Na konci září odstartoval dvouměsíční akcelerační program Silicon Valley Camp. Pro Seed Starter České spořitelny s podporou Visa jej připravili odborníci z Unicorn Attacks a amerického akcelerátoru USMAC (U.S. Market Access Center). Přinášíme reportáž z pražského intenzivního týdenního drilu, který odstartoval přípravy perspektivních začínajících firem na expanzi do zahraničí a investice od velkých hráčů.

Přímo ze Silicon Valley přijeli do Prahy zkušení mentoři Chris Bury a Jay Onda z USMAC, aby předali své know-how 14 vybraným startupům, které byly vybrány z více než 40 zájemců. Jejich klíčovým úkolem bylo zakladatelům vštípit globální myšlení a tím zvýšit jejich šanci na úspěch ve světové konkurenci. Na tréninky nebyli sami, sekundovali jim také odborníci z Unicorn Attacks Vítek Šubert, Martin Medek a Martin Klčo, kteří celý program nadesignovali.

Účastníci startovacího týdne Silicon Valley Campu

  • wFlow*
  • PalmApp
  • Leeaf
  • AfterGO*
  • ABECETIV
  • WeBoard*
  • Tuito*
  • ARBO Technologies
  • BeiT
  • CCFR*
  • Nettle
  • Blockmate*
  • Reknihy
  • Investown*

*Takto označené startupy byly vybrány pro pokračování v akceleračním programu.

Rozebrání startupů do posledního šroubku

Kdo si myslel, že první den Silicon Valley Campu bude vyhrazen jen na seznamování či úvodní agendu, šeredně se mýlil. Představování v podání startupů vzápětí přerušil ironický potlesk Chrise Burryho se slovy: „Výborně, je vidět, že víte, jak se váš startup jmenuje a co je jeho produkt…” Tím odstartoval intenzivní pětidenní trénink zaměřený zejména na pitch a zákazníka, během něhož bylo jen málo prostoru na vydechnutí.

Přesně tak, jak to běžně probíhá v Silicon Valley u zrodu nejlepších startupů. „Se startupy jsme se podívali na každý aspekt jejich podnikání. Zhodnotili jsme, co dělají dobře a co je potřeba zlepšit. Především jsme pilovali, aby se startup uměl dobře prodat. Měl zajímavý a uvěřitelný příběh,” přibližuje Chris.

„Tempo, se kterým se startupy v Silicon Valley posunují od prvotního nápadu k prvním zákazníkům a pak k rostoucímu byznysu, je neuvěřitelně rychlé. Lidé se chovají, jako když je pronásleduje lev a oni musí běžet co nejrychleji můžou.” Chris Burry

Někteří účastníci Silicon Valley Campu tak museli výrazně překopat prezentování své firmy. Například platforma CCFR začíná místo ‚Datová platforma s umělou inteligencí pro investování do akcií s unikátním algoritmem‘ úderným ‚porážíme index S&P o padesát procent‘.

Změna myšlení

Během úterka se pořádně rozmluvili i samotní zástupci startupů, jelikož nastal čas na jejich prezentace. Definovali, v čem spočívá hodnota řešení jejich startupů. Silicon Valley Camp pokračoval v závratném tempu, kdy se účastníkům dostávalo jedné hodnotné informace za druhou. Oddych však nepřicházel ani po konci každodenního programu, účastníci zpravidla dostávali domácí úkoly.

Je čas na globální ambice

Náročný start byl nutný, aby otestoval osobnosti jednotlivých zakladatelů. S těmi, kteří si nenechají poradit, chce spolupracovat málokterý investor,“ vysvětlují architekti celého programu Vítek Šubert a Martin Medek s tím, že dvouměsíční intenzivní akcelerace pražským bootcampem teprve začala. Po týdenním drilu se v pátek na dálku připojili další porotci ze San Francisca, aby zhlédli intenzivně pilované prezentace a určili, kdo dostane možnost se předvést přímo v Silicon Valley. Sedm vybraných startupů teď čekají dva měsíce důkladných průprav, které vyvrcholí desetidenním pobytem v samotném srdci startupového světa – kde jinde než v Silicon Valley.

„Vyžadujeme u firem ambici růst globálně. Aby si nedávaly za pětiletý cíl obrat deset milionů eur, ale deset miliard eur.“ Martin Medek

Zástupci startupů si na konci týdne pochvalovali, že jim akce pomohla pochopit pohled na jejich produkt i na zákazníka. „Akce nám pomohla pochopit hlavně i to, jak se zákazník dívá na náš produkt. Uvědomili jsme si nutnost jednoduché a přímé komunikace,” pochvaloval si Fuchs Jiří, CEO CCFR. Jan Müller ze startupu PalmApp ocenil, že se kromě úspěšných příběhů dozvěděl i o těch neúspěšných a proč to daným startupům nevyšlo. „Je skvělé, když člověk vidí, že některé problémy jsou na jednu stranu všude stejné, na druhou stranu je také dobré vidět některé rozdíly v náhledu na problematiku. Celkově hodnotím SVC velmi pozitivně a pokud by se taková akce opakovala, všem ji vřele doporučuji,” zhodnotil. 

Avatar Autor
Ondra Machač

Specialista na budování (nejen) obchodních vztahů. FinTech evangelista, který si bez technologie neuvaří ani čaj. Spoluzakladatel Podpořit.cz.

Líbí se vám článek? Podpořte nás kávou.

Naše články píšeme po nocích a občas musíme spánkový deficit dohnat šálkem kávy. Budeme rádi, když nás na jeden pozvete.

☕️ Chci vás pozvat!