Zdroj obrázku: Pixabay/Steve001
Ulehčení pravidel souvisejících s pandemií koronaviru způsobilo, že letecký průmysl s optimismem vzhlížel k roku 2022. V posledním únorovém týdnu však vojenský konflikt mezi Ruskem a Ukrajinou vrhl velký stín na očekávané oživení cestovního ruchu a leteckého průmyslu. Sankce uvalené západními zeměmi již zasahují do cestování a způsobí tak postiženým leteckým společnostem další dodatečné náklady.
Po dvou letech pandemie, kdy omezení začínají postupně opadávat, vypadalo léto 2022 pro evropské a americké letecké společnosti a cestovní kanceláře velmi slibně. Bank of America na konci loňského roku odhadovala, že díky zmírnění pandemie a letnímu cestování by poptávka po leteckém palivu mohla dostat ceny ropy na 120 dolarů za barel. O dva měsíce později se ropa již 120 dolarům za barel blíží, ale nikoliv kvůli přeplněným letadlům, ale kvůli obavám z narušení dodávek. Cena leteckého paliva vzrostla za poslední rok o více než 60 % a oproti minulému měsíci se zvýšila o 5,1 %. Palivo tvoří 19 % celkových nákladů světových leteckých společností, a to před výrazným nárůstem jeho ceny z poslední doby. Zvýšení nákladů na palivo pro letecké společnosti právě v době, kdy se vzpamatovávají z destrukce poptávky vyvolané pandemií Covid-19, by mohlo slabé společnosti přivést k bankrotu.
Ještě v lednu letošního roku prognóza leteckého průmyslu pro rok 2022 počítala v základním scénáři s oživením celosvětových příjmů leteckých společností ve výši 432 miliard amerických dolarů, což představuje 65 % příjmů roku 2019. Do konce roku se celosvětová poptávka po letecké dopravě mohla v základním scénáři zotavit na 84 % úrovně roku 2019. Z prognózy IATA (Mezinárodního sdružení leteckých dopravců) vyplývalo, že letecké společnosti na celém světě nepředpokládají, že by při návratu k běžnému provozu dosáhly úrovně roku 2019 dříve než v roce 2024. Současný konflikt neumožňuje návrat k normálu a má obrovský potenciál tento cíl jen oddálit.
Uzavření vzdušného prostoru silně ovlivnilo letecký průmysl
Uzavření vzdušného prostoru EU, Spojeného království a USA pro ruská letadla a podobná odvetná opatření Ruska ale prodlužují cestovní trasy a zvyšují spotřebu paliva letadel, což zvyšuje i jejich náklady. Letecké společnosti již ruší nebo přesouvají lety. Německá skupina Lufthansa (LHA.DE) uvedla, že tento týden zrušila 30 letů do Ruska a lety z Evropy do Tokia a Soulu budou muset letět oklikou. Air France KLM (AIRF.VI) a Finnair nadále provozují lety do Thajska, Singapuru a Dillí s využitím alternativních tras, které prodlužují dobu letu přibližně o hodinu. Společnost Virgin Atlantic uvedla, že vyhýbání se Rusku by podle BBC prodloužilo lety mezi Velkou Británií a Indií a Pákistánem o 15 až 60 minut. Skandinávská letecká společnost SAS (SAS.ST) rovněž pozastavila své lety na trase Kodaň-Tokio. Ruská letecká společnost Aeroflot uvedla, že zrušila lety do Spojených států, Mexika, Kuby, Dominikánské republiky a všechny lety do evropských destinací.
Zdroj obrázku: Pixabay/dmncwndrlch
Stoupá poptávka po letecké přepravě
Nedostatek přepravních kontejnerů a úzká místa v přístavech znamenají, že se více výrobků přepravuje letecky. Podle IATA byla poptávka po leteckém nákladu v loňském roce o 6,9 % vyšší než v roce 2019. Největší dopad má situace na Ukrajině na leteckou nákladní dopravu, která se přidává ke stávajícím problémům v dodavatelském řetězci. Společnosti Finnair (FIA1S.HE) a Virgin Atlantic již zrušily severoasijské nákladní lety kvůli uzavřenému přístupu do vzdušného prostoru, zatímco se další společnosti snaží své trasy upravit. To však s sebou nese ztrátu obchodu a dodatečné náklady. Sankce ,,v žádném případě neuzavírají letecký koridor mezi Asií a Evropou. Jen je o něco složitější létat,“ řekl bývalý šéf nákladní dopravy ve společnosti Delta Air Lines (DAL).
Současná situace, která ovlivňuje letecké společnosti v zemích, jež uvalily sankce na Rusko, vytváří obchodní příležitosti pro ostatní. Počet letů přes Kazachstán se ztrojnásobil a dopravci ze Středního východu, jako jsou Qatar Airways, Emirates, Etihad, Saudia a Turkish Airlines, navýšili svůj podíl na trhu letů do Číny, kam již provozují přibližně 20 až 25 letů týdně. Tchajwanská letecká společnost EVA Airways (2618.TW) uvedla, že její nákladní lety do Evropy a z Evropy fungují normálně a že zváží přidání dalších služeb, aby uspokojila poptávku na trhu. Nejvíce postiženi jsou ruští dopravci, kteří tvoří přibližně 70 % letů mezi Ruskem a EU. Společnost Airbus (AIR.PA), která těží z uzemnění flotily ruských letadel AN124 a zničení největšího nákladního letadla na světě, unikátního AN 225, přetváří svá vlastní supervelká letadla Beluga na provozuschopná letadla nabízející logistickou leteckou přepravu nadrozměrných zásilek.
Autor článku
Bogdan Maioreanu, analytik a komentátor trhů společnosti eToro, má více než 20 let zkušeností v oblasti finančních služeb a investic a silné novinářské zázemí. Zastával různé manažerské pozice v oblasti korporátního bankovnictví v Raiffeisen Bank a OTP Bank, poté přešel na pozice obchodního poradce, kde pracoval mimo jiné pro IBM Romania. Bogdan je držitelem titulu Executive MBA z Asebuss a Washington University.
Líbí se vám recenze? Podpořte nás kávou. ☕
Naše články píšeme po nocích a občas musíme spánkový deficit dohnat šálkem kávy. Budeme rádi, když nás na jeden pozvete.