Dovedete si dnes představit člověka v moderním světě, který by neznal vyhledávač Google? Nástroje této firmy jsou používané na celém území od pólu k pólu. I když jsou jistě lidé, kteří mají oblíbené jiné vyhledávače, Google se stal již standardem, který najdete všude. Samozřejmě ale Alphabet poskytuje mnohem širší škálu služeb. Jde například o celý systém Google Workspace s programy Google Sheets, Docs apod. Přidejte do toho nabídku cloudových řešení a máte tu internetového giganta, který ovládá velkou část IT trhu. Už vůbec nezmiňujeme to, že pod křídly této ohromné korporace je od roku 2005 i systém Android, který běží na zhruba 75 % všech mobilních zařízeních.

V tomto článku se společně podíváme na celou firmu. Nejprve začneme historii společnosti, následně si představíme jednotlivé složky businessu a v poslední teoretické části si ukážeme data týkající se akcií, dividendy apod. Zájemci o nákup cenných papírů v článku najdou i praktický návod na to, jak celou investici skutečně udělat.

Historie společnosti Alphabet

Alphabet je oproti jiným velkým akciovým gigantům relativně mladou společností. Zatímco počátek Applu je kolem roku 1976, Alphabet se začal vytvářet teprve na konci 20. století v roce 1996. Larry Page, Sergey Brin a Scott Hassan, tři studenti na univerzitě Stanford s revolučním nápadem vyhledávače. V čem vlastně inovace spočívala?

Tehdejší vyhledávací procesy byly povětšinou založené na množství vyhledávaných slov. Čím více jich webová stránka obsahovala, tím vyšší příčku získala. Celá trojice se na problém podívala z jiného úhlu – co kdyby se weby hodnotily podle toho, jak relevantní k tématu jsou? Celé to je založené na odkazech a propojenosti jednotlivých webových stránek, které následně dostávají tzv. rank. Je to vlastně podobné, jako v reálném světě. Když budete dobrý zedník a doporučí vás spousta lidí, pro nového zákazníka to bude ten nejlepší důkaz o kvalitě vašich služeb.

Samotná společnost Google byla založena v roce 1998. Na začátku svého života získala firma hned několika investorů, mezi kterými byl například i Amazon v čele s Jeffem Bezosem. O rok později se společnost přesunula do Silicon Valley. Od počátku až do roku 2004 fungoval Google jako soukromá firma. Tehdy se poprvé dostala na burza a stala se tak veřejně obchodovanou společností.

V průběhu let proběhla akvizice mnoha menších firem. Vše vyústilo v roce 2015 tím, že se Google přetransformoval na korporaci Alphabet, která všechny menší firmy sdružovala pod jednu střechu.

Ještě bychom si mohli něco povědět o problémech, kterým Alphabet čelí. Firma je založená na sběru dat. Bere jednotlivé informace a hází je do obrovské mašinerie kalkulaček a nástrojů, ze které pak vypadne nějaký závěr. Díky tomu dokáže Google zacílit na skupinu zákazníků a nabídnout jim takové reklamy, na které je největší pravděpodobnost kliknutí. Už vůbec se nebavíme o různých napojení na emaily a o prodávání těchto údajů jiným podnikům. Pak jsou zde takové chuťovky jako podezření, že digitální asistentka Alexa odposlouchává skrze mikrofon na zařízení rozhovory, které pak dále analyzuje apod.

Asi není nutné popisovat každou jednotlivou událost. Určitě vám bude stačit, když řekneme, že za svůj život měl Alphabet, stejně jako každá velká společnost, hned několik skandálů týkajících se práce s uživatelskými daty apod. S tím, kolik informací o sobě uživatelé odevzdávají, se nutně objeví i nějaká šedá zóna, ve které už se dají mnohdy najít různé přešlapy. Evropská unie má s firmou neustálé problémy a padají pokuty v miliardových částkách. Austrálie se například přiklání k tomu, aby byly omezeny služby týkající se reklam.

V čem všem vlastně Alphabet podniká?

Moderní Alphabet je společnost, která poskytuje celému internetu především prostor pro reklamu. To je také hlavní zdroj výnosů. Reklama Alphabetu přináší necelých 90 % všech výnosů, zatímco zbytek připadá na “vedlejší služby” jako Google Play či Google Cloud.

Skvělou infografiku pro rok 2022 připravil portál fourweekmba.com. 

Hlavní podnikání se dělí na celkem šest úseků. Tím hlavním je již od samotného počátku společnosti vyhledávací procesor Google. Právě tato položka firmě vydělává přes 50 % veškerých peněz. Na druhém místě se nachází Google Networks. Pod tímto názvem si můžete představit několik stránek a služeb, na kterých se zobrazují reklamy od jednotlivých zákazníků, kteří si toto místo předplácí. Třetí místo připadá na mediální službu YouTube. Když se k tomu přidají ještě tzv. Google other, což jsou spíše vedlejší služby napojené na reklamní síť, získáme skoro skoro 90 procent všech výnosů.

Posledních 10 % pak připadá ne relativně mladou službu Google Cloud, která k zákazníkům přináší cloudové úložiště.

Google možná není tím technicky nejlepším vyhledávačem. Co ale dělá z této firmy skutečně obávaného a zdánlivě neporazitelného protivníka je podnikatelský model či ekosystém, který přináší hodnotu úplně všem, kdo se do něj jakkoliv zapojí.

Vše se přirozeně točí kolem vyhledávače, který tvoří střed jakéhosi trojúhelníku. Na jeho vrcholech jsou pak uživatelé vyhledávače, podniky a tvůrci. Jak to tedy funguje?

Podnik přichází na trh s nějakým produktem, který chce dostat k co největšímu počtu zákazníků. To může dělat organicky, ale reklamy jsou levné a není tak důvod se jim vyhýbat. Firma tedy zaplatí Googlu za to, že dostane lepší místa ve vyhledávání. Každý tvůrce webového obsahu si může na své stránky přidat reklamní bannery, které webu přinášejí další zisk. Google těmto webovým stránkám nabízí prostor a možnost, jak se zadarmo dostat k uživatelům. Kromě toho, že se k skrze vyhledávač ukáže obsah webu, se uživatelům zobrazí i reklamy s produkty původního webu. Na vrcholu všeho je pak uživatel, který si hledá nějaká hesla.

Takže kdo vlastně získává co?

  • Uživatel – Zadarmo a bleskurychle si dokáže najít jakýkoliv výraz, který zrovna potřebuje
  • Podnik – Má relativně levnou cestu, jak prezentovat svůj vlastní produkt či službu
  • Tvůrci obsahu – Získávají příjem z reklam a Alphabet jim nabízí cestu, jak svůj obsah propagovat

Je to koloběh, jehož prvky se podporují navzájem, čímž se stávají silnější a mohutnější.

Podívejme se ještě na geografické rozdělení tržeb Alphabetu. Asi není žádným překvapením, že společnost vydělává nejvíce peněz ze spojených států. Skoro celý polovina všech tržeb Alphabetu pochází právě z USA, přičemž se tento podíl dokonce zvyšuje.

Na druhém místě se nachází Evropa, Střední východ a celý region Afriky. Odtud pochází o něco méně než třetina veškerých tržeb. 

Na třetím místě stojí Asie, Oceánie a Austrálie. I přes velké množství populace je to už spíše malý segment. Zde je problém především v Číně, která svému obyvatelstvu blokuje přístup k mnoha službám a stránkám, přičemž jedna z položek na černé listině je právě Alphabet (alespoň podle dostupných informací). Asi si dokážeme domyslet důvody. V očích režimu je to nástroj, který získává data od obyvatel, analyzuje jejich vyhledávání a mnoho dalšího. Každá informace může být hřebíčkem do rakve režimu. Je celkem jednoduché si představit, že se to nebude straně líbit.

Na posledním místě je zbytek států v Americe, tedy Kanada a střed s jihem.

Je to jednoduše dáno počtem lidí a konkurencí, která v tomto kapitalistický založeném státě vzniká. Stačí si představit, jak velká konkurence mezi podniky panuje. Teď tuto konkurenci přesuňte i do prostředí reklam, ve kterém každá firma soutěží a tlačí na to, aby jejich reklama byla na co nejvyšší příčce u vyhledávání. Postupně se pak tento trend narůstajících nákladů na reklamu přelévá i do zbytku světa, ale ve Spojených státech amerických se rodí. Koneckonců si stačí přečíst jakoukoliv knihu či článek o marketingu a reklamách, ve kterých se vždy dočtete, že u nás (a v Evropě) jsou reklamy levnější než v USA.

Finanční situace Alphabet

Firma může vypadat jakkoliv chce. Faktem ale zůstává, že podnik existuje především kvůli tomu, aby maximalizoval svou tržní hodnotu. Toho může dosáhnout mnoha způsoby, ale pod vším tím pozlátkem musí být tvrdé a neochvějné fundamenty v podobě stabilních a rostoucích finančních výsledků. Jak je na to firma Alphabet?

Když se podívá na vrchol výsledovky, najdeme ze všeho nejdříve výnosy. Ty jsou základem všeho ostatního. Jen za posledních 7 let byla společnost schopná své výnosy navýšit v podstatě čtyřnásobně.

U zisků je tato písnička velice podobná. Když se podíváme na rozdíl mezi rokem 2015 a 2022, jsme v podstatě na 3,5 násobku.

Samozřejmě důležitá je u podniku také zadluženost. Zrovna Alphabet je v tomto ohledu perfektní ukázkou toho, jak vypadá bezpečná rozvaha.

Podívejte se na kolonku “Total Current Assets”, která vyjadřuje celkový krátkodobý majetek. Dále najdete položku “Total Current Liabilities”, pod kterou si můžete představit krátkodobé závazky. Jakmile si čísla porovnáme, zjistíme, že krátkodobá aktiva jsou v podstatě 2,5x vyšší než krátkodobé závazky, co je skvělá situace.

Následně se můžeme podívat na celkový dluh, který sice za posledních 5 let vzrostl sedmkrát, nicméně stále dosahuje jen na “pouhých” 29 miliard dolarů.

Alphabet by svůj celkový dluh zvládl ze svých krátkodobých aktiv pokrýt více než pětkrát.

Můžeme si tu dokola povídat o tom, jak na tom společnost je podle jednotlivých položek z výroční zprávy. Při jakémkoliv hodnocení je ale třeba koukat i na to, jak je na tom sledovaná společnost v porovnání s konkurencí.

Do srovnání jsme vybrali podniky Meta, Tencent, Apple a Amazon. Začněme popořadě, tedy od růstových metrik, a to ideálně na dlouhodobém horizontu. Výnosy za posledních pět let má Alphabet na úrovni 19,5 %. Z naší skupiny je to mediánová hodnota, kterou překonává Amazon a Meta. S růstem zisku je na tom Alphabet o něco lépe, neboť se dostal již na druhé místo.

Společně s tím jdou ruku v ruce i ukazatele efektivity jako rentabilita celkových aktiv a rentabilita vlastního kapitálu.

Kvůli lepší přehlednosti a vypovídací hodnotě zde použijeme srovnání s celým akciovým sektorem. Alphabet má ukazatel ROA na hodnotě 16,18 % a ROE je 22,84 %. Trh je na tom v prvním případě o něco hůře. Na druhou stranu Alphabet lehce zaostává v rentabilitě vlastního kapitálu.

Dále se můžeme podívat na poměrové ukazatele z rozvahy. Celkový dluh k ekvitě společnosti má Alphabet o mnoho lepší než zbylé společnosti z našeho srovnání. Podobné výsledky jsou i u ukazatelů likvidity Current Ratio (krátkodobá aktiva/krátkodobá pasiva) a Quick Ratio (krátkodobá aktiva bez zásob/krátkodobá pasiva).

V tomto ohledu se rozhodně zdá, že je Alphabet naprosto skvělou akcií z pohledu rizikovosti.

Jako poslední můžeme zhodnotit celkové akciové výnosy. Naše skupina jsou všechno špičky z oboru, takže se dá očekávat velmi tvrdá a nekompromisní konkurence. 

Mohli bychom se koukat na krátkodobý horizont do jednoho roku. Akcie jsou ale v především dlouhodobou investicí, která má trvat minimálně 5 let (podle standardní teorie), ale ideálně více. Desetiletý horizont byl ke všem akciovým titulům štědrý. I přesto se Alphabet dostal na poslední místo s výnosy 465 %. Oproti celému trhu je to skvělý výsledky, nicméně ze skupiny konkurence spíše horší.

Důvodů může být mnoho. Dá se třeba poukázat na skutečně velké ukazatele likvidity, které se logicky zvyšují s větším množstvím peněžních prostředků. Přidává to bezpečí, ale je to také nevyužitý kapitál, který by mohl jinak pracovat.

Akcie Alphabet – Vývoj ceny, akcionářská struktura, dividenda

Akcie Google rozhodně stojí za pozornost z pohledu ceny. I když se tento technologický titul nemůže pyšnit prvním místem v žebříčku, rozhodně se nejedná o žádný propadák.

Jak můžete podle grafu vidět, za posledních pět let akcie výrazně stouply na ceně. V roce 2020 je malý zlom, který byl způsobený Covidem a panikou na trzích, ale jakmile se situace trochu vyjasnila, paradoxně to podniku přineslo samé benefity. Bylo potřeba cloudové úložiště, školy hledaly systémy pro online výuku, firmy musely najet na home office. To vše vyžadovalo nástroje, které Google nabízel.

Smutný pohled je pak na rok 2022, který byl v podstatě celý ve znamení klesajícího trendu. Jedním z důvodů bylo jednoznačně utahování měnového prostředí a sazeb, což má negativní vliv na hodnotu trhů. Lidé se postupně vraceli do prací a zájem o softwarové nástroje lehce opadl. Akcie ale od začátku tohoto roku letí nahoru a je jen otázkou, jak dlouho to vydrží.

Akcionářská struktura

Největšími akcionáři Alphabetu jsou přirozeně různé fondy. Na vrcholu pyramidy stojí skupina Vanguard s necelými 8 procenty a BlackRock 

Na dalších místech jsou již hlavní představitelé a zakladatelé společnosti Larry Page a Sergey Brin.

Z pohledu rozdělení mezi institucionální investory a jednotlivé držitele je pak jednoznačně miska vah na straně institucí.

Firma je v tomto směru naprosto standardní velkou společností a na grafu výše tak není nic divného.

Dividenda

Jestli chcete nakupovat firmy, které vyplácejí dividendy, tak se nemá smysl zabývat Alphabetem. Podnik dividendu nevyplácí, a to i když by to jistě bez větších problémů ustál vzhledem k peněžní zásobě, kterou na svých účtech drží. 

Dává to ale smysl. Podnikání tohoto technologického giganta je stále velmi dynamické a vyplatí se tak investovat hlavně do businessu samotného. Je také třeba pochopit, že dividendy jako takové jsou daňově velmi neefektivní způsob rozdělování zisku a reálně se nejedná o žádné peníze navíc. Kdykoliv se podíváte na akcie po tzv. ex-dividend date (poslední datum kdy vzniká nárok na dividendu z držení akcií), jejich cena vždy klesá o celkovou velikost dividendy. Nemá to prostě žádné skvělé výhody a rozhodně byste kvůli této maličkosti neměli na Alphabet zanevřít. 

Jak nakoupit akcie společnosti Alphabet

Tak jak se vám Alphabet líbí? Chtěli byste nějaké akcie nakoupit? Jak jsme vám na začátku slíbili, ukážeme si teď praktický návod na to, jak investovat do akcií této společnosti. Pro náš účel budeme používat platformu Robomarkets, ale můžete klidně využít nějakého jiného brokera.

1. Otevřete si obchodní účet na platformě StocksTrader

Na začátku všeho se musíte samozřejmě registrovat. Jakmile registrací projdete, otevře se vám cesta k několika obchodním platformám. Jednou z nich bude i tzv. StocksTrader. Tento obchodní systém je přímo určený k nakupování amerických akcií.

Když se do obchodního účtu připojíte, uvidíte následující obrazovku.

Možná to na první pohled vypadá složitě, ale ve skutečnosti potřebujete jen pár tlačítek. V levém horním rohu máte vyhledávací políčko. S jeho pomocí najdeme akcie Alphabet s ticker GOOGL.

Na hlavní obrazovce se vám přirozeně změní grafy na ty související s akcií. Další políčko, které budeme potřebovat, se nachází na pravé straně. V horní části uvidíte tlačítka “Prodat” a “Koupit”. Klikneme tedy na tlačítko “Koupit”.

2. Vyberte nákupní příkaz a nastavte podmínky

Po rozkliknutí tlačítka “Koupit” by se před vámi mělo otevřít okénko, ve kterém budete nastavovat nákupní příkaz.

V úvodu budete muset vybrat typ příkazu, který chcete udělat. Vybírat můžete celkem ze tří – Market, Limit a Stop. Jestliže máte nějaké ambice na časování trhu a chcete si naplánovat vstup do pozice na určité ceně, bude se vám hodit příkaz “Limit”. My ale nic takového řešit nechceme. Naším cílem je okamžitý nákup akcií, takže využijeme příkaz “Market”. 

Jediné další nastavení je množství akcií, jaké budeme chtít nakoupit. Když máme vše vyplněno, stačí jen celý příkaz odeslat.

3. Počkejte na vyplnění příkazu

Vše je zadáno a příkaz byl odeslán? V tom případě už je všechno vyřešené. Stačí jen počkat na to, než systém splní instrukce. V praxi to bude trvat jen okamžik (samozřejmě předpokládáme, že chcete nakoupit v obchodních hodinách americké burzy).

Jakmile se vše dokončí, vaše akciová pozice ve společnosti Alphabet by se měla zobrazit pod políčkem “Pozice”, které najdete v menu uprostřed stránky pod grafy.

Závěr – Má cenu akcie Alphabet kupovat?

Pojďme si teď společně akcii trochu shrnout.

Alphabet je nadnárodní technologickou společností, která se zabývá především analýzou dat. Tuto neskutečnou hromadu údajů dále využívá k cílení reklam a propagaci obsahu, což je hlavní vektor, ze kterého do Alphabetu proudí peníze. Model celého podnikání je postavený na symbióze zákazníků (kteří získávají vyhledávání zdarma), podniků (které si mohou zaplatit relativně levnou reklamu) a tvůrců obsahu, s jejichž pomocí se vše k zákazníkům dostává. V principu je to vlastně stroj, který maže sám sebe.

Z finančního pohledu je firma spíše na té bezpečnější straně barikády. Důležité metriky rostou, poměrové ukazatele jsou na skvělé úrovni a stejně dobře je na tom i likvidita. Alphabet má neskutečné zásoby finančních prostředků, které sahají nad 100 miliard dolarů. Pravděpodobně by dokázal přestát velkou bouřku, než by se musel začít obávat o své zdraví. Má to ale i negativní stránku. Takto vázané peníze nemůžou vydělávat a obírají firmu o potenciální výnosy, které by mohly z investic plynout. 

Když se to vezme všechno pohromadě, Alphabet je jednoznačně úspěšný podnik s dobře rozběhnutým a zajetým produktem, který zná celý svět. V tomto ohledu má firma zelenou. Neznamená to ale, že tu předvídáme budoucnost. Ve světě se může objevit cokoliv a trhy vždy reagují přehnaně. Dobře také nedělají zvyšující se sazby a hrozící hospodářská krize, jejíž hloubku asi nedokáže nikdo odhadnout. Cenu vám tedy neřekneme. Alphabetu za nás ale rozhodně věříme.

Často kladené otázky (FAQ)

Vyplácí Alphabet dividendu?

Alphabet bohužel žádnou dividendu nevyplácí, ale do budoucna je klidně možné, že začne.

Je Alphabet to stejné co Google?

Firma se jmenovala Google na svém začátku a tento název vydržel až do roku 2015. Tehdy měl podnik pod sebou již několik menších firem a změna na Alphabet byla pouze znakem transformace, která vše sdružila pod jednu střechu.

Je Alphabet bezpečnou investicí?

Alphabet je technologická společnost, což je značně dynamický obor. To s sebou nese potenciál na velké výnosy, ale také ztráty a tvrdou konkurenci. Alphabet je v každém případě jednou z velkých technospolečností a asi není potřeba mít obavy o to, že by za měsíc neexistovala.

Avatar Autor
Martin Doležal

V osmnácti letech si místo parašutistického kurzu zvolil investici do akcií. Od té doby ho trhy školí každý den. Když v roce 2020 poznal kryptoměny, změnilo to jeho uvažování o celém světě. V tuto chvíli pracuje na projektu Banditize.

Robomarkets

Broker pro nákup akcií Alphabet

Hodnocení
Přečíst recenzi