Většina začínajících firem do pár let končí. Z toho malého zlomku přeživších pak velká část běží v nějakém předpokládaném nastavení. Ve výjimečných situacích se ale stane, že se původní projekt rozběhne takovým způsobem, že změní celý obor. Amazon si prošel podobným procesem. Původním záměrem bylo prodávat knihy, o chvíli později zde máme snad všechno fyzické zboží na světě, a to včetně velkých věcí jako automobily apod.
V tomto článku se na tohoto ecommerce giganta podíváme podrobně. Nejprve si vysvětlíme kořeny společnosti a rozebereme současný podnikatelský model. V další části se budeme soustředit na tvrdá data v podobě finančních údajů, která jsou pro investory hlavním rozhodovacím prvkem. V posledním úseku se pustíme do praktickou ukázky nákupu těchto akcií s pomocí brokera RoboMarkets.
Historie Amazonu – Brand, knížky a investice od rodičů
Kde hledat startupy? No přece v garážích. Přesně na takovém místě založil v roce 1994 Jeff Bezos svůj internetový obchod s názvem Amazon. I samotný název byl promyšlený, neboť podle slov Bezose jej vybral na základě prvního místa v abecedě a spojitosti s exotikou a dalekými kraji. Podobná analýza proběhla i v případě výběru produktu, kterým se staly knihy. Bezos se s celým nápadem přestěhoval do Seattlu, v průběhu čehož také obdržel investici zhruba 250 000 dolarů od svých rodičů na rozjezd podnikání. O rok později byl eshop zprovozněn. Vůbec první kniha, která se v obchodě prodala, byla o vytvoření chytrého počítače, který by se svým chováním a řešením problémů podobal člověku.
Většinou trvá raketový vzestup roky. Amazon však vyčnívá i zde, neboť to zabralo pouhé dva měsíce, za které se dostal na prodeje v hodnotě 20 000 dolarů týdně. Tehdy již firma nabízela své produkty ve všech státech USA. Úvodní nabídka akcií, tedy IPO, bylo oznámeno v roce 1997 na burze Nasdaq za cenu 17 dolarů za akcii.
Již zde se objevují první problémy a žaloby. Walmart, jeden z největších retailových řetězců, například osočil Amazon z krádeže obchodních tajemství poté, co firma najala bývalou vysoce postavenou hlavu Walmartu. Stejně tak zaútočil Barns & Noble, což je naopak největší retailový obchod s knihami v USA. Jejich argument se opíral o to, že se Amazon prohlašoval za největšího prodejce knih, i když se jednalo pouze o knižního brokera. Faktem prostě je, že i v takto rané fázi na sebe strhával Amazon pozornost ze všech stran.
I přes značný úspěch z hlediska obratu firma nerostla dostatečným tempem. Většina investorské obce byla na konci tisíciletí velice skeptická, neboť Amazon stále nedosahoval kladného hospodářského výsledku. Celému sentimentu nepomohl ani pád Dot com bubliny v roce 2001. Pro Amazon ty byl ale rok úspěšný, nebo ve čtvrtém kvartálu se konečně výsledovka přehoupla do zelených čísel se ziskem 0,01 dolaru.
Další pokračování této firmy je už relativně standardní. Velká expanze do zahraničí, akvizice dalších menších firem a zvyšování tržeb. Například mezi roky 2011 a 2016 zvýšil Amazon počet zaměstnanců z 30 000 na 180 000 hlav. Firma začala některé projekty, které se nakonec ukázaly jako neúspěšně a ztrátové, ale na druhé straně se dostala také k zajímavým nákupům, mezi kterými je například streamovací platforma Twitch nebo potravní řetězec Whole Foods, jehož akvizice stála necelých 13,5 miliardy dolarů.
Problémy se zákony, zákazníky, zaměstnanci a jinými firmami
Jen málokteré firmě se podaří takový úspěch. Je však otázkou, jestli za tímto úspěchem nestojí spousta rozporuplných praktik a jednání, které by menší hráče zavřelo do vězení. Amazon je prošpikovaný skrz na skrz kauzami, které se týkají všeho možného. Některé konkrétní jsou například:
- Poskytování zařízení pro rozpoznávání tváří ozbrojeným složkám a informačním agenturám
- Špatné podmínky zaměstnanců ve skladech
- Aktivní rušení tlaků odborové činnosti a odpor proti formování těchto uskupení
- Akce proti férové hospodářské soutěži a antimonopolním zákonům
- Umožnění nákupu dětem bez svolení rodičů
A mnoho dalšího. Na platformě se samozřejmě nacházejí kradené či jinak okopírované produkty, prodávala se zde například kosmetika ohrožující zdraví apod. Amazon prostě není žádný svatoušek, avšak tak už to většinou u velkých jmen bývá.
Business model Amazonu
Amazon už dávno není pouhým online tržištěm. Ve svém repertoáru má firma dnes již mnoho projektů, ze kterých putují výnosy na horní příčku výsledovky.
Úplným základem dělení, jaký přesně uvádí i výroční zprávy, je geografie a cloudové služby. Amazon rozděluje své výnosy na segmenty Severní Amerika, Zahraničí a AWS, což je zkratka pro Amazon Web Services (Cloud).
Takto vypadala situace za rok 2022. Jak můžete vidět, Severní Amerika je největším trhem pro celý Amazon, neboť zaujímá tři pětiny všech tržeb. Na druhém místě s 23 procenty stojí mix služeb a prodejů poskytovaný v zahraničí, třetí příčka pak náleží cloudovým službám. Všimněte si především rychlosti, s jakou se segment AWS rozrůstá. Meziročně poskočila tato položka o 3 procenta nahoru. Je to rozhodně ten nejrychleji se rozvíjející úsek vůbec.
Jednotlivé položky se samozřejmě dají dělit podrobněji podle podstaty podnikání.
Největším zdrojem výnosů je dle očekávání segment online obchodu. Druhou největší kategorii drží služby pro prodejce třetích stran, což je možnost nezávislých prodejců nabízet své zboží skrze Amazon marketplace. Jak jsme si již řekli, AWS jsou především cloudové služby a softwarová řešení pro podniky a státní sektor. Zbytek věcí jsou spíše drobnosti, které do celkové částky přidávají pouze malou část.
Stejně jako výše si všimněte průměrného růstu u každého zdroje výnosů. AWS má 20 % za každý rok, zatímco core business Amazonu je v mírném ústupu. Je klidně možné, že se do několika let celý podnikatelský model přesměruje a hlavním příjmem se stane právě třeba cloudová služba.
Jaká jsou hlavní rizika?
Amazon má na trhu výsadní pozici. Své prsty má v různých odvětvích, což znamená poměrně širokou míru diverzifikace. I přesto se však potýká s určitými riziky.
Jeden z hlavních problémů je spojený s jejich AWS službou. Cloudová řešení jsou dnes poměrně rozšířená a každý velký hráč v telekomunikacích nebo internetovém prostoru poskytuje nějakou formu této technologie. Firmy jako Google, Microsoft, AT&T a další mají své vlastní služby, které jsou na trhu oblíbené. Pro Amazon není AWS hlavní business, ale i přesto přináší do výsledovky nemalé peníze. Pakliže by firma nedokázala držet krok s konkurencí, zásadně by to zhoršilo růstové metriky, pohled investorů na budoucnost společnosti a v souvislosti s tím i cenu akcií.
Další omezení pak mohou přirozeně plynout i z legislativy a přímých nařízení či soudních sporů. Amazon je na svém pískovišti největší hráč, což přirozeně táhne pozornost. Firma problémy se zákony a lidmi měla, stále je osočována z nelidského jednání nebo ovlivňování hospodářské soutěže a není tak vyloučené, že se bude postupně škrtit.
Finanční výsledky Amazonu
Finanční výsledky jsou v podstatě to jediné, o co v podnikání jde. Cílem každé firmy je maximalizace tržní hodnoty, která úzce souvisí s právě s těmito hodnotami. Podle výkazů se rozhoduje každý dobrý investor a my bychom se jim rozhodně neměli vyhýbat. Jak je na tom tedy Amazon z pohledu tvrdých dat?
Začněme pěkně popořadě – nejprve výnosy. Amazon je zde ukázková firma, která prozatím snad každoročně rostla. Průměrné tempo je zde nastavené na neskutečných 23,7 procent za posledních deset let, což je jen těžko překonatelné číslo.
Za rok 2022 se celkové výnosy vyšplhaly na 514 miliard dolarů a na rok 2023 se předpokládá s výnosy 538 miliard dolarů.
Na úplně druhé straně výsledovky je pak čistý zisk. I když se může na první pohled zdát, že je Amazon v hrozném stavu, skutečnost je vlastně dost podobná jako u výnosů.
Čistý zisk byl v posledních letech na pěkném vzestupu a od roku 2015 by se skoro nedostal do ztráty, pokud by zde tedy nebyl 2022. Co se v tomto roce tak změnilo?
Amazon je se svou velikostí v pozici, kdy je jedna z nejlepších cest pro další rozvoj akvizice či alespoň investice do dalších firem. V tomto duchu se Amazon rozhodl investovat do výrobce elektrických aut Rivian. Firma měla poměrně velké IPO. Kat bohužel rozhodl a trh poslal cenu akcií o 80 % dolů. Jelikož zde měl Amazon zhruba 20% podíl, je jasné, že tato událost podrazila nohy i výsledovce. CEO společnosti se vyjádřil tak, že řešením situace bude především snižování nákladů.
Porovnání s konkurencí
Hodnotit firmu ve své samostatné bublině je velká chyba. Přítelem každého investora je tzv. Peer group, což je skupina podobných firem, která může sloužit jako takové pozadí, vůči kterému naši společnost porovnáváme. Je to naprosto zásadní krok, jehož vynechání může být fatální.
My jsme do naší konkurenční skupiny zvolili Alibabu (další z největších internetových obchodů na světě), Walmart (největší řetězec kamenných prodejen) a eBay (další eshopový gigant). Firmy jsou to různé, různě oblíbené a stejně tak mají tržní kapitalizaci od desítek miliard až do bilionů dolarů.
Celkové výnosy, tedy včetně dividend, budeme porovnávat zejména na dlouhodobém horizontu. V akciích je doporučovaná doba minimálně pět let. Amazon je zde na prvním místě s průměrnými výnosy 96 procent ročně. Alibaba je v záporných hodnotách, Walmart je o 20 % ročně horší než Amazon a eBay je o úplně stejný skok za Walmartem.
Celkový výnos je v podstatě reakce trhu na úspěch firem. Co se pod tímto názorem skrývá? Abychom to odhalili, potřebujeme zjistit skutečné finanční údaje.
Růst společnosti je naprostý základ. Pokud meziročně nerostou jednotlivé položky výsledovky, pak bude firma dlouhodobě stagnovat a dříve či později ji překoná konkurence.
Výnosy Amazonu za posledních pět let rostly o 20 % ročně. Zde je firma za svou asijskou konkurencí o 4 %, zbytek konkurence asi nemá smysl zmiňovat. Provozní zisk je podstatně lepší údaj, neboť je očištěný o náklady na fungování podniku. EBITDA u Amazonu rostla znovu o zhruba 20 % ročně, čímž už si vydobyl první místo, a to o velký kus před konkurencí, která se plácá na jednotkách procent.
Efektivní řízení kapitálu je výsadou managementu. Pokud funguje dobře, pak se investice vyplácí. V opačném případě to může dospět i k zániku firmy. V této sekci se zaměříme hlavně na marže a různé ukazatele rentabilit.
Vezměme to tedy od marží. Nejlépe se v tomto ohledu má eBay, následuje Amazon, Alibaba a poté Walmart. Toto pořadí dává smysl, a to především ve smyslu k Walmartu, který má hlavně kamenné prodejny.
Když půjdeme níž, tedy například k marži na čistém zisku, můžete si okamžitě všimnout značného poklesu u Amazonu a Walmartu. Oproti zbylým dvěma konkurentům se dostaly do jednociferných čísel. Je to výsledek podnikání, které je provozně náročnější. Obecně se kapitálová náročnost ukazuje i na průměrných nákladech na zaměstnance, které jsou největší u Amazonu a Walmartu.
Pro zainteresované strany jsou posléze důležité ukazatele rentabilit, tedy návratnosti vztažené k nějaké základní položce rozvahy. Rentabilita celkového kapitálu (Return on Assets) je u Amazonu na hodnotách kolem 3,25 procenta, což je nejméně z naší skupiny. Rentabilita vlastního kapitálu, která je hlavní pro pravé investory do firmy (zde už se nebavíme například o věřitelích), je 12,5 procenta. Amazon je jen o kousíček lepší než Alibaba, avšak Walmart a eBay jsou o mnoho procent napřed.
Zatímco výsledovka je hlavně o nějakém potenciálu a růstu, rozvaha a její posuzování se točí kolem rizika a likvidity. Základem je tato otázka – je podnik schopen dostát svým závazkům v případě krize?
Úvodní ukazatel může být například Debt to Equity, tedy dluh dělený vlastním kapitálem společnosti. Amazon se dostal na hodnotu 90,76 procent, což v překladu znamená, že jsou skoro polovina podniku je složena z cizího financování. EBay je skoro z 3/5 financována z cizích zdrojů, zatímco Alibaba a Walmart mají menší hodnotu než Amazon.
Ukazatele likvidity jsou poněkud komplexnější metriky, které mluví spíše o schopnosti zvládat krátkodobé problémy. Běžnou likviditu (Current Ratio) si Amazon drží zhruba kolem jedné, podobně je tomu u Walmartu, zbytek se točí kolem 2. U pohotové likvidity, která je ještě přísnějším ukazatelem, je písnička dost podobná.
Rozhodně se zde nedá říct, že by byla nějaká hodnota dobrá nebo špatná. Čím nižší čísla jsou, tím agresivnější podnik ve své politice řízení krátkodobých zdrojů je. Tento vyšší potenciál je pak vykoupen rizikovostí, ale je nutné brát ohled i na podnik samotný. Amazon, který má svým způsobem až monopolní postavení, má jednoznačně prostor a podmínky pro případné vyjednávání a pravděpodobně si tak může dovolit více.
V rychlosti se ještě podíváme na měření rizika dle bankrotního modelu Altmana. Z této statistické metody vyplyne jedno číslo, podle kterého se určuje pravděpodobnost finanční tísně. Hodnota nad 3 znamená momentální bezpečí před tímto stavem. Jak jistě vidíte, všechny naše firmy jsou v tomto ohledu nad touto hranicí. Podle této metody by měly být v pořádku.
Úplná finanční analýza samozřejmě vyžaduje mnohem více úsilí a času. Také je nutné pochopit, že žádný z ukazatelů nelze brát jako nějakou absolutní pravdu. Vše je třeba posuzovat společně a dívat se na podnik jako na celek.
Akcie Amazon – Cena, dividenda, akcionáři
Tu nejsložitější část máme za sebou. Jak vlastně vypadají akcie Amazonu jako takové?
Graf výše ukazuje úplně typickou růstovou akcii, která dokáže spadnout i o desítky procent za poměrně krátký časový úsek. Celkem zajímavou věc můžeme vidět zhruba v roce 2020. Když se podíváte na většinu akcií, najdete zde propad způsobený Covidovou krizí. Amazon, jakožto online prodejce, byl naopak lockdownem posílen a cena akcií vylétla na nová maxima, ze který o několik měsíců poté spadla.
Dividenda společnosti Amazon
Pokud byste si snad chtěli do svého portfolia přidat dividendovou akcii, pak vás Amazon příliš nepotěší. Firma totiž žádnou dividendu nevyplácí. Z naší srovnávací skupiny je to tak jediný titul bez dividendy.
To, že společnost nevyplácí dividendu, není nic špatného. Výplata podílu zisku netvoří žádné peníze navíc, ba naopak je často daňově neefektivní a investoři zde ztrácejí část svých zisků kvůli státním odvodům.
Praktický návod na nákup akcií Amazon s pomocí brokera RoboMarkets
Dostali jsme se k praktické části našeho článku. Na začátku jsme vám slíbili, že si ukážeme i praktický návod na nákup těchto akcií. Co tedy budete potřebovat? Pokud se rozhodnete k nákupu této společnosti, budete využívat služby nějakého brokera. V našem případě budeme mít firmu RoboMarkets, se kterou je možné obchodovat americké akcie. Jestliže již ale máte vybraného nějakého jiného brokera, není to žádný problém. Faktem je, že postup bude dost podobný a jistě jej zvládnete zopakovat i na vaší platformě.
1. Založení účtu u RoboMarkets
Prvním krokem je vytvoření obchodního účtu, s pomocí kterého budete danou firmu nakupovat. U RoboMarkets není založení profilu nic složitého. Dá se to zvládnout do několika minut. Celkový proces by se dal popsat jako vyplnění formuláře s osobními údaji, který následně odešlete.
Druhá část je následně ověření identity. Naneštěstí žijeme v byrokratickém hororu a každá služba týkající se financí musí uživatele autorizovat. Co to znamená? Služba po vás bude chtít nahrát sken nějakého průkazu totožnosti, což může být například občanský průkaz nebo řidičák.
Jakmile toto splníte, stačí již jen na účet nahrát peníze, se kterými budete poté obchodovat.
2. Najeďte na okno s Amazonem
Jestliže již máte potřebnou administrativu hotovou, můžeme začít se skutečným procesem nákupu. Začnete tak, že si otevřete platformu StocksBroker, která slouží pro nákup a prodej amerických akcií.
V levém horním rohu se nachází políčko pro vyhledávání. Zadejte do něj Amazon nebo ticker této akcie a vyberte druhou položku, která představuje skutečné akcie. Dejte si pozor, ať skutečně zvolíte správný produkt, protože jak můžete vidět, na této obchodní platformě lze obchodovat i CFD kontrakty.
3. Vyplňte příkaz a akcie nakupte
Na pravé straně vedle grafu máte ovládací konzoli. Na vrchní straně jsou umístěna tři modrá tlačítka. Pro nás je důležité to s názvem Market. Po kliknutí na něj se vám ukáže vyskakovací okno s nastavením příkazu.
Příkaz market je specifický tím, že se vyplní v nejbližší možné chvíli za cenu, která je právě na trhu. Jeho nastavení proto spočívá pouze ve zvolení nakupovaného objemu akcií. Pokud příkaz odešlete mimo obchodní hodiny, bude vyplněn na začátku dalšího obchodního dne.
Jak vidíte, praktická investice do akcií je asi stejně složitá jako založení bankovního účtu přes internet.
Často kladené otázky (FAQ)
Článek je to poměrně dlouhý. Pro čtenáře, kteří hledají konkrétní odpověď, jsme připravili toto krátké FAQ, které vám snad na vaše dotazy odpoví.
Vyplácí Amazon dividendu?
Amazon bohužel žádnou dividendu nevyplácí a není jisté kdy nebo jestli nějakou dividendu vyplácet začne.
Kde se Amazon obchoduje?
Akcie Amazonu jsou umístěné na severoamerické burze Nasdaq, která je určena spíše pro dynamičtější růstové akcie. Vy se pak můžete na tuto burzu napojit skrze nějakého brokera, který má na burzu přístup. V našem případě se jednalo o RoboMarkets, pro vás to ale může být Patria nebo cokoliv jiného.
Vyplatí se nákup Amazonu?
Nikdo na světě nezná směr, kterým se bude cena akcií ubírat. Každý investor má pouze nějaký odhad. Všechny tyto názory se následně agregují do ceny akcií, která může reagovat na každou událost různě. Vašemu rozhodnutí musíte věřit, k čemuž vede cesta dlážděná hlubokou analýzou a znalostmi.
Výsledné hodnocení Amazonu?
Amazon už se stal svým vlastním slovem. Ecommerce gigant je leader svého oboru, který zajišťuje marketplace pro polovinu světa. Jak na tom tedy Amazon je?
I přes svou velikost Amazon stále roste rychlým tempem. Velkou část výnosů přináší cloudové služby, které by se mohly jednoho dne stát i hlavním zdrojem pro výsledovku. Finanční ukazatele jsou v pořádku, i když v některých případech horší než konkurence. Amazon vystupuje hlavně u likvidity a dluhu, avšak je nutné na celou věc koukat i vůči samotné firmě – Amazon si to může pravděpodobně dovolit.
Co tedy doporučujeme? Zjistěte si co nejvíce informací, přečtěte si i jiné články, udělejte si vlastní analýzu. Teprve poté se rozhodněte. Největším nepřítelem investora jsou silné emoce, proti kterým se dá bránit jedině znalostmi a pevným názorem.