Visa pro čtenáře připravila pět trendů v oblasti plateb, které budou definovat rok 2023.
1. S návratem cestování se zvýší zisky maloobchodu
V roce 2022 došlo k obnovení cestování po celém světě, zejména díky otevření hranic. Restart cestování uvolnil pozastavenou spotřebitelskou poptávku v jednotlivých regionech. Tento trend bude pokračovat i v roce 2023, umocněn otevřením hranic v Asii a Tichomoří. Dle statistik Visa mezi červnem a srpnem roku 2022 plošně narostla průměrné utracená částka na jednoho cestujícího v zahraničí. To platí jak pro maloobchod, tak i pro běžné cestovní výdaje jako jsou hotely, restaurace a zábavní průmysl.
Zpočátku nárůst poháněli bohatší cestovatelé a lidé trávící v zahraničí delší dobu. S tím, jak se cestování vrací k normálu a rozšiřuje se i základna cestovatelů, tak se vyrovnává i útrata v maloobchodu a v ostatních cestovních výdajích.
Služební cesty se zatím obnovily pouze částečně. Někteří turisté tak využívají levnějších nabídek v pracovně atraktivních zahraničních lokacích. Za hotel turisté platí méně až v 7 z 10 destinacích v porovnání s rokem 2019. Přestože destinace zaměřené na pracovní cesty opět získávají půdu pod nohama, výhodné nabídky pro osobní cesty budou přetrvávat. Hotely a cestovní kanceláře udržují vyšší ceny pro cestující za prací, a zároveň využívají zlevněné sazby pro turisty, aby vyrovnaly rozdíl v dostupnosti.
Vzhledem k tomu, že některé hranice stále čekají na otevření, např. s Čínou, bude i nadále cestovní ruch růst a s ním i související maloobchodní prodeje. Dle údajů společnosti Visa se nákupy zahraničních turistů vrátily do normálu v 63 % z 500 nejoblíbenějších destinací před pandemií. Toto číslo v roce 2023 pravděpodobně dále poroste.
2. Spotřebitelé přistoupí k udržitelnosti vědoměji a smysluplněji
Letos se bude více lidí přesouvat na kratší i delší vzdálenosti – denně za prací, o víkendu za odpočinkem nebo na zahraniční dovolené. Zároveň si lidé uvědomují, že tyto vzorce chování mají vliv na udržitelnost a změnu klimatu. Podle nedávné studie společností Skift and McKinsey bylo až 40 % cestujících na světě ochotno zaplatit minimálně o 2 % více za uhlíkově neutrální letenky. Reálná data však ukazují, že tak ve skutečnosti učinilo pouze 14 % cestujících.
Do roku 2023 očekáváme nárůst udržitelných možností, a tak i silnější hlas spotřebitelů. Nabídky, jako je balíček Visa Eco Benefits nebo partnerství s Ecolytiq, poskytují spotřebitelům přístup k výhodám a informacím. Získají např. povědomí o současném klimatu a možnosti vypočítat si vlastní uhlíkovou stopu. Díky tomu mohou snadněji vybírat udržitelnější produkty při nákupech.
Do slovníku se nyní dostává tzv. recommerce – slovní spojení pro cirkulární obchod, ve kterém je pronájem, doskladnění, opravy, přeprodej, vracení a redistribuce zboží založena na udržitelnějších možnostech. 69 % spotřebitelů, kteří se zúčastnili nedávného průzkumu Visa, uvedlo, že by si vybrali malopodnikatele na základě aktivit, které odpovídají pravidlům recommerce.
V nadcházejícím roce očekáváme také uvedení více odměn za platby kartou. Cílem je podporovat spotřebitele, kteří si vybírají udržitelná řešení, a poskytnout jim nástroje, aby si mohli představit dopad svých aktivit.
Klíčovou roli v rozhodování, zda zvolit udržitelnější řešení, bude hrát pohodlí. Příkladem je placení kartou v MHD bez nutnosti přemýšlet o tom, zda s sebou máme dostatek hotovosti nebo si ji musíme před cestou vybrat z bankomatu. Průzkum Future of Urban Mobility společnosti Visa zjistil, že drtivých 91 % dotázaných cestujících očekává, že budou moct během své cesty platit bezkontaktně.
Očekáváme, že se bezkontaktní placení jízdného stane standardem pro veřejnou dopravu – přináší integrovanější, efektivnější a udržitelnější možnost pro cestující i poskytovatele veřejné dopravy. Visa překonala v roce 2022 jednu miliardu bezkontaktních transakcí v dopravě za pouhých deset měsíců, a fiskální rok nakonec uzavřela s více než 1,2 miliardami. Neočekáváme žádné zpomalení.
3. Přichází 3.0 éra v B2B
Inovace v B2B platbách podnítí další vlnu digitální transformace. Od roku 2023 zaznamenáme novou éru B2B plateb – takovou, kde globální B2B obchod bude digitální, bezpečný, rychlý, a flexibilní. Budeme svědky nárůstu mobilních plateb B2B. Podniky budou chtít platit telefonem a budou to chtít i po svých zákaznících. Vyšší digitalizace plateb v B2B se odrazí i v nárůstu B2B nákupů.
B2B podniky nikdy nenabízely tolik možností v online platbách jako dnes. Do roku 2025 by mělo být digitalizováno až 80 % transakcí v B2B. Digitalizace obchodních procesů bude úměrně urychlovat B2B transakce v neprospěch papírových šeků a faktur. Týmy, které řeší např. plnění pohledávek, už dnes pozorují značné výhody v zasílání elektronických faktur a přijímání digitálních plateb. Také stále více vlád dělá pokroky v digitalizaci plateb, ať už ve formě plateb směrem k občanům nebo k dodavatelům.
Banky, zpracovatelé a provozovatelé sítě pokračují v budování potenciálních případů použití virtuálních karet. Inovace setrvají, protože čím víc funkcí v ekoystému poskytují, tím více se zefektivňují platby a operace mezi podniky.
4. Během kryptozimy vzniknou nová řešení
Kryptotrhy za poslední rok zaznamenaly silnou volatilitu. Jak to s kryptoměnami dopadne, se teprve uvidí. Během tzv. kryptozimy očekáváme úpadek řady méně odolných konceptů, zatímco jiné zaměřené na uváženější přístup k novému technologickému vývoji budou dále pokračovat a přicházet se smysluplnými web 3.0 řešeními pro podniky a spotřebitele. V důsledku nedávného vývoje na trhu s kryptoměnami doufáme, že kryptoplatformy po celém světě zavedou dostatečnou ochranu zákazníků a poskytnou jim všechny potřebné informace.
V blízké budoucnosti budeme svědky pokračujícího zájmu vlád, centrálních bank, tradičních finančních institucí a fintech společností o programovatelné peníze a platby – ať už jde o CBDC, stablecoiny nebo jiné formy tokenizovaných „fiat“ peněz. Mezi smysluplné budoucí případy použití takovýchto plateb v rámci webu 3.0 patří streamování mezd, streamování mikroplateb a přeshraniční platby.
V neposlední řadě se stále více značek obrací k technologii NFT, díky které vytvářejí nové digitální zážitky a odemykají potenciál pro jejich nové použití v oblasti obchodu. Soustředí se na vytváření jedinečných avatarů, digitálních předmětů, které mají svůj protějšek i v reálném světě, a v rámci věrnostních platforem. Očekáváme, že se tento trend v roce 2023 zrychlí s tím, jak značky začnou intenzivněji usilovat o prohloubení vztahů se svými zákazníky. To může vést k rozšíření obchodních aktivit, plateb a věrnostních a odměnových programů.
5. Podvody se přizpůsobí „hybridnímu“ světu
Stále více z nás přijalo hybridní pracovní režim. Toho se chytili i podvodníci, kteří drží krok s dobou a přizpůsobují jí své taktiky. Umí je na nás zacílit, ať jsme doma nebo venku, a najít nové způsoby, jak podvést spotřebitele. Stále více cestovatelů platí za letenky, hotely, jídlo a další nákupy, což vede k tomu, že i podvodníci mají stále více příležitostí, jak se dostat k citlivým údajům.
S rychlým návratem cestování budeme pravděpodobně i nadále svědky nárůstu přeshraničních podvodů. Jeden nedávný průzkum společnosti Visa zjistil, že více než polovina (58 %) cestujících uvedla, že mají obavy z podvodu na svých platebních kartách při cestování.1
Nejnovější hrozbou jsou uměle vytvořené průkazy totožnosti a identifikace osob – podvodníci sestavují úplně novou osobu z dílčích částí totožnosti. Malé podniky budou i nadále cílem těchto praktik, protože často nemají zdroje ani know-how, jak pracovat s bezpečnostními nástroji a dalšími ochrannými opatřeními.
To všechno znamená, že bezpečnost společně s důvěrou zůstanou extrémně důležité. Průlomové autentizace nové generace v ochraně uživatelů, jako je EMV 3D Secure (EMV 3DS), pomáhají zabezpečit globální e-commerce v reálném čase. Digitální platební metody a řešení, jako jsou virtuální karty, budou i nadále usnadňovat a zajišťovat větší bezpečnost od nákupu letenek až po rozdělení účtů za večeři. Podniky si také více uvědomí důležitost investic do bezpečnostních nástrojů k prevenci podvodů a vytvoření pojistných podmínek, které pomohou zmírnit dopad podvodů, pokud nastanou.
Svět se posouvá
I když se digitálnímu světu velmi blížíme – i díky urychlení v době pandemie – mnoho z nás stále žije mimo tyto struktury. Až 29 % dospělých v rozvojovém světě žije mimo standardní finanční systém a 43 % dospělých v rozvíjejících se ekonomikách stále spoléhá výhradně na hotovost2. Díky přijetí digitálních technologií významně naroste produktivita. Ta má do budoucna vytvořit až 70 % nově vytvořené hodnoty v globální ekonomice. Než se k tomuto číslu dostaneme, zbývá nám ještě stále mnoho práce3.
Zdroj: Visa Blog
1Based on research commissioned by Visa and conducted by Opinium and Globescan with SMBs and consumers across Europe, as well as from The Circularity Gap Report, 2021
2https://usa.visa.com/content/dam/VCOM/regional/na/us/sites/documents/veei-digital-equity-framework.pdf 3https://usa.visa.com/content/dam/VCOM/regional/na/us/sites/documents/veei-digital-equity-framework.pdf
Další články ve spolupráci s Visa: