Zdroj: Ler studio

V rozhovoru s Tomášem Zadákem se podíváme na vývoj digitální a brandingové agentury Ler studio. Rozhovor osvětluje výzvy digitálního marketingu, důležitost budování značek a úspěšnou spolupráci s klienty, jako je například firma 2Bminer. Dozvíme se i specifika kryptoměnových marketingových kampaní a o plánech firmy do budoucna.

Můžete na začátek představit vás a Ler studio? Co bylo impulsem pro založení vlastní digitální a brandingové agentury?

Jednalo se vlastně o přirozený vývoj. Dříve jsem dělal grafiku jako freelancer a s tím, jak narůstalo množství práce, tak jsem k sobě přibíral další lidi. Nejdříve se ke mně přidalo několik známých, kteří se zabývali tvorbou webových stránek a rozuměli vývoji. Obrovská škola byla práce pro společnost Playman, kde jsem měl možnost realizovat manuály, obaly a další tiskoviny pro počítačové hry. Zde jsem nahlídnul pod pokličku těm nejzkušenějším a měl možnost hodně okoukat. To mi bylo 22.

Dříve jsme se zaměřovali převážně na grafický design, tvořili jsme hlavně loga a navrhovali obaly. Již v této době jsme ale dokázali získat i vetší klienty, jako například českou čokoládovnu Carla, se kterou spolupracujeme dodnes. Postupně jsme rozšiřovali naše služby o správu sociálních sítí, online marketing a zakázkové webové projekty.

Prvních pár let se tak jednalo spíše o spojení několika živnostníků pod jednou značkou. Myslel jsem si, že to je nejlepší kombinace. Až první větší tendry mi ukázali, že je potřeba být legitimní firmou, pokud chceme pracovat pro větší společnosti.

Marketingové prostředí se díky neustálému technologickému pokroku rychle mění. Ler studio funguje už přes 10 let, jak se vám daří reagovat na rychle se měnící digitální prostředí a jak se přizpůsobujete novým technologiím?

To, že ke změnám v digitálním prostředí dochází velmi rychle, jsem si uvědomoval už od začátku podnikání. Vývoj v této oblasti je opravdu velmi rychlý a já sám se přiznám, že vzhledem k rozsahu našich služeb už nestačím všechny novinky sledovat.

Například u marketingu se na to snažím pohlížet tak, že nové trendy a inovace nechávám na jednotlivých lidech, kteří se na danou problematiku specializují. Já to poté zhodnotím z hlediska toho, jaký to přinese užitek našim klientům. Například u sociální sítě TikTok, jsem naše lidi motivoval, aby si ho zkoušeli, zjistili co umí a jak by se dal využít. Klientům jsme ho ale začali nabízet až ve chvíli, kdy jsme ho měli dostatečně vyzkoušený na sobě. 

Naše digitální služby, především v oblasti webových stránek nebo marketingu testujeme nejdříve na nás, až následně to nabízíme klientům. K práci v digitálním prostředí to prostě patří.

tomas-zadak-ler-studio-do-textu

Zdroj: Ler Studio

Podle vašich webových stránek s klienty budujete dlouhodobá obchodní partnerství. Můžete trochu rozvést, co pro to děláte a proč si myslíte, že je to důležité?

Už od té doby, co jsem působil jako freelancer, jsem se ke klientům vždy choval férově a budoval s nimi dobré vztahy. Viděl jsem, že ty nejlepší výsledky, kterými se chcete také chlubit, nevznikají přes noc. Proto jsem tuto ideu přenesl do Ler studia mezi jeho základní hodnoty. Vždy se nejprve snažíme co nejvíce navnímat cíle klienta a nahlížet na spolupráci z dlouhodobého hlediska. Podle toho následně navrhneme strategii a postup prací.

Je budování silných značek důležité? Myslí si to i vaši klienti, nebo naopak na začátku této myšlence příliš nevěří?

Myslím si, že síla značky je nesmírně důležitá. Na druhou stranu, ne každá firma na světě potřebuje mít silný brand. Pokud ale pracujete v oblasti B2C, tedy s koncovým zákazníkem, tak je brand velmi důležitý. Problém je, že vybudování silné značky trvá dlouho, je poměrně špatně měřitelné a může být velmi drahé. Samozřejmě ale záleží na celkové strategii celé značky. V rámci Ler studia se nám osvědčil hybridní model, kdy část prostředků jde na výkon a část do brandingu. Poměr pak určuje nastavená marketingová strategie.

Realita je totiž taková, že pokud si jako zákazník budete vybírat nový produkt v kategorii, kde je obrovská konkurence, tak s mnohem větší pravděpodobností sáhnete po tom, o kterém už jste dříve slyšeli. Nejvíce se vám to ale vrátí v době, kdy půjde daný trh dolů. Pokud už máte vybudované jméno, tak budete v krizi úspěšnější než firma, která ho nemá. Se silou značky je tak spojená důvěra a loajalita zákazníků.

Jaké jsou hlavní výzvy, se kterými se vaše agentura Ler studio setkává v současném prostředí digitálního marketingu a jak s nimi pracujete?

Největší výzvou je pro nás situace, kdy klient dělá výběrové řízení. V našem oboru je strašně složité správně porovnat více nabídek. Není to jako nakupovat zboží, tam si vyberete požadované parametry a porovnáte cenu. To u nás nejde, prodáváte svoje know-how, přístup, kreativitu a podobně. Výzvou je pak pro nás správně připravit podklady pro nabídku tak, abychom byli srovnatelní s konkurencí. Tím, že zastáváme myšlenku největšího přínosu, často prohráváme s konkurencí, která se soustředí pouze na výslednou cenu.

Další výzvou je, když za námi přijde klient, který pracuje v oboru, se kterým nemáme žádné zkušenosti. To se nám stalo například s firmou 2Bminer. Byl to náš první projekt v oblasti krypta a zároveň webový projekt, kde jsme pracovali s arabštinou. I když jsme krypto fanoušci, pro nás to znamenalo velké studium problematiky a testování.

Jaký je váš přístup k měření úspěšnosti marketingových kampaní a jaké ukazatele výkonnosti považujete za klíčové?

Vždy záleží na typu marketingových kampaní. Kampaně pro zvýšení povědomí o značce se vyhodnocují úplně jinak než výkonnostní kampaně na podporu prodeje. Snažíme se co nejvíce využívat analytických dat z marketingových nástrojů. V některých oborech a případech je ale získání relevantních dat hodně obtížné a někdy i nemožné. Vždy se snažíme najít takové ukazatele výkonnosti, které dávají smysl klientovi i nám. Může se jednat o poptávky z webu, návštěvnost, dosah nebo jednoduše přímé prodeje. Je to vždy individuální.

Často se nám bohužel stává, že klient očekává výsledky, ale vlastně neví jaké, případně chce sledovat, kolik mu aktivity vydělaly, ale nemá na to interně nastavený systém nebo s námi nechce sdílet obchodní výsledky. Potom nemáme žádnou možnost monitorovat výkon kampaní a pokud pak klientovi začne váznout obchod, je velká pravděpodobnost, že budeme první na ráně. Z tohoto důvodu se občas stane, že některé spolupráce odřekneme, protože nemají definované základní parametry pro měření výsledků.

Jednou z vašich úspěšných kampaní je spolupráce s firmou 2Bminer, pro kterou jste dělali redesign webu a doladili celkovou vizuální identitu. Co bylo hlavním cílem této spolupráce?

U 2Bmineru se opět ukázalo, že pokud o spolupráci přemýšlíte z dlouhodobého pohledu, než že pouze uděláte jednorázovou zakázku, tak dosáhnete mnohem lepších výsledků. Už na prvním setkání jsme se s Jakubem Hlavenkou a Michalem Bílkem nastavili na stejnou vlnu. Společně jsme připravili strategii, která obnášela redesign webových stránek, doladění vizuální identity, výkonnostní marketing a kluci se postarali o perfektní PR a sales. Cílem bylo jednoduše zvýšit obrat společnosti. Tento mix aktivit do sebe tak zapadl, že se nám podařilo například zvýšit návštěvnost webu o 2000 % během 3 měsíců.

Běžně se po komplexním redesignu webu podaří zvýšit návštěvnost o 150 – 800 %. Tady si to ale vše tak krásně sedlo, že výsledkem jsme byli ohromeni. Celá investice do redesignu se tak 2Bmineru vrátila za pouhé 2-3 měsíce. 

Můžete zmínit nějakou zajímavou challenge, na kterou jste při spolupráci s 2Bminer narazili?

Jelikož se 2Bminer zabývá kryptoměnami, těch výzev tam bylo hodně, protože krypto je samo o sobě velmi specifický obor plný nedůvěry a restrikcí. Na začátku jsme třeba vůbec nepočítali s tím, že placené reklamy na vše, co souvisí s kryptoměnami, je téměř nemožné spustit nebo udržet delší dobu aktivní. To platí jak pro kampaně na Googlu, tak na sociálních sítích. Nejméně omezení v rámci kampaní na krypto má Seznam, ale jejich vyhledávací síť nemá moc velký dosah.

Testovali jsme tak různé varianty kampaní, abychom mohli placené reklamy využívat. To nás hodně naučilo a v současnosti už pracujeme na řešení, které nám umožní využívat pro kryptoměnové odvětví i placené reklamy. Je potřeba si udělat speciální certifikaci, což je sice běh na dlouhou trať, zdá se ale, že se nám ji brzy podaří získat.

ler-studio-tomas-zadak-tiny

Zdroj: Ler studio

Loni k vám do firmy vstoupili investoři (Olga Chabr Grillová, Vojtěch Sucharda, Jáchym Petřík), jak se vám podařilo je oslovit?

To pro mě jako zakladatele byl osudový milník. Nestává se totiž často, že by se investovalo do agentur jako jsme my. S Vojtou a Jáchymem se známe už delší dobu a pracovali jsme společně na několika projektech a tato investice vlastně ještě více propojila společné aktivity. Zároveň plánujeme velkou expanzi a budování vlastních produktů, které si žádají nemalou investici. Občas věci prostě přichází, aniž bychom tomu šli nějak extrémně naproti.

Jaké jsou v Ler studio vaše plány a cíle do budoucna? 

Plánů je samozřejmě celá řada. Rozhodně bychom rádi dále rostli, mojí vizí je mít v týmu cca 25 členů. Zároveň bych rád udržel současné firemní hodnoty a naši kolegialitu. Připravujeme také několik vlastních on-line produktů, které chceme nabízet do celého světa. Uvidíme, až kam nás to zavede.

Avatar Autor
Lukáš Raška

Už nějakou dobu ponořen do světa FinTechu, dat, osobních financí a udržitelnosti. A chce vědět víc. Nadšený cestovatel do severských zemí.

Líbí se vám článek? Podpořte nás kávou.

Naše články píšeme po nocích a občas musíme spánkový deficit dohnat šálkem kávy. Budeme rádi, když nás na jeden pozvete.

☕️ Chci vás pozvat!