Hostem dnešního rozhovoru je Vít Vavřinec, spoluzakladatel a produktový manažer společnosti Nafirmy.cz. Společně se podíváme jak probíhá P2B crowdfunding pro malé a střední podniky, kde má tento FinTech výhody oproti bance a spoustu dalších zajímavostí.

Hezký den, pane Vavřinče, mohu Vás poprosit o krátké představení projektu Nafirmy.cz?

Spojujeme všechny investory spolu s firmami a živnostníky, kteří potřebují investici. Nejsme banka, jsme peer-to-business platforma, kde lidé půjčují firmám. Firmy získají šanci na dostupné úvěry, a drobní investoři zhodnotí peníze lépe než na účtu v bance.

Jaká je Vaše role ve společnosti? Když se podívám na váš LinkedIn profil, tak zde stojí Product Manager v Creative Dock, nikoliv Nafirmy.cz. Můžete čtenářům spojit tyto průsečíky?

V Nafirmy zastávám roli produktového a projektového manažera. Creative Dock je většinový majitel Nafirmy.cz, oficiální název firmy, která za platformou stojí je  Creativedock Finance s.r.o. Občas jsou zde změny poměrně rychlé, proto si na LinkedIn profilu nechávám pozici, kterou vykonávám v rámci Creative Docku, než jednotlivých projektů.

Model společnosti je tedy P2B (people to business). Jak to funguje v realitě? Jsem malý živnostník a chci získat provozní financování.

Když živnostník nebo menší firma potřebuje financování, například na pořízení nového stroje, tak jsme tu přesně pro ně. Živnostník se na naší platformě zaregistruje, řekne nám něco o sobě a my ho ohodnotíme podle našeho scoringového modelu. Poté zašleme nezávaznou nabídku. Pokud ji přijme, podepíšeme smlouvy a jeho příběh vystavíme na virtuální tržiště, kde do něj může investovat široký okruh investorů. Až se na úvěr investoři složí, tak danému živnostníkovi zasíláme vybrané finance. Poté je živnostník splácí jako klasický anuitní úvěr, každý měsíc.

Nyní se podíváme na druhou stranu mince – investorskou. Investoři se na půjčku skládají jako například na Zonky, nebo si každý investor musí zainvestovat jednoho žadatele?

Každý investor NaFirmy.cz může zainvestovat do jednoho žadatele maximálně 20 000 Kč a je jen na něm, do jaké firmy si investovat vybere. Poté každý měsíc zasíláme investorovi na jeho běžný účet měsíční splátku obohacenou o úrok.

Na ochranu retailových investorů musíte mít velice dobrý scoringový model.  Jak dlouho vám trval jeho vývoj? Co například sledujete?

Vývoj trval několik let, scoring používáme v Creative Docku běžně, dokonce jsme s ním pomáhali obohacením scoringu v některých bankách. Náš scoringový model se nesoustředí pouze na čísla z účetních závěrek, ale dívá se i na budoucnost firmy, na online hodnocení, ale i na to, jak firma přistupuje k zákazníkům.

Kolik služba stojí? Tedy kolik stojí investora a kolik firmu, jež si půjčuje?

U investora záleží, do jak rizikových půjček investuje, ale pokud například investuje do firemního úvěru, který je za 5,99% p.a., tak poplatek pro platformu je 0,69% p.a. Pro firmu je pouze jeden poplatek a to na začátku financování, který je 3% z celkové částky.

Na stránkách stojí úrok od 2,89 % p.a. To je velice lákavá cena, když vezmu v potaz, zvedající mezibankovní sazby. Kdybych šel do banky, tak mě služba bude stát odměnu banky + PRIBOR stanovený ČNB, který nyní činí 2,75 %. Jak je to možné?

Možné to je tak, že nezískáváme peníze přes stanovený PRIBOR, ale od individuálních investorů, kteří chtějí ochránit své peníze před inflací. Sazba 2,89% je naše prémiová sazba a dáme jí těm firmám, o kterých budeme přesvědčení, že jejich riziko se limitně blíží k nule.

Na koho cílí služba Nafirmy.cz? Komu chcete pomoci?

Chceme pomoci hlavně malým firmám a živnostníkům, kterým chceme nabízet fér financování bez skrytých poplatků. Zároveň těmto firmám chceme nabídnout marketingové zviditelnění. Inspiraci jsme převzali ze západních zemí, Francie a Velké Británie, kde funguje několik desítek podobných služeb a pomohli jíž desetitisícům firem.

Na stránkách vidím spoustu partnerů od J&T banky, Sečtena až po Sodexo. Můžete nám nějak přiblížit tyto partnerství?

S každým partnerem máme lehce jinou spolupráci. J&T banka je spoluvlastník platformy a hlavně strategický partner pro investice, které by případně nebyly zainvestované ze strany investorů. Sečteno je online účetnictví, které nám pomáhá se strategií Nekončíme u Ne. Sodexo je partner, který nabízí naše služby svým klientům.

V aktuální chvíli vidím 5 zainvestovaných kampaní. Jaké jsou vaše cíle?

5 zainvestovaných kampaní není mnoho, ale je to zdravé portfolio, každý z klientů platí včas a nikdy se se splátkou nezpozdil. Máme již přes stovku registrací, ale většinou jsou to firmy, kterým nedokážeme pomoci ani my. Do budoucna jsou plány jasné, chtěli bychom každé dva týdny přidat jednu investiční příležitost. Vidíme v Nafirmy.cz potenciál z důvodu zvyšujicích se úrokových sazeb pro firmy, zároveň zvyšující se inflace pro investory a my tyto dva světy chceme propojit.

Avatar Autor
Ondra Machač

Specialista na budování (nejen) obchodních vztahů. FinTech evangelista, který si bez technologie neuvaří ani čaj. Spoluzakladatel Podpořit.cz.

Líbí se vám článek? Podpořte nás kávou.

Naše články píšeme po nocích a občas musíme spánkový deficit dohnat šálkem kávy. Budeme rádi, když nás na jeden pozvete.

☕️ Chci vás pozvat!