Světový objem bezhotovostních transakcí dosáhne rekordního množství 1,3 bilionu do konce roku 2023, což představuje téměř 16,6% nárůst oproti předchozímu roku. S ohledem na rostoucí popularitu digitálních plateb mezi spotřebiteli i firmami se předpokládá, že do roku 2027 tento objem stoupne na 2,3 bilionu, což je dvojnásobek hodnoty z roku 2022.
Růst bezhotovostních transakcí je podpořen rozšiřující se infrastrukturou pro digitální platby, otevřeným bankovnictvím a novými právními předpisy. Podle letošního World Payments Report od Výzkumného institutu Capgemini by do roku 2027 měly nové platební metody, jako jsou okamžité platby, platby QR kódy, digitální peněženky a přímé platby z účtu na účet (A2A), tvořit asi 30% všech bezhotovostních plateb. Zbylých 70% bude stále připadat tradičním typům bezhotovostních transakcí, jako jsou inkasa, platby kartou nebo příkazy k úhradě.
Objem bezhotovostních plateb roste i v Česku
Trend bezhotovostních plateb rychle roste také v České republice. Čeští spotřebitelé preferují platby kartou, což potvrzuje Sdružení pro bankovní karty (SBK), které zaznamenalo 17% meziroční nárůst na 669 milionů transakcí v obchodních místech ve 2. čtvrtletí 2023. Platební transakce prostřednictvím mobilních zařízení a elektronických peněz (tokeny) také strmě vzrostly, a to o 80 % meziročně. Tento trend růstu bezhotovostních plateb pokračuje již pět let.
Nicméně stále existuje skupina obchodníků, kteří nepřijímají platby kartou, přičemž důvody zahrnují transakční poplatky a pronájem platebního terminálu. Nové platební metody, jako jsou platby QR kódy a okamžité platby, by mohly představovat atraktivní alternativu pro obchodníky.
Banky a poskytovatelé platebních služeb čelí novým výzvám a nákladům, které přinášejí inovace, změny ve spotřebitelských preferencích a nové právní a regulační požadavky. Ačkoli platební sektor byl dlouhodobě v čele digitalizace, musí také čelit regulačním požadavkům, což omezuje možnosti investování do inovací. Výsledky studie ukazují, že téměř 80% tradičních příjmů z plateb je pod tlakem. Proto musí poskytovatelé platebních služeb přehodnotit svůj přístup ke službám pro maloobchodní i firemní sektor.
Hodnota firemních plateb předstihla hodnotu plateb v maloobchodním bankovnictví na celosvětové úrovni, což představuje 56 % oproti 44 % celkové hodnoty transakcí. To vede k tomu, že více než 50 % vedoucích pracovníků v oblasti platebních služeb věří, že firemní platby mají vyšší potenciál zisku než platby v maloobchodním bankovnictví.
Komerční platební nástroje, jako jsou virtuální karty, platby A2A a digitální peněženky, získávají pozornost firemních manažerů v oblasti firemního trezoru. Podle World Payments Report by až 63% firemních klientů v roce 2023 požadovalo platební služby podobné těm pro maloobchod, což podporuje růst digitálních plateb mezi firmami.
Zdroj: Capgemini Research Institute