Zdroj: Pixabay.com

Jaké jsou nejzajímavější příležitosti ve FinTechu? Co by měl vědět každý zakladatel finančně technologické firmy?

Reportérka magazínu sifted Isabel Woodford vedla diskuzi se zakladateli a výkonnými manažery o tom, jak řídit FinTech firmy, jakým výzvám jejich zakladatelé čelí, a také jak pracovat s konkurencí. U kulatého stolu za podpory Mastercard se k diskuzi sešli:

  • Amy Neale, senior vice president, fintech & enablers global lead ve společnosti Mastercard
  • James Lynn, CEO a spoluzakladatel Currensea, firmy která představila open-banking debetní karty pro využití v zahraničí
  • Lars Trunin, head of UK product ve Wise, nabízející nízkonákladové směny peněz v různých měnách
  • Peter Janes, CEO Shieldpay, startup, který chce zjednodušit komplexní finanční transakce

Zde je 6 zajímavých poznatků, které se vyplatí si zapamatovat:

1) Od začátku investujte do správné infrastruktury

Zakladatelé by měli pečlivě zvážit nastavení správné infrastruktury, protože může být bolestivé ji později změnit. To platí zejména pro případ případné expanze FinTechu, kdy se často musí firma při svém růstu orientovat ve věcech, jako je místní regulace.

„Investujte do správné infrastruktury od prvního dne. Jako malý startup můžete udělat pár chyb. Ale cena za to, že do té pravé infrastruktury neinvestujete hned na začátku, může být pro vás v pozdější fázi velmi vysoká.“ — James Lynn, Currensea

2) Je důležité vědět, kdy ustoupit

Janes ze Shieldpay řekl, že prvních 10 lidí pracujících ve startupu bude sedět na několika židlích najednou. Nemusí být odborníky na všechno a pomůže to nastartovat podnikání, ale mohlo by to vést k omezením při dalším růstu firmy.

„Bude pro vás velmi přínosné, když popřemýšlíte nad tím, v čem jste dobří a v čem ne. Pak si najměte odborníky na to, v čem nejste dobří, a delegujte je. Není to žádná raketová věda. To, co lidé mají tendenci dělat v prvních dnech, je mít nad vším kontrolu.“ — Peter Janes, Shieldpay

3) Použijte nudné nástroje abyste dosáhli svých cílů

Budete mít pokušení vydat se utrácet a koupit si všechny nejnovější softwarové programy pro svůj FinTech. Ale Trunin z Wise tvrdí, že nejsou vždy potřeba – a nechat věci jednoduché, může vaší firmě ušetřit spoustu peněz.

Wise používá k analýze dat některé speciální nástroje, jako je Jupiter Intelligence. Trunin však řekl, že zakladatelé by neměli vyloučit používání „nudných“ nástrojů jako jsou staré dobré Google dokumenty a tabulkové programy.

„Pokud se podíváte na 90 % toho, co používáme pro komunikaci a sdílení nápadů, jsou to produkty Googlu. Google dělá tyto věci velmi dobře. Neváhejte použít nudné nástroje abyste dosáhli svých cílů.“ — Lars Trunin, Wise

4) Spolupráce je pro FinTech klíčová

Ve FinTechu, na rozdíl od většiny ostatních technologických odvětví, jsou partnerství v rámci ekosystému klíčová, pokud jde o infrastrukturu, data a regulaci. Na tak přeplněném trhu může cenná spolupráce znamenat rozdíl mezi úspěchem a neúspěchem – na druhou stranu může být obtížné vědět, s kým se spojit.

„Mluvíme o tom roky, FinTech na jedné straně, tradiční banky na druhé… jedná se o velký koláč, ze kterého má svůj díl řada společností. A každá společnost má jiné cíle. A viděli jsme několik naprosto fantastických příkladů, kdy všechny strany uznávají, že každá může přinést ke stolu něco nového a aditivního.“ — Amy Neale, Mastercard

5) Nezaspěte rozmach krypta

Několik bank umožňuje transakce, kdy jsou peníze přijaty v jedné měně a vypláceny v jiné měně. Janes řekl, že bankovní průmysl si musí zvyknout na myšlenku udělat totéž s kryptoměnami.

Venture capital tento rozmach už zaspal. Podle World Economic Forum budou za 6 let kryptoměny tvořit 10 % světového HDP.

„Pred bankami je stále velký kus cesty. Zvláště pokud už drží prostředky, které jsou výnosem z převodu kryptoměn. To ale mnoho velkých bank stále nezajímá.“ – Peter Janes, Shieldpay

6) Vestavěné finance jsou velká příležitost

Neale říká, že Embedded finance (Vestavěné finance) právě teď získávají na popularitě a spotřebitelská poptávka je žene vpřed.

Nefinanční společnosti mají spoustu příležitostí začlenit různé finanční konstrukty do svých produktů. Lynn uvedl příklad, kdy Currensea spolupracovala s charitativními organizacemi, aby uživatelům nabídla značkovou debetní kartu, která jim umožnila přispět na charitu a zároveň ušetřit na bankovních poplatcích.

„Vestavěné finance otevřely obrovskou příležitost řadě firem, které působí jako zprostředkovatelé. Tato příležitost je tu pro ty společnosti, které umožní značkám stavět na své velké uživatelské základně. Navíc jsou vestavěné finance tlačeny dopředu spotřebitelskou poptávkou.“ — Amy Neale, Mastercard

Tento článek vznikl na základě překladu anglického textu, který byl publikován na stránce sifted.

Líbí se vám článek? Podpořte nás kávou. ☕

Naše články píšeme po nocích a občas musíme spánkový deficit dohnat šálkem kávy. Budeme rádi, když nás na jeden pozvete.

Avatar Autor
Lukáš Raška

Už nějakou dobu ponořen do světa FinTechu, dat, osobních financí a udržitelnosti. A chce vědět víc. Nadšený cestovatel do severských zemí.