Podle firem se umělá inteligence (AI) bude v nejbližších letech zaměřovat na oblasti jako chatboti, produktový design a zákaznickou zkušenost. Uvádí to nejnovější zpráva výzkuméno institutu Capgemini, která se dotazovala vedoucích pracovníků organizací ze 13 světových zemí. Celých 70 % manažerů se domnívá, že umělá inteligence posune jejich zaměstnance vpřed.
Podniky vidí v generativní umělé inteligenci příležitost ke zvýšení příjmů. I přes rizika, jako je porušování autorských práv a kybernetická bezpečnost, se 74 % vedoucích pracovníků domnívá, že přínosy převažují nad potencionálními hrozbami. Mnoho organizací proto již pracuje na začlenění umělé inteligence do svých pracovních procesů. 40 % firem napříč odvětvími již vytvořilo týmy a rozpočet pro tuto technologii a dalších 49 % to plánuje udělat v příštích 12 měsících.
AI pomůže hlavně v péči o zákazníky a práci s daty
Podle průzkumu mají platformy jako chatboti největší potenciál pro využití umělé inteligence při automatizaci zákaznického servisu (83 %) a shromažďování a sumarizaci dat (75 %). Manažeři také věří, že umělá inteligence zefektivní návrh produktů a služeb (78 %) a umožní jejich lepší dostupnost pro zákazníky (76 %).
Předpokládá se, že integrace umělé inteligence do firem přinese výhody, jako je 8% nárůst tržeb, 7% snížení nákladů, 9% zlepšení zapojení a spokojenosti zákazníků a zvýšení provozní efektivity.
Pozitivní dopad bude mít AI hlavně podle vedoucích pracovníků v oblasti hi-tech technologií, čeká jich to celých 84 %. V odvětví špičkových technologií je také největší podíl firem (86 %), které již využívají nebo v blízké době plánují využít umělou inteligenci. AI také prý otevře nové pozice, jako jsou auditoři AI a etici AI, což podle 68 % manažerů vyžaduje investice do vzdělávání a kvalifikace zaměstnanců.
Firmy si zároveň podle výzkumu uvědomují potřebu udržitelnosti při implementaci umělé inteligence. Zhruba 80 % firem chápe důležitost udržitelného přístupu k generativní umělé inteligenci, a 78 % organizací jsou si vědomy toho, že AI může mít větší uhlíkovou stopu než tradiční IT programy.
Zdroj: Výzkumný institut Capgemini