Obsah článku:

  1. Co je affiliate marketing?
  2. Inzerent
  3. Publisher
  4. Pro koho je affiliate vhodný?
  5. Jaké očekávat výsledky?
  6. Jaký zvolit affiliate systém?
  7. Srovnání vlastního, krabicového řešení s affiliate sítí
  8. Kdy dát přednost vlastnímu nebo krabicovému řešení před affiliate sítí?

Stejně jako roste e-commerce, roste i affiliate marketing. Ten se v poslední době stává nedílnou součástí marketingového mixu spousty internetových obchodů i poskytovatelů služeb a často i jedinným monetizačním nástrojem provozovatelů webů.

Při správném zavedení a nastavení může affiliate program přinést e-shopům narůst v objednávkách o desítky procent a zároveň udržet kontrolu nad výdaji. Často je možné díky affiliate marketingu zasáhnout takové publikum, které byste standardními kanály zasáhli jen těžko.

Co je affiliate marketing?

Affiliate se řadí mezi výkonnostní druh marketingu. Ne nadarmo se říká, že affiliate patří mezi nejefektivnější způsoby online marketingové propagace. Affiliate je totiž způsob propagace, ve kterém jako podnikatelé neplatíte za zobrazení ani za proklik, ale formou provize za doporučenou objednávku. 

Veškeré výdaje na propagaci jsou vynaložené až potom, co získáte reálný a vámi schválený prodej. Díky tomu získáte kontrolu nad veškerými výdaji a zároveň přehled o výkonnosti vaší kampaně. Celý systém funguje na základě spolupráce dvou stran – inzerenta a publishera.  

Co to je affiliate marketing Affial.com

Zdroj: Affial.com

Inzerent

Jako inzerenta označujeme podnikatele nebo firmu, která provozuje vlastní affiliate program. Tedy nabízí nějakou formu provizního prodeje. Mezi nejznámější inzerenty patří třeba Alza, KnihyDobrovský, MALL, Aliexpress a další.

Affiliate už dávno nevyužívají jen e-shopy prodávající produkty. Využívá se i ve službách, finančních produktech jako jsou hypotéky, pojištění, spoření, bankovní služby a spoustu dalších. Mezi tyto inzerenty patří třeba Portu, Twisto nebo Revolut.

Publisher

Je webová stránka, blog nebo influencer, který propaguje daného inzerenta nebo jeho služby či produkty a přináší mu tím prodeje. Většina publisherů propaguje a rozšiřuje povědomí o značce a produktech inzerenta na své vlastní náklady respektive za vidinu provizí získaných z prodejů.

Obsahové weby

Mezi obsahové publishery řadíme ty, kteří produkují obsah za účelem získávání návštěvníků z organického vyhledávání (z vyhledávačů Google, Seznam apod.) Obsahoví publisheři patří mezi nejoblíbenější.

Takovým publisherem může být web, který píše všeobecné články na různá témata a do nich zapracuje affiliate odkazy případně využije bannerovou reklamu, kterou vloží do článku či do různých pozic webu.

Existují i publisheři, kteří pracují na základě barteru a provizí zároveň. Inzerent poskytne publisherovi produkty nebo služby k vyzkoušení zdarma. Publisher tyto produkty či služby osobně otestuje a na základě vlastní zkušenosti vytvoří odpovídající recenzi nebo článek, který nadále propaguje a získává provize z prodejů. 

Není však pravidlem, že web produkty zdarma k recenzi získá. Web musí mít patřičnou autoritu, návštěvnost a čtenost článků, aby se inzerentovi vyplatilo produkty k recenzi zdarma poskytnout. Přečtěte si rozhovor s Radoslavem Černým z EcoBlog – „25% produktů k recenzi dostávám zdarma”.

Tento typ publisherů patří v affiliate marketingu mezi ty vůbec nejoblíbenější, protože vytváří největší přidanou hodnotu pro inzerenta, ale také pro čtenáře dané recenze. Jen málo co dokáže čtenáře přesvědčit k nákupu víc, něž objektivní recenze s ukázkou vlastní zkušenosti s daným produktem či službou. Mezi recenzní typy publisherů patří například Kombo nebo i Fintree.cz.

Cashbackové weby

Tyto weby fungují tak, že se o získanou provizi z affiliate marketingu podělí se svými uživateli. Jestliže tedy jdete nakupovat na MALL a využijete k tomu cashbackový portál, získáte polovinu provize, kterou by běžně publisher obdržel. Pokud má tedy MALL provizi pro publishera ve výši 10 %, vy získáte z ceny nákupu 5 % na svůj uživatelský účet a zbylých 5 % si nechá cashbackový portál na svůj provoz. 

Cashbackových portálů existuje celá řada a jsou mezi nimi i charitativní. Ty peníze z nákupu nevracejí vám, ale darují ji na dobrou věc. Mezi takové cashbackové portály patří třeba Podpořit.

Výhoda těchto portálů je v jejich široké databázi uživatelů, u které dokáží snadno definovat jejich potřeby a vyhodnotit, jaké produkty nakupují. Díky tomu je dokáží oslovit s konkrétní nabídkou, a to je pravá přidaná hodnota cashbackových portálů z pohledu inzerenta. Další je ta, že dosta často lidé nakoupí jen tam, kde mají možnost cashbacku a často při tom nehledí na cenu.

Podporit.cz

Kupónové weby

Tyto weby shromažďují veškeré slevové kupony, akce, dopravy zdarma ze stovek e-shopů a nabízí je svým návštěvníkům. Stačí se prokliknout do e-shopu a sleva se aktivuje nebo se vám zobrazí kupon, který využijete před platbou za nákup.

Kupónové weby jsou často vnímané jako parazitní, jelikož zákazníci mohou slevový kupon vyhledat těsně před dokončením nákupu a tím získat slevu v úplně poslední fázi nákupního procesu, což znamená, že zákazník mohl eventuálně nakoupit i bez kuponu. 

E-shopy se proti tomu brání tím, že nastaví platnost kuponu od určité hodnoty objednávky, což naopak povzbuzuje zákazníka v tom, aby přidal nějaký produkt do košíku navíc. 

Výhodou kuponových webů je, že umí ve správném okamžiku ještě více motivovat zákazníka k nákupu a nezřídka kuponový web informuje zákazníka o akci, o které by se jinak nedozvěděl.

Influenceři

Každý asi někdy zaregistroval reklamu od nějakého influencera. Většinou ve stories na Instagramu nebo videu na YouTube influencer představí daný produkt a nabídne slevu v podobě slevového kuponu.

Jedná se o velmi efektivní reklamu, která skvěle podpoří povědomí o inzerentově značce a zároveň zajistí i zvýšení prodejů. Je však nutné vybrat vhodné influencery, což je často tím nejtěžším úkolem. 

Pro koho je affiliate vhodný

Je na místě zmínit, že affiliate program není vhodný pro kohokoliv. Každý internetový obchod působí jinou dobu, v jiném segmentu, má jinou cílovou skupinu, marže a působí na jiných trzích.

Pokud si nejste jistí, zda je pro váš e-shop affiliate marketing vhodnou volbou, nechte si poradit od specialistů v některé affiliate síti. Ti s vámi rádi zkonzultují veškeré možnosti. Kontaktovat můžete třeba síť Affial. Obecně je affiliate vhodný tehdy, když:

Máte zavedený e-shop

Obecně se doporučuje program zavést ve chvíli, kdy je e-shop zaběhnutý a buduje vlastní značku, dosahuje určité organické návštěvnosti a má již zavedenou objednávkovou základnu, která přesahuje 300 objednávek měsíčně. Samozřejmostí je vyladěné UX – pěkné zpracování, přehlednost nákupního i objednávkového procesu. 

Působíte ve vhodném segmentu

Další důležitá věc, kterou je nutné promyslet, je segment produktů, na které se obchod zaměřuje. Dnes se v podstatě dá najít affiliate program na jakýkoliv produkt i službu, každopádně čím více e-shopů ve vašem segmentu má affiliate zavedený, tím složitější bude spustit váš vlastní program.

V těchto situacích často rozhoduje výše provize, kterou publisherům nabídnete, ale také délka platnosti cookies a další podmínky, které v programu nastavíte.

Segment by měl mít dostatečnou velikost. Pokud působíte lokálně, pravděpodobně pro vás nebude affiliate vhodným marketingovým kanálem.

Máte přijatelnou marži

Před zavedením affiliate programu je nutné myslet i na výši marže, kterou má e-shop na svých produktech. Z této marže totiž musíte podstatnou část ukrojit a věnovat ji publisherům, kteří budou vaši značku propagovat. Volba provize je samozřejmě na e-shopu, ale obecně platí, že čím vyšší provize, tím větší motivaci mají publisheři k propagaci.

Jaké očekávat výsledky

Důležité je nezapomínat na fakt, že výsledky affiliate marketingu se po spuštění neprojeví hned. Často se výsledky objeví až po několika měsících a není výjimkou, když se nepodaří affiliate program rozjet vůbec. K lepším výsledkům vám může pomoci správné načasování spuštění programu.

Zpravidla se zvýšení počtu objednávek po zavedení affiliate programu pohybuje okolo 10-60 %, ale existují i výjimky, kdy se podaří přinést větší množství objednávek. Všechno se však odvíjí od velké spousty faktorů.

Case study s e-shopem Blendea 

Pojďme se společně podívat na reálná data, které nám poskytl internetový obchod Blendea, který spolupracuje se sítí Affial, a to už několik let. Za tu dobu se dokázal vypracovat mezi nejlepší inzerenty působící v této affiliate síti. Affiliate marketing přináší tomuto inzerentovi více než 30% podíl na celkovém počtu objednávek.

Blendea

Tento affiliate program má nastavenou poměrně vysokou provizi 20 %. Konverzní poměr e-shopu se pohybuje okolo 3 % a průměrná provize obdržená publisherem za celé období je okolo 140 Kč.

Délka platnosti cookies je poměrně dlouhá – 90 dní. Nejběžnější bývá délka platnosti cookies 30 dní a znamená to, že publisher obdrží provizi za doporučený nákup, který proběhl v následujících 30 dnech po kliknutí na trackovací odkaz případně banner. Čím delší je platnost cookies, tím lépe pro publishera.

Zdroj: Affial.com

V druhém kvartálu roku 2020 affiliate objednávky zaznamenaly pokles způsobený koronavirem a celostátní karanténou. Další kvartál obrat zaznamenal nárůst o 6 % a ve vánočním období dokonce 24 %. Kvartál na to se podařilo navýšit obrat z affiliate programu o dalších 22 %. 

Od roku 2020 se daří přinášet průměrný mezikvartální nárůst v obratu objednávek generovaných přes affiliate 13,8 %.

mezikvartální růst přivedeného obratu

Velký nárůst v počtu přivedených objednávek z affiliate programu e-shop zaznamenal v prvním kvartálu roku 2020. Jednalo se o mezikvartální růst ve výši 31 %. Další dva kvartály byly z pohledu růstu slabší. V druhém kvartálu roku 2020 zaznamenal počet přivedených objednávek úbytek o 16 % a následující kvartál o 7 %. 

Další dva měsíce byly rostoucí. Vánoční sezóna přinesla mezikvartální nárůst v počtu přivedených objednávek o 7 % a první kvartál letošního roku dokonce o 26 %. Průměrně se každý kvartál podaří navýšit počet realizovaných objednávek přes affiliate o 8,2 %.

Co se týče průměrné výše provize v prvním kvartálu roku 2020 se pohybovala okolo 154 Kč. Další kvartál mírně klesla na 141 Kč. Po-té přišel růst na 160 Kč ve třetím a 187 Kč ve čtvrtém kvartálu roku 2020. První kvartál letošního roku přinesl průměrnou provizi publisherů ve výši 180 Kč. Suma sumárum je průměrná provize za všechny tyto kvartály 164 Kč.

průměrná výše provize

Affiliate marketing přináší e-shopu Blendea okolo 30 % veškerých objednávek a výsledky programu se daří dlouhodobě zlepšovat. Jak si pochvaluje affiliate program Matěj Chodelka z e-shopu Blendea? 

Afffilate nám tvoří celkově velký podíl ze všech objednávek a vyhovuje nám, že platíme jen za reálné objednávky. Taktéž nám to velmi pomáhá v SEO, protože máme díky tomu hodně odkazů z různých kvalitních webů. Matěj Chodelka, Blendea.cz

Jaký zvolit affiliate systém

Affiliate můžete naprogramovat zcela sami, čímž si vytvoříte vlastní systém. Často je ale výhodnější pořídit krabicové řešení, kterým je třeba Post Affiliate PRO nebo Affilbox. Další možností je zapojit e-shop do affiliate sítě. Všechny možnosti mají své pro a proti. Výhody a nevýhody jednotlivých systémů naleznete níže.

Vlastní systém / krabicové řešení

Pokud se rozhodnete vybrat si vlastní systém nebo krabicové řešení, obojí vám přinese více práce. O všechno se totiž budete muset starat sami, a to od technické stránky po reporting výsledků programu.

Výhody

  • Úplná volnost v nastavení programu.
  • Vlastní kontrola a reporting.
  • Vše pod vlastní střechou.
  • Přímá komunikace s publishery.
  • Obrovským e-shopům se vyplatí vlastní řešení finančně – nižší náklady.

Nevýhody

  • Potřebujete obrovské množství času na správu programu.
  • Vysoké počáteční náklady

Affiliate síť

Toto řešení affiliate systému se mi jeví jako nejlepší a nejjednodušší. Affiliate síť přináší e-shopům spoustu výhod. Mezi oblíbené affiliate sítě, působící v Česku a Slovensku patří třeba Affial.com.

affial

Výhody

  • Provede vás celým implementačním procesem.
  • Má zavedenou databázi publisherů.
  • Vyřeší za vás podporu publisherů, vyhledávání i oslovování.
  • Stará se o výplaty i reporting.
  • Máte se na koho obrátit.
  • Nižší počáteční náklady.
  • Nízká časová náročnost.

Nevýhody

  • U obrovských e-shopů vyšší náklady v podobě odvedených % z provizí affiliate síti.

Srovnání vlastního / krabicového řešení oproti affiliate síti

Podpora publisherů

Podpora publisherů zabere spoustu času. Každý publisher řeší trochu jiné problémy a potřeby, takže není možné vytvořit jedno ucelené FAQ’s, kterým byste otázky a požadavky publisherů snadno odbavili. Připravte se na to, že aby byl program úspěšný, budete dennodenně řešit nějaké požadavky. U affiliate sítě se s tímto nesetkáte, všechno řeší affiliate síť a její manažeři.

Zpracování výplat

Jakmile publisheři přinesou prodeje a budou si chtít provize vyplatit, musíte platby zprocesovat, což bude také potřebovat určitou časovou dotaci. Výplaty v affiliate síti opět nemusíte řešit.

Vyhledávání a oslovování publisherů

Pravděpodobně to nejzásadnější, co pro rozjezd vlastního affiliate programu budete potřebovat, jsou právě publisheři. Je nutné vyhledat ty správné a oslovit je s možností propagace vaší kampaně. 

V affiliate síti se bude o vyhledávání a oslovování publisherů zajímat hned několik affiliate manažerů, čímž vám zásadním způsobem uleví.

Reporting

Výsledky kampaní byste samozřejmě měli průběžně vyhodnocovat. U vlastního a krabicového systému je reporting čistě ve vašich rukou. U affiliate sítě to bude právě ona, kdo report vytvoří. Vy už dostanete přehledná data a výsledek, zda se programu daří či nikoliv.

Kdy dát přednost vlastnímu systému nebo krabicovému řešení před affiliate sítí?

Máte obrovský e-shop

E-shopy jako Alza apod. mají velký rozpočet na to, aby vytvořili vlastní affiliate systém. Kromě dostatečného rozpočtu mají i množství zaměstnanců, kteří dokáží affiliate spolehlivě a efektivně obsluhovat sami.

alza affiliate

Máte začínající / malý e-shop

Váš e-shop je malý nebo začíná. E-shopy s nižším počtem objednávek většina affiliate sítí odmítne, protože je velmi náročné affiliate program nastartovat. V takové chvíli mohou malé e-shopy využít vlastní řešení a zpracovat si affiliate sám.

Nevyhovující systém affiliate sítě

Může nastat situace, kdy e-shopu nevyhovuje systém affiliate sítě. Tehdy je také variantou vlastní systém, který si může provozovatel nastavit tak, jak jen bude potřebovat. Je ovšem důležité nezapomenout na obrovskou časovou dotaci, která je ke správně affiliate programu nutná.

Závěrem už bych jen shrnul celý článek, kde jsme si představili, co je to affiliate marketing a jak může pomoci vašemu e-shopu zvýšit počet objednávek o desítky procent. 

Využíváte už affiliate program? Dejte nám vědět do komentáře, co nejvíce na affiliate marketingu oceňujete. 

Avatar Autor
Radim Oulehla

Nadšenec do e-commerce, online marketingu a FinTechů. Chorobný minimalista a odpůrce nesmazaných e-mailů. Spoluzakladatel Podpořit.cz.

Líbí se vám článek? Podpořte nás kávou.

Naše články píšeme po nocích a občas musíme spánkový deficit dohnat šálkem kávy. Budeme rádi, když nás na jeden pozvete.

☕️ Chci vás pozvat!