Jsme rádi, že s Fintree můžeme být partnerem doprovodní události v rámci Týdne inovací 2021 s příznačným názvem Bankovní tradice ve spojení s fintechovým know-how, který je nám velice blízký. Událost pořádá KB SmartSolutions ve spojení s fintechy Roger, Upvest a Lemonero a uskuteční se v centru Prahy na Václavském náměstí dne 7.10.2021.
Díky inovativním technologiím jako jsou umělá inteligence, pokročilá analýza dat, na které navazuje financování pay as you go a další inovace mohou automatizovat mnohé procesy, což přirozeně přinese úspory na nákladech. Takto mohou FinTech firmy poskytovat bezpečnější, rychlejší a kvalitnější služby. Toho si všimla Komerční banka, jež přes KB SmartSolutions (dceřiná společnost Komerční banky), která realizuje investice do finančně-technologických start-upů. Cílem KB SmartSolutions je propojovat to nejlepší z obou zdánlivě nehomogenních světů – korporátu a start-upu.
Dotazy za KBSS – odpovídá Patrik Nový, ředitel KB SmartSolutions.
Patriku, děkujeme za krátký komentář. Nyní společně pro naše čtenáře nakousneme část informací, které se dozví na Týdnu Inovací. Jak vůbec vznikla myšlenka KBSS?
KB SmartSolutions vznikla začátkem roku 2019 jejím motto zní „Stavíme banku budoucnosti“. Spolupráce Komerční banky / KB SmartSolutions s fintechy a start-upy může mít širokou škálu forem od různých partnerství až po majetkový vstup do start-upu u těch, kterých řešení a struktura jsou strategickým rozhodnutím.
KB SmartSolutions se na trhu rychle vyprofilovala, dala o sobě vědět a navázala spolupráci kromě start-upů také s různými seed startery, akcelerátory a venture capital fondy, apod.. V průběhu druhé poloviny roku 2020 se povedlo hned několik úspěšných majetkových vstupů Komerční banky do českých fintechů z dílny KB SmartSolutions. Konkrétně se jedná o společnosti Upvest, Roger a Lemonero. U fintechu Upvest v roce 2021 dokonce došlo k navýšení majetkového podílu KB.
Proč zrovna spolupráce se start-upy? Je to kvůli jejich inovativní povaze a schopnosti rychle reagovat a přizpůsobit se?
Snaha najít společnou řeč se start-upy směřuje k jedinému cíli, a tím je skvělá nabídka pro naše klienty – ať už mluvíme o těch stávající nebo těch z řad nové generace. Jednoduše řekněme, že se snažíme vytvořit inovativní produkty a služby, které perfektně uspokojí potřebu klientů, a které ideálně na bankovním trhu doposud nikdo nenabízí.
Start-upy ve velkých korporacích zároveň představují způsob, jak systematicky inovovat, zrychlit vývoj a vyhnout se leckdy svazujícím pravidlům korporátu. Stavíme banku budoucnosti a všechna chytrá řešení pro klienty jednoduše neobjevíme jen my sami.
Jakým způsobem vybíráte oblasti zaměření start-upů a následně pak i vhodné start-upy ke spolupráci?
Na samém začátku se pravidelně potkáváme s lidmi z banky a bavíme se s nimi o tom, kde je tzv. tlačí bota, a co je brzdí v dosažení jejich cílů, co jim chybí, aby byli schopni naplnit potřeby klientů. Na základě těchto diskuzí pak hledáme partnery vhodné ke spolupráci. Když se nám takového partnera podaří najít a zájem je i na opačné straně, přemýšlíme o tom, jak mu pomoci rozvinout jeho obchodní model tak, aby se stal dostatečně zralým pro banku a naše klienty – to je v případě, že se bavíme o majetkovém vstupu. Nebo také můžeme spolupracovat prostřednictvím distribučního partnerství či jiným způsobem – možnosti jsou vskutku široké.
Proč zrovna Upvest, Roger a Lemonero? Čím jsou pro Komerční banku zajímavé? V čem tkví jejich jedinečnost?
Prvním impulzem pro nás byl fakt, že všechny tři společnosti mají unikátní řešení, které přímo naplňuje nějakou z aktuálních potřeb našich klientů. Svoje řešení vytvořili v oblastech, na které se samotná Komerční banka již nějakou dobu zaměřovala a přemýšlela o tom, jak se posunout dále. A také všechny tři společnosti působí v segmentech, které třeba na západě fungují již dlouhá léta. Tyto společnosti za svou existenci dokázali, že vědí jak na to – teda mají funkční business model a skvělou klientskou value propozici, která ve fázi škálování může z partnerství s bankou neobyčejně profitovat v ČR i v zahraničí. Zároveň lze o všech zakladatelích těchto třech společností říci, že jsou to tzv. srdcaři, tak jako my v KB SmartSolutions a i Komerční bance a svému řešení věří a bojují za něj.
Konec-konců to, v čem jsou jednotlivé řešení tak skvělé, na čem stojí, jak fungují a jak probíhá samotná spolupráce se můžete dozvědět i v rámci připravované doprovodní události Týdne inovací 2021.
Majetkové vstupy u Upvest, Roger a Lemonero se liší. V Upvest nabyla Komerční banka nejdříve podíl 18,9 % a tento rok jej navýšila na 31,06 %, ve společnosti Roger 24,9 % a v Lemonero pak 10,9 %. Proč je tomu tak a plánujete do budoucna nabít majoritu?
Výše nabytého podílu záleží vždy na vzájemné dohodě s majiteli samotného fintechu. Finální dohodě samozřejmě předcházejí četné diskuze. U společností Upvest a Roger je v plánu majetkový podíl v budoucích letech zvyšovat s možností nabít majoritu, zatímco u společnosti Lemonero se o této možnosti ještě bavíme.
Jakým způsobem se bude ubírat / ubírá spolupráce od majetkového vstupu? Dojde třeba k nějakému propojení aplikací formou Openbankingu?
Naším záměrem u všech majetkových vstupů je snaha propojit produkt/službu, které nabízejí se službami nabízenými bankou neboli hledání a maximalizace synergie a jejich integrace do banky. Nejdelší čas od samotného podpisu zatím uplynul u majetkového vstupu do společnosti Upvest a tady se od července spolupráce posouvá kupředu mílovými kroky, což je důkazem, že crowdfunding je skutečně fungujícím modelem.
Mezitím se, jak už bylo zmíněno, povedlo i navýšení majetkového podílu Komerční banky ve společnosti Upvest. Developerům již Komerční banka aktivně nabízí možnost získat potřebné finance prostřednictvím Upvest platformy. Cílem Upvest i Komerční banky je, aby tato crowdfundingová platforma nesloužila pouze k financování developerských projektů, ale aby se na ní sbíraly zdroje i na projekty všemožného typu, jako např. infrastrukturní projekty, sociálně prospěšné projekty nebo výstavba fotovoltaických, větrných nebo bioplynových elektráren. Tady chystáme další novinky ještě v průběhu roku 2021.
U společnosti Roger pracujeme rovněž na propojení hned v několika oblastech a společný strategický rozvoj dalších produktů a služeb. Prvním společně spuštěným produktem je microfaktoring od společnosti Roger, který nabízíme našim small-business klientům. Spustili jsme také nabídku v oblasti financování dodavatelských řetězců a pracujeme na mnohých dalších spolupracích. Na všech aktuálně pracujeme a při první možné příležitosti rádi prozradíme více.
U společnosti Lemonero, celá částka investovaná Komerční bankou směřuje rovnou do rozvoje a dalšího růstu tohoto fintechu. Hlavní oblastí spolupráce je financování menších a střední e-shopů moderním plně digitálním způsobem. A v roce 2022 je stěžejním bodem pro společnost strategická expanze zejména do Německa, Polska a Francie.
Kam KB SmartSolutions směřuje nyní?
Jsme přesvědčeni o tom, že v Česku existuje dostatek kvalitních projektů, s kterými si do budoucna umíme představit spolupráci, ať už se jedná o jakoukoliv formu této spolupráce. Nyní se zaměříme především na to, aby naše aktuální partnerství byla komerčně úspěšná. To ale neznamená, že nemáme v hledáčku další oblasti a akvizice, na které bychom se chtěli v dalších obdobích zaměřit. Do bližšího budoucna bychom rádi přidali jednu investici do retailového fintechu. A v dalším kole majetkových vstupů již počítáme s tím, že se budeme pohybovat za hranicí České republiky.
Nenechte si ujít také podcast na téma partnerství Fintechu a banky:
Líbí se vám článek? Podpořte nás kávou. ☕
Naše články píšeme po nocích a občas musíme spánkový deficit dohnat šálkem kávy. Budeme rádi, když nás na jeden pozvete.