Kdo by neznal Netflix. Název této společnosti je pevnou součástí slovní zásoby většiny civilizované populace a stal se synonymem pro večerní oddech po náročném pracovním dni. Příběh Netflixu, který je v dnešní době jedním z nejzvučnějších jmen na poli zábavního průmyslu, však zná málokdo.
Jelikož se tato společnost zaměřuje na online prostředí, musela také vybudovat obrovské technologické kapacity, což je jedna z vlastností, která byla klíčovým katalyzátorem jejich úspěchu. V dnešní době je tedy Netflix považován spíše za technologickou akcii. Spojení technologií a zábavního průmyslu by mohlo být zajímavou součástí mnoha portfolií. Je Netflix to pravé? Na to se dnes podíváme.
Historie Netflixu
Ačkoliv si možná můžete myslet, že je Netflix relativně mladou společností, opak je pravdou. Byl založen Reedem Hastingsem a Macem Randolphem již v roce 1997 v Kalifornii. Společnost začala původně fungovat jako půjčovna DVD, která svým zákazníkům umožňovala objednat si zapůjčení filmu online s následným doručením DVD zásilkovou službou na jejich adresu.
Tento model byl svého času revoluční a nabízel zákazníkům mnohem pohodlnější službu v porovnání s tradičními video půjčovnami té doby jako Blockbusters. Již v roce 1999 Netflix přišel na to, že by pro něj mohl být výhodnější model měsíčního předplatného s neomezeným množstvím zapůjčených filmů. Tento krok jim pomohl vybudovat věrnou zákaznickou základnu a určil kurz budoucího směřování.

Zrod Netflixu, tak jak ho známe dnes, se stal v roce 2007, kdy společnost spustila online streamovací službu, která odstranila nutnost čekání na doručení zásilky s filmem a zákazníci si tak mohli pustit jakýkoliv obsah platformy online. Podobné změny se děly ve společnostech po celém světě a fyzická média tak pomalu začala mizet z našich životů a dnes již pravděpodobně většina z nich leží zaprášená někde v šuplících. V průběhu dalších let Netflix podepsal smlouvy s několika významnými filmovými studii, jejichž díla nabízel a značně tak rozšířil svou nabídku.
Další strategický zlom nastal v roce 2013, kdy společnost poprvé zveřejnila svůj vlastní obsah. Prvním a hned úspěšným kouskem bylo politické drama Dům z karet. Pamatovat si však můžete také i populární seriály Orange is the New Black nebo Stranger Things. Díky těmto počinům již Netflix nebyl pouze distributor, ale stal se i uznávaným tvůrcem obsahu. Ačkoliv to společnosti pomohlo se odlišit, zároveň jim přibyly i nové náklady a dluhová zátěž.
Co se týče akcie, Netflix měl své IPO v roce 2002 a začal se na burze NASDAQ obchodovat na úrovni 15 $. Toto IPO přineslo společnosti 82,5 milionů $. Od té doby cena akcie velmi rychlým tempem rostla a muselo dojít k několika stock splitům. Růst ceny byl způsoben především vzrůstajícím počtem předplatitelů a globální expanzí. Společnost však také brzy začala čelit konkurentům v podobě Disney+, Amazon Prime Video, HBO Max a dalším.
Dnes je Netflix jedním z nejvýznamnějších hráčů ve své oblasti a akcie této společnosti je neoddělitelnou součástí mnoha portfolií. Pro populární růstové technologické akcie se dokonce používá akronym FAANG, který reprezentuje názvy společností Facebook, Apple, Amazon, Netflix a Google. Společnost tedy v očích investorů stojí po boku takovýchto gigantů.
Business model
Hlavní způsob, jakým Netflix vydělává peníze nejspíše nemusíme dlouze představovat. Jedná se o platby za předplatná, která umožňují uživatelům této platformy přistupovat k obsahu. Společnost se přitom snaží poskytnout různou kvalitu služeb v rámci různých cenových úrovní. Rozlišujícím prvkem je především rozlišení videa a počet zařízení, na kterých lze obsah sledovat současně.
Podle zprávy o finančních výsledcích v roce 2024 ke Q4 společnost evidovala 302 milionů aktivních předplatných. Netflix bohužel přesně neuvádí, kolik procent z jejich obratu, který jen v Q4 překročil 10 miliard $ (poprvé v historii), tvoří předplatná, dovolujeme si však odhadovat, že to bude přes 90 %. Všechny kvartály roku vykazovaly více než 10% meziroční růst. U Q4 byl tento růst pak nejvyšší a činil 16 %. Zajímavé je, že provozní marže mezi čtvrtletími kolísala od 17 % až po 29,6 %.
Co však možná většina nás v České republice nezná, jsou omezené levné plány Netflixu, které umožňují přístup k obsahu s reklamami. Tento koncept začala společnost používat na přelomu let 2022 a 2023 a postupně jej rozšiřuje do více a více zemí. U nás zatím tento typ předplatného není dostupný. Ve zprávě bohužel také není uvedeno, jakou část obratu tyto příjmy tvoří.

Byznys Netflixu je opravdu globálně diverzifikovaný, jelikož společnost poskytuje své služby takřka po celém světě. Nejsilnější a zároveň stále rostoucí thry jsou UCAN (Spojené státy a Kanada) a EMEA (Evropa a střední východ). Tyto dva trhy generují více než 75 % příjmů společnosti. Zbylou část téměř rovným podílem tvoří trhy Latinské Ameriky a APAC (Asijský Pacifik), kde však v minulém roce řádu jednotek procent klesal meziroční obrat. Zároveň jsou na těchto trzích také nejnižší hodnoty průměrné hodnoty předplatného.
Rizika
Největším rizikem Netfllixu jsou konkurenční streamingové služby, které lákají jejich zákazníky a zároveň také zvyšují konkurenční prostředí v oblasti licencování obsahu, čímž jej mohou zdražovat. Často se jedná o společnosti jako HBO, které jsou v odvětví aktivní již řadu let a mají tedy dostatečný kapitál na pokrytí velké části trhu.
Vhodné je také vzít v úvahu řadu méně významných rizik, mezi které patří například rizika kurzových výkyvů (důležité kvůli globální povaze byznysu), technických problémů nebo technologického pokroku, který by opět změnil způsob, jakým tato oblast funguje, jako to kdysi udělal Netflix přechodem z fyzických médií do online světa. Příkladem takovéhoto pokroku by mohlo být například to, že umělá inteligence bude schopna vygenerovat pro každého člověka film na přání dle jeho potřeb.
Zmínit můžeme také riziko globální ekonomické recese, kdy zábava je jedním z prvních segmentů, kde se lidé začínají finančně uskromňovat. Zřejmě by však většina z nás raději vynechala jednu večeři v restauraci než měsíční předplatné obdobné služby.
Srovnání s konkurencí
Některé konkurenty jsem již v tomto článku několikrát zmínili. Jedná se například o HBO+, které však patří pod mateřskou společnost Warner Bros. Discovery, Inc. Do porovnání byly také přidány společnosti s velmi podobnými business modely. Spotify stejným způsobem distribuuje hudbu a TKO Group Holdings streamuje sportovní události – vlastní třeba značku UFC.
Netflix je z hlediska tržní kapitalizace největší z porovnávaných společností. Jeho tržní kapitalizace je dokonce více než dvojnásobná oproti druhému největšímu konkurentovi Disney, který je významným jménem v oboru a funguje již od roku 1923.

Návratnost nákupu akcií těchto společností se poměrně různí. Lze však říct, že mladší společnosti zaměřené více na online porážejí ty tradičnější, jako jdou Disney a Warner Bros. Na časových horizontech do pěti let výrazně dominuje Spotify, avšak velmi dobře je na tom i TKO Group. Na desetiletém horizontu pro Spotify ještě nemáme data, protože mělo IPO teprve v roce 2018. Netflix a TKO Holdings však přinesly téměř pohádková zhodnocení.

Růstové metriky vypadají pro Netflix pozitivně. Ačkoliv je největší z porovnávaných společností, stále vykazuje poměrně dynamický růst. Za povšimnutí stojí zejména meziroční růst EBITDA o téměř 50 %. Spotify má v tomto údaji pravděpodobně chybu v datech. Zajímavý růst obratu pozorujeme také u TKO Group, kde jsou vyšší růstová procenta možná díky tomu, že se jedná o relativně menší společnost.

Ukazatelé ziskovosti nás přesvědčují o tom, že Netflix je z těchto společností největší oprávněně. Společnost drtí své konkurenty téměř na všech frontách, ať už se jedná o marže nebo ukazatele jako ROA a ROE. Nejmarkantnější jsou rozdíly zřejmě u čisté marže, kterou má Netflix impozantních 22,34 %, zatímco u konkurentů to není ani polovina.

Když se podíváme do rozvahy, nenalezneme u Netflixu nic, co by nás vyloženě překvapilo. Společnost podle ukazatelů běžné a pohovoté likvidity využívá cizí kapitál relativně bezpečně. To se však nedá říct o Disney a Warner Bros, kde jsou tyto ukazatelé pod doporučenými hodnotami.

Akcie Netflix – shrnutí a cenový graf
Výše jsme psali, že se Netflix při IPO začal obchodovat za 15 $. V době psaní článku si však jeden kus akcie můžete pořídit za zhruba 960 $. Od té doby však proběhly již dva stock splity v roce 2012 (1:2) a v roce 2015 (7:1). Pokud si tedy někdo při IPO akcii koupil, dnes by držel 14 ks akcií o celkové hodnotě 13 440 $.
Pokud je pro vás cena za jeden kus aktuálně vysoká, nezoufejte. Spousta akciových brokerů, jako je například RoboMarkets, nabízí možnost frakčního nákupu. Předpokládáme však, že by letos mohlo dojít také k dalšímu stock splitu.
Podíváme-li se na dlouhodobý cenový graf, můžeme hezky vidět růst akcelerovaný pandemií covidu-19, kdy lidé byli zavření doma a služby typu netflix jim přišly vhod. Jakmile se opatření rozvolnila, následoval panický výprodej, na který však navázal dlouhodobý růstový trend pokračující až do dnes. Zatím nic příliš nenaznačuje tomu, že by se tento růst měl obrátit, avšak mít se na pozoru je potřeba stále.

Celkově bychom článek mohli shrnout tak, že tato akcie rozhodně může být zajímavou pro mnoho investorů a zaujaly nás především vysoké marže a neustále rostoucí počet platících uživatelů. Než se rozhodnete k nákupu, udělejte si ale samozřejmě vlastní průzkum.
Jak na nákup akcií společnosti Netflix
Nákup akcií není nic těžkého. V našem případě budeme používat brokerskou platformu RoboMarkets. Postup je však podobný i u jiných brokerů.
1. Založte si účet u RoboMarkets
Abyste se do toho mohli vůbec pustit, budete potřebovat aktivní obchodní účet. Stačí, když přejdete na hlavní stránku RoboMarkets a kliknete na zelené tlačítko pro založení účtu. Bude následovat vyplnění registrační formuláře, kde se vás budou ptát na základní osobní údaje. Jakmile tímto projdete, musíte ještě naskenovat nějaký průkaz totožnosti. Může to být třeba občanský průkaz nebo řidičský průkaz. Firmy by nic takového sami o sobě nepotřebovali, ale AML zákony to bohužel požadují.

Ve chvíli, kdy se vám obchodní účet otevře, jej bude nutné ještě naplnit finančními prostředky. Ideální je, kdybyste mohli odeslat přímo dolary, neboť budete nakupovat americkou společnost. Můžete ale použít i koruny, které se ve chvíli nákupu převedou na USD.
2. Přesuňte se na profil akcie Netflix
Teď už by mělo být všechno připravené na to, abyste mohli začít. Přesuňte se proto do platformy StocksTrader, ve které je možné nakupovat americké akcie.
Na hlavní obrazovce obchodní platformy najděte v levém horním rohu vyhledávací políčko. Sem napište jméno Netflix nebo ticker NFLX. Musíme vás upozornit, že se v RoboMarkets obchodují i CFD kontrakty, které se vám automaticky zobrazí u akcie. Nespleťte si je proto s fyzickými akciemi.

3. Vyplňte příkaz a akcie nakupte
Na pravé straně je ovládací konzole, ze které můžete nastavovat nákupní příkazy. Klikněte prosím na tlačítko s modrým názvem Market. Před vámi by se mělo ukázat vyskakovací okno.

Příkaz Market funguje tak, že se při jeho odeslání okamžitě vyplní podle stávající ceny akcií. Stačí jen nastavit množství akcií a příkaz odeslat. Samozřejmě můžete využít i ostatní příkazy, avšak ty jsou již složitější a je potřeba chápat další souvislosti.