Zdroj obrázku: https://www.bbc.com/news/business-59306200
Amazon přestává akceptovat kreditní karty společnosti Visa. Co to znamená pro BNPL segment?
Zprávou z konce listopadu bylo jednoznačně oznámení Amazonu o tom, že od 19. ledna 2022 přestává akceptovat kreditní karty Visa. V dnešním článku se podíváme na to, co k tomu Amazon vedlo, ale i na to, co tento krok může implikovat pro celou fintechovou BNPL (buy now, pay later) oblast. Vyvstává otázka: budeme vůbec kreditní karty ve stávající podobě v budoucnu používat? Nenahradí je kompletně jen fintechové služby?
Kontext souboje Amazonu s Visou
Visa a Mastercard jsou dva rivalové, kteří vládnou online platbám už několik desítek let. Amex je jen chudý bratr, který si uždibuje drobečky, ale sedí tiše v koutě. Dlouhou dobu karetní společnosti těžily ze své dominance a jejich příjmy byly založené na mezibankovních poplatcích (interchange fees). S příchodem fintechových firem, které jim začaly požírat tyto výnosy, protože dokázaly nabídnout levnější služby, museli titáni začít přemýšlet o dalších zdrojích, snížili mezibankovní, ale zavedli servisní poplatky (service fees). Chytré, že?
A jablkem sváru mezi Amazonem a Visou se staly právě tyto poplatky (mezibankovní, ale i ty servisní). Amazon celou věc okomentoval slovy, že nerozumí tomu, proč Visa tak rapidně zvedla cenu svých služeb. Očekávání Amazonu jsou spíš opačná, a to že díky technologiím by cena za transakce měla klesat, ne stoupat.
Visa se brání a říká, že ceny odráží vyšší riziko zneužití karty na portálech Amazonu, a to z důvodu Brexitu. Pojďme si ta rizika rozebrat:
Za prvé: Brexit. Protože Velká Británie už není součástí EU, Visa není kontrolovaná a „držená“ na uzdě evropskou regulací, a tudíž může v podstatě zvyšovat ceny dle své libosti (nadneseně řečeno).
Za druhé: mezibankovní poplatky. Brexit zároveň znamená, že transakce už Visa neeviduje v rámci Evropy. Protože po Brexitu už to nejsou transakce v rámci Evropy, ale transakce v rámci Evropy a třetího státu, Velké Británie.
Za třetí: daňový domicil. Amazon má své sídlo v Evropské unii, v Lucembursku, což v překladu znamená, že Amazon UK nemá daňový domicil ve Velké Británii.
Podtrženo a sečteno: vše vyústilo v to, že Visa začala Amazonu účtovat až 1,15 % z každé transakce provedené kreditní kartou Visa na stránkách mega e-shopu. To je pekelně hodně, když uvážíte, že před Brexitem se poplatky pohybovaly od 0,2 do 0,3 % z každého nákupu.
Dopad na Visu a Amazon?
Velká Británie je pro Visu důležitý trh a rozhodnutí Amazonu má na Visu velký dopad. Minulý rok se prostřednictvím kreditních karet Visa zrealizovalo 2,8 miliard transakcí (což představuje v přepočtu 8 % z celkového objemu platebních transakcí, které Visa za rok 2020 zpracovala globálně).
Otázkou je, jestli jsou tyto špatné zprávy pro Visu i špatnými zprávami pro zákazníky. Jak se to vezme. Je pár týdnů před Vánocemi, což je pro většinu e-shopů vrchol sezóny, Amazon proto nelenil a rozeslal všem svým zákazníkům s uloženou kreditní kartou Visa e-mail, kde jim za změnu platební karty nabízí 20 liber. Neví se, kolik takových klientů je, ale vzhledem k tomu, že s Visa spolupracují velké bankovní domy jako Barclays a HSBS, málo jich určitě nebude.
Na druhé straně, kolik z nás má v peněžence pouze jednu kartu? V dnešní době už nikdo nevlastní jen jeden plast (čti: jednu platební kartu). Je naprosto běžné, že máme karet více, ať už debetních, nebo kreditních, a v mnoha případech je v našich peněženkách i fintechový produkt (BNPL), pro který je toto velká příležitost.
Myslím si, že pro fintech a celý BNPL sektor je tento spor skvělá zpráva. BNPL nabízí v porovnání s klasickými kartami jednodušší a uživatelsky přívětivější způsob placení (není vždy nutné plast vytahovat a zadávat data z karty). Vezměme si například miláčka evropského trhu, Klarnu, která je známá svým skvělým uživatelským flow. Věřím, že předvánoční čas využije k masivní propagaci (marketing, ten umí skvěle) svých služeb u zákazníků Amazonu.
A aby Amazon přitvrdil, zároveň oznámil, že uvažuje o tom, že svoji brandovou kartu začne vydávat ve spolupráci s Mastercard. Dnes je jeho partnerem Visa.
Cíl Amazonu je jasný: přinutit Visu snížit poplatky. V širším kontextu je tento boj zajímavý i pro další e-commerce hráče. Nikde není psáno, že se podobná situace nebude opakovat v jiné části světa s jiným globálním e-commerce hráčem. Tak co myslíte, ustoupí Visa tlaku Amazonu?
(fin)Tech v Tweetech
Zajímají vás novinky z fintechové scény? Chcete být v obraze? Není nic jednoduššího, přihlaste se k odběru fintechového newsletteru, který každý týden do vaší schránky přinese to nejzajímavější z české, ale i světové fintechové scény.