V tomto rozhovoru si popovídáme s Jaroslavem Kravčenkem, který pracuje na pozici Corporate Digital Sales Manager o tom, jak v Raiffeisenbank pracují s API (Application Programming Interface)
Jak to vypadá s API ekosystémy a bankami v dnešní době? Nebojí se banky těchto systémů?
Naopak, banky si velice dobře uvědomují výhody těchto ekosystému, dokonce je cíleně vyhledávají. Důležité je, aby každý článek takového propojení přinášel maximum uspokojení klientských potřeb. Pro nás bylo například trefa do černého propojení s účetním systémem Pohoda a ABRA. Chystáme ještě napojení Heliosu a SAPu, to posune naše klienty a tím i nás skokově kupředu.
Kolik zpřístupněných API má v tuto chvíli Raiffeisenbank?
Oblast Celkem máme 6 API. Z toho 2 PSD2 API a 4 tzv. prémiové API – pro zobrazení transakční historie, iniciaci hromadných plateb, notifikace o stavu platby a kontrolu funkčnosti služby. Mohu ale říci, že není to primárně o počtu, ale o přidané hodnotě a klientské spokojenosti, to je náš primární cíl.
Jeden z příkladů je API, díky které dokáže účetní program pracovat s pohyby na účtu, bez ručního zadávání. Je to hojně využíváno ze strany vašich klientů?
Automatizované stažení pohybů ze svého účtu patří společně se zadáním hromadných plateb k nejvíce poptávaným službám k automatizaci. Počet klientů vždy záleží na velikosti partnera, který dané propojení realizuje na své straně. Poptávka je od největších e-shopů až po drobné podnikatele s vlastním řešením.
Z mého pohledu se jedná o jasnou konkurenční výhodu. Pokud jsem náročný klient a chci mít vše automatizováno, tak raději půjdu k bance, která má API, než naopak.. Vidíte tento trend stejně?
Některé firmy si uvědomují výhody automatizace více a některé méně, nicméně se čím dál více setkáváme při akvizici poptávku po API a dokonce v jednom případě to byla pro klienta základní podmínka pro výběr banky.
Jsou přístupy k vašim API zpoplatněny? Název Premium API může tento dojem vyvolávat.
Přístupy a služba je zcela zdarma. Podmínkou je vedení internetového bankovnictví a účtu, na který bude API napojená.
Plánujete i podporu GraphQL?
Hrajeme si s touto myšlenkou, protože se jedná se o zajímavý doplněk. Vidíme to jako stav, kam asi časem stejně dospějeme.
Nyní jsme se bavili o tom, že nabízíte přístup třetím stranám do svých systémů. Máte vyvinutou i API, díky níž nabízíte služby RB v aplikacích třetích stran?
Aktuálně nemáme vystavené API v Marketplace pro prodej produktů Raiffeisenbank pomocí třetích stran, řešíme to předávkami leadů. Nicméně je to téma, které je na stole k promyšlení společně s kolegy z Retailu, pak teprve to bude plnohodnotný ekosystém.
Mapujete konkurenční banky v přístupu k API? Jaký je trend na území ČR, potažmo EU?
Jsme samozřejmě součástí bankovního celku a dlouhodobě sledujeme trendy a konkurenci lokální i mezinárodní. Stále se držíme pravidla, že je třeba služby stavět přímo s klientem a pro klienta. U menších firem s lokálním zaměřením se jedná o jednoduché potřeby v oblasti plateb a historie transakcí, u větších firem až po ty největší již roste potřeba agregace všech bank do multibankingu, on boarding a ověřování zákazníka, platební brány až žádosti o produkty zcela online i z pohodlí aplikace třetí strany. Že se nám to daří lze vidět nejen na pozitivních zpětných vazbách klientů, ale i oceněním za nejlepší SME banking v roce 2021. Toto ale nemusí být stále, musíme ale stále poslouchat klienta, ověřovat s ním hypotézy a testovat, to je jediná cesta k úspěchu.