Dnešním hostem je CTO společnosti MoroSystems Radek Teichmann. Společnost MoroSystem zajišťuje flexibilní vývoj na míru svým partnerům, mezi které patří velké finanční instituce, fintech firmy, ale i eBay. Jejich služby využívá nejedna tuzemská fintechová společnost. Více už se ovšem dozvíte v rozhovoru níže.
Dobrý den, pane Teichmanne. Rád bych začal náš rozhovor krátkým představením. Na vašem profilu na LinkedInu stojí: CTO v MoroSystems, fintech partner a BankID evangelist. Jak tyto popisky vystihují vás a vaši práci?
Velmi krátce po založení MoroSystems a mém příchodu do firmy (minulý rok to bylo 15 let) jsme začali spolupracovat s firmou Wincor Nixdorf (dnes Diebold Nixdorf), pro kterou jsme dodávali řešení pro zpracování platebních transakcí a software na monitoring pokladen, chytrých trezorů, bankomatů a dalších koncových zařízení. Za tu dobu jsme získali zajímavé zkušenosti z oblasti fintechu a k tomu se začaly přidávat další projekty z této oblasti.
Já sám jsem se na celé řadě projektů podílel, a i když se moje současná práce posunula spíše do role podpory našich vývojových a obchodních týmů, stále mě tematika fintechu velmi zajímá. I proto jsme se v roce 2021 zapojili do aktivit kolem BankID, kterou vnímám jako jednu z největších inovací osobní identity občanů v ČR.
Na svém webu píšete, že spolupráce s MoroSystems není černá díra na peníze, ale dodáváte flexibilní vývoj na míru. Silné tvrzení, ale co se za ním skrývá?
V MoroSystems jsme dodali za těch 15 let více než 120 projektů – zkušenosti nám ukazují, že spolupráce byznysu a IT v podobě dodavatelů softwarových řešení ne vždy funguje a že se kvůli tomu úspěšně dodá jen velmi malé procento projektů. A to je škoda. Proto jsme se rozhodli naší iniciativou No Paskvil Agile změnit způsob, jak oba světy fungují, a zvýšit tak míru úspěšnosti odběratelů i dodavatelů softwarových řešení.
Vytvořili jsme standard spolupráce, který umožňuje směrovat energii na společný cíl a ne na vzájemné boje a hledání mantinelů. Stavíme na kombinaci tradičních a agilních principů a na maximální otevřenosti mezi oběma stranami. Při realizaci projektů s MoroSystems se stáváme partnerem a přímo se podílíme na úspěchu dodávaného řešení.
Naši fintech redakci zaujala publikace No Paskvil Agile, jež radí, jak vyvíjet software a nevyhazovat peníze z okna. Proč tato publikace vznikla? Myslíte, že spousta firem vyhazuje peníze na vývoj z okna?
Částečně jsem se tohoto tématu dotkl v předcházející odpovědi. Iniciativa No Paskvil Agile má pomoci odběratele a dodavatele softwarových řešení naučit spolupracovat tak, aby vznikaly úspěšné projekty, které nekončí nespokojeností na obou stranách. Naši zákazníci nás často vyhledávají ve chvíli, kdy vyvíjí projekt či produkt a jsou nespokojení se současným dodavatelem.
My ale mnohdy vidíme, že problém není pouze na straně dodavatele. Že chyba byla velmi často již na začátku spolupráce, kdy se požadovalo řešení za nějakou cenu s nejasným zadáním. Ti, kteří se pohybují v softwarovém vývoji dlouho, vědí, že vývoj softwaru je neustálá změna a že po dobu vývoje se může situace několikrát zcela změnit. Zároveň vidíme, že vzájemná důvěra a společný zájem na výsledku je jeden z hlavních ukazatelů budoucího úspěchu. Pokud se na těchto pilířích nestaví, tak ano, může se stát, že se vyhazují peníze oknem.
Mezi vaše klienty patří firmy, které jsou nám ve fintechu velice známé. Jsou to firmy Diebold Nixdorf, AEVI, Axa, Volkswagen Financial Services a další. Co pro tyto firmy děláte?
Portfolio služeb, které svým zákazníkům dodáváme, je velmi široké. Od systémů, které zpracovávají platební transakce, přes monitoring koncových zařízení až po portály pro koncové zákazníky firem, pro které pracujeme. Pro AEVI jsou to právě zmiňované systémy pro zpracování platebních transakcí u velkých retailerů a na benzínových pumpách po celém světě. Spolupracujeme jak na vývoji core produktu AEVI, tak i na jeho přizpůsobení a napojení na systémy bank a acquirerů (zúčtovacích bank).
Pro firmu Diebold Nixdorf vytváříme software pro monitoring koncových zařízení (bankomaty, trezory, pokladny apod.), který používají jako součást svého produktového portfolia. Pro AXA (aktuálně již Uniqa) jsme vytvářeli klientský portál pro správu klientských smluv. V rámci fintechových řešení bych zmínil ještě Bondster (P2P investiční platforma), který jsme převzali od původního dodavatele a spolu s klientem jej rozvíjíme a provozujeme.
Jak se vlastně tuzemské firmě podařilo získat klienty jako eBay nebo Diebold Nixdorf?
Stojí za tím především naše flexibilita a schopnost rychle reagovat. Nikdy jsme se nebáli výzev – je to i jedna z našich hodnot (změny vnímáme jako příležitost), a tudíž když nás oslovil eBay, byli jsme připraveni okamžitě naskočit a pomoci. Stejně tomu bylo i u Diebold Nixdorf a AEVI, kde se nám dlouhodobě daří přinášet přidanou hodnotu a být firmě technologickým partnerem. Se svými zákazníky tvoříme jeden tým a pomáháme jim dosáhnout byznysových úspěchů.
Jaké trendy váš tým sleduje? Je jimi všeobecná digitalizace? Blockchain? Fintech? Přechod do cloudu?
V posledních letech vidíme zvýšený zájem o digitalizaci – značně tomu pomohl covid, ale je to i trend, který sledujeme delší dobu. V minulém roce jsme se v rámci digitalizace zaměřili více na témata BankID a blockchainu, která hýbala technologickým světem v Česku i zahraničí. Zapadá to i do našeho směřování v rámci BIFS (Banking, Insurance, Financial Services), kde je pro digitalizaci stále obrovský prostor – a my bychom byli rádi u toho.
Společně s Tatum jste vytvořili NFT tržiště pro dobrou věc. Jak tento projekt dopadl?
Ano, konkrétně jsme vytvořili dárcovský NFT portál pro Dobré víly, kde se nabízí obrázky, které kreslily děti z dětských domovů a známé osobnosti, a dárci je mohli koupit jako NFT na bázi Binance Smart Chain (BSC) blockchainu. Pro jeho vývoj jsme využili Tatum jako development platformu, která nám výrazně zjednodušila práci s blockchainem jako takovým. Naším cílem bylo pomoci dobré věci a při tom se něco nového naučit.
Oba cíle jsme splnili – na portálu změnilo vlastníka 9 NFT tokenů za částku, která pomohla konkrétním aktivitám Dobrých víl. My v MoroSystems jsme se naučili pracovat s NFT, vytvořili jsme základy NFT portálu, který se dá snadno použít pro další projekty, a zároveň jsme dokázali, že v rámci zakázkového vývoje softwaru umíme blockchain a aplikace nad ním stavět.
Dalším silným jménem, rezonujícím ve světě fintechu, je vaše partnerství se společností Tatum. Jste její Platinum partner, znamená to tedy, že vyvíjíte aplikace na blockchainu?
Blockchain jako technologie nás zaujala zejména minulý rok při vzestupu zájmu o NFT. Tehdy jsme se začali zajímat o to, jakým způsobem bychom mohli proniknout do této zajímavé domény. V tu dobu jsme se začali bavit se společností Tatum vyvíjející vývojářskou platformu pro snadný vývoj nad různými blockchainy a stali jsme se jejím implementačním partnerem. Naším prvním společným počinem byl výše zmiňovaný dárcovský NFT portál a aktuálně máme rozjednané další zajímavé projekty, kde bychom mohli spojit síly a využít tuto nadějnou platformu a blockchain technologii.
Poslední otázka, pro Fintree typická: které fintechové aplikace využíváte?
Kromě klasických mobilních aplikací českých bank (zejména AirBank a FIO) či Revolutu jsou to aplikace točící se kolem krypta – Coinbase, FTX a Coinomi. V rámci investicí zmíním námi vyvíjený Bondster a také mám rád přesné sledování rodinných financí, takže nemůžu opomenout Spendee.