S radostí pozorujeme, že široká veřejnost začíná stále více používat FinTech řešení ve svých každodenních životech. Většina lidí je začíná používat právě pro jejich nesporné přínosy. Nejen široká veřejnost, ale i banky začínají chápat přínos FinTech řešení a začínají s těmito společnosti spolupracovat nebo do nich majetkově vstupovat. Občas se ale dostaneme do situace, že se musíme vzdát hodnot, na které jsme zvyklí a vystavit se potenciálním rizikům, o kterých se dozvíte níže.
Jeden z hlavních přínosů FinTechu jsme mohli ocenit v průběhu pandemie covidu-19, kdy nám mnohé služby umožnily omezit sociální kontakt. Například formou vyřízení půjčky online bez nutnosti setkávat se osobně s bankovním poradcem nebo při bezhotovostních platbách u obchodníků a P2P platbách. Tyto služby jsou nejen bezpečné, ale i pohodlné a proto je spousta lidí bude používat i potom, co pandemie odezní. Zvyk je železná košile a to i v zacházení s financemi. Riziko, které s tím může souviset je, že se společnost dostane až do takové fáze, kdy prostě bez technologie nezaplatíte. Hodně blízko k bezhotovostní společnosti jsou ve skandinávii, kde například i v některých kostelech mají terminál pro dary církvi. Pokud vám někdo ukradne mobilní telefon, může se stát, že se ocitnete v úzkých, protože si nebudete mít jak zaplatit.
Zdroj: Freepik (vlastní zpracování)
Již zmíněná pohodlnost používání FinTech řešení souvisí i s vysokou personalizací těchto služeb. Mít službu, která je vám jako na míru šitá je samozřejmě skvělé. Je nutné si také uvědomit, že aby mohla být pro vás takto služba připravena, musel o vás její tvůrce nejdříve zjistit spoustu informací. Informace a data jsou zlatem moderní doby, proto je vhodné se zajímat o to, co o vás která společnost ví a s kým dalším tato data sdílí.
Sdílení svých osobních dat s třetí stranou často jednoduše potvrdíte v podmínkách používání služby a mnohdy o tom ani nemusíte vědět, protože dlouhé podmínky používání a ochrany osobních údajů ve velké většině případů nikdo nečte. Větším rizikem mohou být však kybernetické útoky, které jsou prováděny obvykle přímo s cílem data uživatelů zneužít. V této oblasti je však FinTech rizikem i přínosem, protože již existují FinTech řešení založená na AI (umělá inteligence) a ML (strojové učení), které skenují podezřelé aktivity a snaží se jim předcházet.
Dalším obrovským přínosem FinTechu je zvýšení dostupnosti finančních služeb pro všechny. Nejedná se pouze o základní finanční infrastrukturu, kterou často právě FinTech přináší do rozvojových zemí. V těchto zemích často není ani možnost zřízení si běžného účtu u banky, ale jedná se například i o investiční možnosti. Příliv retailového investování rozebíráme také v našem společném podcastu, kde zdůrazňujeme právě rizika, do kterých se mohou nezkušení uživatelé dostat. Již jsme mohli být svědky tragické sebevraždy studenta, který si díky chybě v aplikaci Robin Hood myslel, že dluží velké množství financí.
FinTech také umožňuje automatizovat spoustu procesů, což je samozřejmě skvělé a společnosti díky tomu mohou ušetřit na nákladech a omezit riziko lidské chyby. Příkladem může být práce pojišťovacích likvidátorů, která byla manuální, poměrně nákladná a náchylná na lidskou chybu. Dnes je možné pouze poslat fotografii nabouraného nárazníku a automatizovaný systém v řádech vteřin stanoví výši pojistného plnění. S tím však souvisí riziko zániku mnohých povolání. Znamená to, že stejně jako luddité za průmyslové revoluce máme sabotovat tento pokrok? Pravděpodobně ne, protože stejně jako průmyslová revoluce přinese i tato revoluce další nová povolání.