Zdroj obrázku: Pexels

Výsledky průzkumu postoje k platebním metodám poukazují na bezhotovostní platby. Podnikatelé je však nechtějí přijímat. Řešením může být A2A. Pandemie výrazně zrychlila celosvětovou digitalizaci platebních metod. Češi se od hotovosti odklánějí dokonce rychleji než zbytek světa. Dokládají to také nejnovější výsledky mezinárodní studie „Postoje k platebním metodám“ zadané společnostmi REVO, MMB Platební Služby a dalšími subjekty EVO Group.

Výsledky průzkumu v oblasti postoje k platebním metodám

Podle výsledků dává sedm z deseti Čechů přednost elektronickým platbám přednost před hotovostí. Podle průzkumu spotřebitelé vnímají místa nabízející elektronické platby jako moderní (81 % spotřebitelů), bezpečná a více orientovaná na zákazníka (71 % spotřebitelů).

Rostoucí obliba bezhotovostní platby mezi zákazníky však stále naráží na nezájem řady obchodníků, kteří neakceptují bezhotovostní platby a přijímají pouze hotovost. Hlavním důvodem bývají nejčastěji vysoké transakční náklady.

Otevřené bankovnictví podpořilo vznik inovací a větší konkurenci na finančním trhu. Do popředí zájmů spotřebitelů se tak dostává nové platební metody. Například fintechový startup kevin., který nedávno obdržel investici ve výši přes 1,5 miliardy korun a nabízí platební infrastrukturu nové generace A2A (account-to-account, přímá platba z účtu na účet). Startup funguje také v Česku, kde úspěšně nabourává dominantní postavení tradičních platebních společností

Přijímání bezhotovostních plateb prozatím nemá, na rozdíl od hotovosti, v Česku oporu v zákoně, a tak je možné platbu odmítnout. Minimálně jednou týdně se tak ocitne skoro 40 % Čechů v situaci, kdy chtějí zaplatit bezhotovostně, ale nemohou. Několikrát měsíčně tuto situaci zažívá dokonce 80 % českých spotřebitelů.

Nejnovější průzkum ukazuje, že nemožnost provedení bezhotovostní platby od nákupu odrazuje velkou část zákazníků. Kvůli nedostatku hotovosti 23 % Čechů několikrát měsíčně nedokončí svůj nákup. Mezi nejčastější argumenty podnikatelů patří vysoké poplatky a provize, které musí z každé transakce odvést těm, kteří stojí za platebními kartami. Další problém představuje poplatek za pronájem terminálu či delší prodleva připsání finančních částek na účet. V roce 2020 v Česku odvedli obchodníci na poplatcích za bezhotovostní platby přes devět miliard korun.

Výsledky-průzkumu-bezhotovostní-platby

Zdroj obrázku: Průzkum společností REVO, MMB Platební Služby a dalšími subjekty EVO Group

Proč podniky nechtějí akceptovat bezhotovostní platby

Přední ekonomka Dana Nerudová uvádí, že mezi hlavní důvody neakceptace bezhotovostní platby patří hlavně výše transakčních poplatků a snaha obchodníků snížit náklady v době nastupující hospodářské krize. Nové technologie však mění tradiční model finančních služeb a nabízejí alternativu k platebním kartám.

Evropská směrnice PSD2 (zkratka označuje Payment services directive, více se o PSD2 můžete dočíst v našem článku PSD2 – co se skrývá pod touto zkratkou), umožnila vznik otevřeného bankovnictví a tradiční finanční hráči dnes mohou bezpečně otevřít své systémy třetím stranám. Díky tomu roste tlak na zavádění inovací a tvorbu nových finančních služeb, které jsou více orientované na zákazníka.

A2A jako řešení aktuálních problémů

Do popředí zájmu široké veřejnosti se tak dostávají platební metody jako je BNPL (Buy Now, Pay Later), různé digitální platební peněženky nebo A2A platby (account-to-account, přímá platba z účtu na účet). Nabídku rychlých a bezproblémových plateb se sníženými náklady dnes představuje hlavně inovativní platební infrastruktura A2A.

Moderní platební metoda je alternativou k platebním kartám. Nabízí totiž přesun peněz z bankovního účtu plátce na bankovní účet příjemce prostřednictvím okamžitých plateb a bez zapojení třetích stran.

A2A platby doslova mění pravidla hry z hlediska rychlosti, transparentnosti a samotné výše poplatků. Implementace řešení A2A pro platby v kamenných obchodech je navíc pro obchodníky rychlá a nákladově efektivní. Největší evropský poskytovatel A2A plateb a přední evropský startup kevin. nedávno vstoupil do oblasti plateb na POS terminálech v kamenných obchodech a představil vůbec první řešení NFC A2A plateb s uživatelským zážitkem srovnatelným s platbami kartou.

Obchodníkům se otevírá jedinečné řešení, protože implementace nevyžaduje žádné změny na technické straně a využívá stávající infrastrukturu POS terminálů a široce používanou a nejintuitivnější platební technologii NFC.

Zdroj: Tisková zpráva

Avatar Autor
Radim Oulehla

Nadšenec do e-commerce, online marketingu a FinTechů. Chorobný minimalista a odpůrce nesmazaných e-mailů. Spoluzakladatel Podpořit.cz.

Líbí se vám článek? Podpořte nás kávou.

Naše články píšeme po nocích a občas musíme spánkový deficit dohnat šálkem kávy. Budeme rádi, když nás na jeden pozvete.

☕️ Chci vás pozvat!