Zkratka OEM značí Original Equipment Manufacturer. Označuje tedy výrobce elektronických zařízení, jež obsahují technologii NFC, která umožňuje z tohoto zařízení udělat jak platební nástroj, tak POS terminál pro přijímání plateb. (POS – Point of Sale)

Se zavedením mobilních plateb se pro OEM pay otevřel zcela nový trh. OEM revoluce plateb v aplikacích, jejímž dalším logickým odrazovým můstkem se staly bezkontaktní platby. Výsledkem je OEM Pays, což jsou mobilní platební aplikace výrobců mobilních zařízení, které umožňují uživatelům přidávat do aplikace peněženky karty od více bank bez nutnosti nosit plastovou kartu s sebou.

Existuje mnoho aplikací OEM Pay a mezi nejčastější patří: Google Pay, Apple Pay a Samsung Pay. OEM Pay umožňuje vydavatelům, aby byli přítomni v předinstalované aplikaci OEM Pay a umožnili svým uživatelům provádět platby. Jedná se o FinTech řešení. Popularita těchto řešení rychle roste a rozšiřují se na nové trhy a do nových zemí. Od uvedení různých OEM Pay na trh v posledních několika letech jsou vnímány jako obří aktéři v ekosystému mobilních plateb, z nichž každý obsluhuje přibližně 25 až 85 milionů uživatelů. 

Hlavní hráči v sektoru OEM plateb:

  • Apple Pay
  • Google Pay
  • Samsung Pay
  • FitBit Pay
  • Garmin Pay

Apple Pay vs. Google Pay

Mezi nejrozšířenější OEM pay poskytovatele patří Apple a Google. Výhodou Apple je, že u sebe nikdy neukládá skutečná čísla karet ani je během transakcí nepřenáší dalším stranám. Čísla karet proudí pouze jednou během onboardingu nové karty do apple pay, aby se převedla na DAN (Device Account Number – známé také jako „síťový token“), který se uloží do mobilního čipu. 

Aplikaci Google Pay používá každý měsíc více než 150 milionů uživatelů na 42 světových trzích, což jsou fascinující čísla. Jenže Google ukládá skutečné číslo karty na svůj server, zatímco Apple ukládá do čipu telefonu pouze digitální DAN, který nemá žádný význam ani v případě úniku. Google při každé transakci odesílá číslo uživatelské karty bance ze svého serveru a pokaždé, když má být transakce dokončena, čímž vzniká bezpečností skulina.

Pozitivní je, že ani iPhone, ani telefon s Google Pay neukládají skutečné číslo karty do čipu telefonu! Apple Pay je tedy bezpečnější hlavně z důvodu uchování DAN čísla přímo v zařízení, nikoli na serveru.

Zdroj: ByteByteGo.Com

Shrnutí:

  • Apple Pay i Google Pay jsou široce přijímané mobilní platební systémy.
  • Apple Pay a Google Pay jsou do značné míry totožné nabídky. Apple může být jednodušší na používání, ale Google má více funkcí.
  • Google funguje jako zprostředkovatel a ukládá údaje o vaší kartě na svých serverech, zatímco Apple výslovně prohlásil, že vaše transakce nikdy nebude sledovat.

Tyto zdánlivě malé rozdíly poukazují na klíčovou propast mezi oběma službami. Protože Google funguje jako zprostředkovatel a údaje o kartě ukládá na svých serverech, nemusí se starat o žádné dohody s bankami a do služby Google Pay si můžete přidat prakticky jakoukoliv kartu. Do účtu můžete přidat i věrnostní a dárkové karty a posílat a přijímat peníze, které můžete uložit na účet a používat přímo bez zapojení banky.

Google Pay se ve všech směrech snaží napodobit skutečnou peněženku ve virtuálním světě. Google sleduje vaše transakce a ukládá údaje o objednávkách, jako byste účtenku vložili do skutečné fyzické peněženky.

Tyto údaje budou použity, stejně jako všechny údaje společnosti Google, k tomu, aby vám zobrazovaly reklamy, což přímo nahrává obchodnímu modelu společnosti Google. Google Pay sice tvrdí, že nebude prodávat historii vašich transakcí třetím stranám „ani ji nebude sdílet se zbytkem Googlu pro cílení reklamy“. V souladu se svou rolí zprostředkovatele slibuje Google v rámci svých zásad ochrany před podvody Google Pay 100% bezpečnost.

Společnost Apple naproti tomu výslovně prohlašuje, že nikdy nebude sledovat vaše transakce. Apple dokonce ani neukládá údaje o vaší kartě na svých serverech nebo ve vašich zařízeních. Jediné, co Apple dělá, je, že předává vaši kartu bance, ověřuje ji u banky a přijímá a ukládá DAN, který banka posílá zpět.

Apple není zprostředkovatelem plateb a místo toho se staví do pozice samotného platebního prostředku. Telefon s podporou Apple Pay se v podstatě stává drahou a krásně zpracovanou kreditní kartou, kterou lze ztratit nebo se stane nepoužitelnou, pokud se vybije baterie telefonu.

Ačkoli zabezpečení pomocí skenu otisků prstů a možnost vzdáleně deaktivovat telefon nabízejí poměrně velkou ochranu, pokud se někdo dostane k vašemu telefonu s Apply Pay, musíte se obrátit na svou banku, a ne na Apple.

Tento přístup také znamená, že společnost Apple musí vyjednávat s bankami a přimět je, aby se k její službě přihlásily, což je úkol, který omezil počet karet, které lze s Apple Pay používat. Nesledování transakcí nedává společnosti Apple žádný způsob, jak uživatele zpeněžit, a proto bankám, s nimiž spolupracuje, účtuje poplatek za každou transakci, ačkoli podrobnosti o struktuře tohoto poplatku zůstávají poněkud nejasné.

Zdroje: MeaWallet, Juniper Research, ByteByteGo

Partnerem článku je časopis Bankovnictví

bankovnictví
Avatar Autor
Ondra Machač

Specialista na budování (nejen) obchodních vztahů. FinTech evangelista, který si bez technologie neuvaří ani čaj. Spoluzakladatel Podpořit.cz.

Partner

Partnerem článku je časopis Bankovnictví

Číst