Dnes si popovídáme o férovosti finančních poskytovatelů s Honzou Hlavsou (Fondee) a Jindřichem Lenzem (MutuMutu), zakladateli asociace FérFintech.
Jak vznikla myšlenka asociace FérFintechu?
Honza Hlavsa: Troufám si tvrdit, že příchod fintechů a možností pro běžné lidi, jak zhodnocovat své peníze bez zásahů poradců je obrovský pokrok, jenže obor investic lidé podle mě stále vnímají jako něco elitářského, popřípadě do něj nechtějí vstupovat, protože si investice spojují se ztrátou peněz. Fér Fintechem jsme chtěli řadu věcí uvést na pravou míru a dát impuls, aby se ona změna směrem k pro zákaznicky orientovaným investicím, udála rychleji.
Jindřich Lenz: Já jen dodám, že v případě pojištění je reputace mezi lidmi možná ještě tristnější. A mají k tomu dobré důvody. Navíc jsme zjistili, že mnohé absolutně šikanózní praktiky se už lidem natolik vžily, že je berou jako normu, se kterou se nedá nic dělat. Na mysli mám třeba to, že pojišťovny běžně lidem hážou klacky pod nohy a trestají je za to, že od nich chce klient odejít. Přece v dnešní době by mělo být naprostým standardem jít jednoduše pryč a ne na výročí a podobně. Je to stejná pohádka jako s výměnou banky nebo mobilního operátora. Taky to byla nejdřív samá výmluva a ejhle, najednou to jde a všichni jsou spokojenější. Takových méně i více závažných věcí, které by v pojišťovnictví zasloužily hned změnit je celá řada. Mutumutu a následně Fér Fintech chce poukazovat na to, že to změnit jde a že je v dlouhodobém horizontu pro obě strany mnohem výhodnější, pokud se ke klientům přistupuje transparentně a férově. Mutumutu je toho věřím důkazem, protože život klientům opravdu nechce komplikovat a vše nasvědčuje tomu, že právě i bez devadesátkových praktik, jako jsou hromady podmínek a výluk nebo manipulativních poradců, jde v pojišťovnictví úspěšně podnikat. Chceme, aby si tohle spotřebitel i lidé z oboru uvědomili.
Co přesně asociace dělá?
Jindřich Lenz: Cílem je kultivovat trh a obory, ve kterých podnikáme. Chceme taky co nejvíce zjednodušovat život našich klientů, poskytovat jim poctivé služby a pomáhat jim vyhnout se špatným nabídkám.
Kdo jsou členové asociace? Přijímá asociace další členy?
Jindřich Lenz: Fér Fintech založily startupy Mutumutu, Upvest a Fondee. Vedle toho máme také několik lidí a projektů, kteří myšlenku podporují, jako je Lucia Tothová, Lukáš Sedláček nebo Rozbité prasátko a samozřejmě Fintree. Zapojit se chtějí i další startupy. Kdo z nich se ve Fér Fintechu nakonec objeví dáme vědět v blízké době.
Jsem běžný spotřebitel. Mohu se na vaši asociaci obrátit a v jakých případech?
Jindřich Lenz: Určitě. Sice chceme běžnému spotřebiteli pomoci v uvozovkách systémově v dlouhodobém horizontu, a to pomocí nátlaku na obor, aby inovoval a upouštěl od neférových praktik. Ale reagujeme také na dotazy od jednotlivců, kteří se na nás obracejí s prosbou o radu nebo konzultaci. Odpovídáme jim poctivě, narovinu, případně je odkazujeme na správné lidi a zdroje, které pomohou lépe.
Neměl by toto dělat finanční arbitr?
Hlavsa: Tady jdeme právě o výrazný krok dál. Zákon mluví totiž jasně a vymezuje, co už je za čárou z hlediska trestního a pomáhá řešit případné přestupky. My ale chceme nastavit férovost a transparentnost vůči klientům přímo do DNA produktů, služeb a značek.
Jindřich Lenz: My se asi úplně nesnažíme pasovat se do role arbitra, spíš chceme na veřejnost vyzvedávat praktiky a témata z prostoru finančních firem a společností, které poškozují spotřebitele a pověst oboru. Pokud si toho začne všímat i arbitr, tak jenom dobře. Přesto jsme se rozhodli, že pro začátek je realističtější cestou vzdělávat a dělat osvětu.
V dnešní době “dluhopisové” jsou plné noviny nových emisí dluhopisů. Co si o tom myslíte?
Hlavsa: Dluhopisy jsou validní investiční nástroj, spíše jsou zatíženy jako mnoho věcí ve financích lehce zavádějícími přísliby. Když někdo rozumí financím, ale nemá dobrý záměr, může na lidech vydělat třeba tak, že bude nabízet dluhopisy skořápkových firem a zabalí je do líbivého marketingu – ve schématu rychlých velkých peněz. Na samotných dluhopisech nic špatného není, jen je jejich definice často ohnuta v prospěch nekalostí. Jak z toho ven? Nenaskakovat na vlak impulsivních rozhodnutí. Třeba my to ve Fondee řešíme tak, že vybíráme dluhopisové balíčky od firem, které dobře odhadneme, jsou za nimi reálné výsledky a nekompromisně vyřazujeme ty, které nesplňují naše kritéria.
Garantovaný výnos – Existuje toto spojení vůbec?
Hlavsa: Ne. Respektive to spojení bohužel existuje a lze na něj relativně často narazit. Je to ale právě jedna z toxických frází, která slibuje něco, co slibovat nelze a slouží pouze k manipulaci lidí. Co se investování týče, je třeba dokola opakovat, že s výší výnosu se také zpravidla zvyšuje riziko. Fér Fintech a jeho členové Fondee a Upvest se právě aktivně těchto slibů vyvarovávají a aktivně se snažíme do éteru říkat, že každý, kdo takzvaný garantovaný výnos slibuje, to nemyslí s investory dobře a jde mu jen o to z nich peníze vylákat. Tím nechceme říct, že se automaticky ve všech případech jedná o podvodníky, kteří sbalí prachy a slehne se po nich zem. Jde ale o to, že v dnešní době takové manipulativní sliby podle nás nemají mít místo a automaticky by lidem mělo v hlavě zasvítit výstražná kontrolka a porozhlédnout se po jiných službách, které jsou v komunikaci transparentní a poctivé. Možná jedině tak spotřebitelé donutí tyto manipulátory se chytnout za hlavu a své chování změnit. Samozřejmě je možná snadné takovým atraktivním slibům naletět a změna je běh na dlouhou trať. Přesto jsme nedokázali jen přihlížet a sledovat, jak kauzy způsobené podvodníky vrhají stín na investování. Je důležité se ozvat a ukázat, že je tu vedle té obskurní také ta správná férová cesta, jak zhodnocovat své peníze.
Myslíte si, že situace na finančním trhu je takto nepřehledná kvůli finanční gramotnosti čechů? Nepoctivosti poskytovatelů?
Hlavsa: Myslíme si, že nepoctivost poskytovatelů jde ruku v ruce s nevalnou finanční gramotností. Pokud budou lidé finančně gramotní, tak se logicky zmenší prostor je podvádět. V první řadě vnímám neduh ve špatném chápání rizik. Češi si špatně spočítají rizika, velebí spořící účty, ale pak iracionálně naskakují na ‚‚tutovky’’, které nemohou vyjít. Zkrátka aplikují extrémně protichůdné strategie zároveň. Abych se ale vrátil k těm poskytovatelům, tady je opravdu vidět, že hlavní problém je v tom, že často takoví poskytovatelé vystupují jako nezávislý poradce, ale přitom mají úmysl klienta takzvaně oholit. To se prostě neslučuje a existují například státy, které to definují zákonem mnohem lépe. Pak se nemůžeme divit tomu, že někdo si vybuduje důvěru v něco, co je na něj doslova ušitá bouda. Lidé zkrátka naletí, protože ti daní lidé, poskytovatelé, to prostě umí prodat jako senzaci a využít lidských emocí. Akorát to už nejsou zázračné hrnce na konferencích, ale zaručené investice bez práce. Tak to samozřejmě nefunguje. Nevidím to však černě. Zejména mladá generace má v tomto obrovský náskok, protože už je zvyklá si informace získávat sama z více zdrojů a ověřovat si je. Navíc má v podobě internetu obrovskou zásobárnu znalostí, která jim pomáhá se lépe vyznat. Vidíme to i u nás, naši klienti mají v průměru 35 let a internet je pro ně rozhodně známé místo.
Jindřich Lenz: Bohužel čísla z průzkumu pro Fér Fintech neříkají o finanční gramotnosti Čechů a ani o finančních poradcích nic moc dobrého. Jen málokdo má finanční rezervu na příští měsíc, lidé mají spíše dluhy. Navíc opravdu jen málokdo se rozvíjení své finanční gramotnosti aktivně věnuje. Ohromné množství lidí uvedlo, že doplatilo na špatný finanční produkt a to často z důvodu, že byli zmanipulovaní poradcem. Někdy záměrně a někdy dokonce omylem, protože sám poradce onomu produktu nerozuměl! Velmi zajímavé je také to, že spousta lidí tvrdí, že by finanční služby a produkty měly být srozumitelné samy o sobě.
Chystáte nyní nějakou akci, workshop? Jaké jsou případně vaše další kroky?
Jindřich Lenz: Workshop nebo kulatý stůl máme výhledově určitě v plánu. Za obor pojištění právě teď na denní světlo vytahujeme některé praktiky, které tady v dnešní době nemají co dělat, jako je už zmíněné ukončování pojistek. Vedle toho zrovna teď hledáme příběhy lidí, kteří se nedozvěděli, že byli na životní pojistce svého blízkého uvedeni jako ti, komu měly být peníze vyplaceny. Představte si, že pojišťovny nijak aktivně tyto lidi neoslovují a pokud se o pojistce oni sami nedozví, tak si pojišťovny peníze vesele nechají. Přijde mi to hrozné a snažím se do této problematiky víc proniknout a pokud možno lidem prostřednictvím Fér Fintechu sdělit, že tak by to být nemělo.
Zdroj: ferfintech.cz