl Pieter de Villiers, spoluzakladatel a generální ředitel společnosti Clickatell. „Chat commerce umožní nakupovat, platit a prodávat prostřednictvím osobnějších interakcí mezi zákazníkem a obchodníkem, včetně případné automatizace a inteligentních interakcí poháněných chatboty.

Pokladna na jedno kliknutí

Vzhledem k tomu, že většina zákazníků je s procesem nákupu na internetu obeznámena, hledají obchodníci způsoby, jak proces odbavení zrychlit a zjednodušit. Jedním ze způsobů, jak toho dosáhnout, je pokladna na jedno kliknutí, při níž zákazník provede nákup kliknutím na jedno tlačítko namísto vyplňování několika polí.

Podle Amana Ghataury, vedoucího oddělení pro růst ve společnosti Alphagreen Group: „Začínající fintech společnosti, jako je Primer.io, optimalizují platební brány a ukazují zákazníkům nejvhodnější poskytovatele pokladen.

Pokladna na jedno kliknutí navíc může maloobchodníkům pomoci zvýšit míru konverze, protože proces nákupu je rychlejší a jednodušší. V důsledku toho je méně pravděpodobné, že zákazníci opustí nákupní košík během procesu placení.

Inovace založené na datech

Dalším trendem v oblasti fintech ecommerce je využívání technologií založených na datech. Tento trend spočívá v tom, že maloobchodníci využívají analýzu dat, aby porozuměli nákupnímu chování a preferencím svých zákazníků.

Tato fintech technologie řízená daty pomáhá maloobchodníkům přizpůsobit nákupní zážitek zákazníkům, což vede k lepší zákaznické zkušenosti.

Software pro optimalizaci a správu cen umožňuje interním týmům přinášet data, upravovat cenovou strategii a poskytovat dynamické úpravy cen v reálném čase elektronickému obchodu při zachování konzistence s tradičními kanály,“ poznamenal Lee Rehwinkel, viceprezident pro vědu a analýzu ve společnosti Zilliant.

Demokratizace přístupu k prodeji

Další vývoj se týká usnadnění prodeje výrobků a služeb online pro malé podniky a podnikatele. Jedním ze způsobů je využití tržišť, což jsou platformy, kde mohou malé podniky prodávat své výrobky a služby.

Digitální aktiva, jako jsou mobilní aplikace, e-shopy – zejména obchody Shopify a Amazon – blogy, společnosti Saas a další online podniky, jsou novou žhavou alternativní třídou aktiv pro akviziční investory a digitální podnikatele,“ uvedl Blake Hutchison, generální ředitel společnosti Flippa.

S nedostatkem některých řešení jsou samozřejmě spojeny i problémy. „Elektronické obchodování exploduje, přesto v tomto odvětví stále chybí dostatečná finanční řešení, která by sloužila malým a středně velkým mezinárodním obchodníkům,“ dodal Ricardo Pero, generální ředitel společnosti SellersFunding.

Další trendy

Mezi další trendy v oblasti fintech e-commerce patří využívání kryptoměn a blockchain technologie, ale také rostoucí obliba modelů založených na předplatném. Jako způsob provádění plateb se také stále častěji používají QR kódy.

Kromě trendů zaměřených na spotřebitele existuje ve fintech e-commerce také řada trendů v oblasti business-to-business. „Nabídka okamžitého rozhodování a úvěru pro B2B zákazníky může být dosažena prostřednictvím efektivních vestavěných plateb, které pomohou obchodníkům v oblasti elektronického obchodování zvýšit tržby a přilákat nové, opakované zákazníky, kteří nakupují více a častěji,” uvedl Brandon Spear, generální ředitel společnosti TreviPay.

Velkým problémem je také kybernetická bezpečnost: „Vzhledem k tomu, že kyberzločinci nacházejí způsoby, jak obejít kontrolu přihlášení, je nutné zavést další kontrolní body, které zajistí širší přehled a kontrolu nad aktivitou na účtu,” dodal Ido Safruti, spoluzakladatel a technický ředitel společnosti PerimeterX.

Tento článek se navíc zabývá řadou dalších zajímavých trendů, nicméně ty výše uvedené dobře reprezentují ty nejvýznamnější.

Bez fintechu by nebylo elektronického obchodování

S rozvojem fintechové revoluce v oblasti e-commerce lze očekávat, že se i v příštích letech objeví ještě více inovativních a zajímavých trendů.

Pokroky v oblasti fintechu umožnily společnostem zabývajícím se elektronickým obchodováním odstranit zádrhely u pokladen, což značce umožňuje prodat své produkty rychleji většímu počtu lidí,“ uvedla Kirsten Shepardová, ředitelka produktového oddělení podnikových systémů ve společnosti Saatva.

Závěrem lze říci, že je to vzrušující doba pro působení v odvětví elektronického obchodování a bez fintechu by toto odvětví neexistovalo.

Zdroj: Volný překlad článku z Fintechmagazine.com

Avatar Autor
Radim Oulehla

Nadšenec do e-commerce, online marketingu a FinTechů. Chorobný minimalista a odpůrce nesmazaných e-mailů. Spoluzakladatel Podpořit.cz.

Líbí se vám článek? Podpořte Fintree kávou.

Naše články píšeme po nocích a občas musíme spánkový deficit dohnat šálkem kávy. Budeme rádi, když nás na jeden pozvete.

☕️ Chci vás pozvat!