Většina čtenářů našeho magazínu účet u Citibank pravděpodobně nemá a někteří možná toto jméno ani neznají. Citigroup je opravdovou legendou světa financí s historií přesahující dvě stě let. Jedná se o jednu z největších finančních institucí světa a od roku 1991 působí, i když ne příliš aktivně, také u nás v České republice.
Akcie této americké společnosti se obchodují třeba i na NYSE pod jednoduchým tickerem „C“ a jsou součástí indexů jako S&P 100, Dow Jones Industrial Average a dalších. V dnešním článku se podíváme na to, co vše pohání business tohoto finančního giganta, porovnáme jej s konkurenty a rozebereme si základní charakteristiky jeho akcie.
Historie – z New Yorku do celého světa
Kořeny Citigroup sahají až do devatenáctého století, kdy byla v roce 1812 založena City Bank of New York. Tato instituce se zaměřovala na podporu lokální ekonomiky a obchodu, což se jí dařilo a brzo se stala klíčovou součástí městské bankovní infrastruktury. Po několika letech fungování se však banka rozhodla financovat americké podniky zabývající se mezinárodním obchodem, což položilo základy pro její mezinárodní expanzi.
V průběhu devatenáctého století se bance povedlo otevřít několik poboček v latinské Americe za účelem poskytovat finanční služby americkým společnostem působícím na těchto trzích. To se setkalo s úspěchem a společnost tedy začala agresivně expandovat i na evropské a asijské trhy. Stala se tak první americkou bankou, která měla opravdu globální síť poboček. Nebáli se však ani inovací a právě tato společnost jako první ve Spojených státech v sedmdesátých letech zavedla bankomaty. Zároveň v roce 1976 došlo také k přejmenování na Citibank.
Pod jménem Citigroup, tak jak jsme zvyklí dnes, začala tato instituce fungovat až v roce 1998, kdy se spojila s Travelers Group. Jednalo se o jedno z nejvýznamnějších spojení v historii moderních financí, jelikož tak vznikla první americká instituce nabízející komerční i investiční bankovnictví a pojišťovnictví najednou. Tato kombinace byla v té tobě hodně na hraně zákona a zformování Citigroup přispělo k rozvolnění regulací a umožnění fungování tzv. univerzálních bank.
Někteří ekonomové věří, že právě toto regulatorní rozvolnění vytvořilo podhoubí pro vznik finanční krize v roce 2008, protože podněcovalo finanční instituce k fungování s vyšším rizikem. Ačkoliv byla Citigroup ve svém podnikání poměrně dost úspěšná, finanční krize na ni velmi tvrdě dopadla, protože byla velmi exponovaná do rizikových hypoték. Americká vláda jí musela poskytnout záchrannou finanční injekci o objemu 45 miliard dolarů. Skupina následně prošla také podstatnou restrukturalizací a stabilizací.
Do dnešního dne však Citigroup úspěšně provozuje svůj business coby jedna z největších světových finančních institucí a obsluhuje více než 200 milionů klientů ve více než 100 zemích.
Podnikatelský model – téměř jakákoliv finanční služba
Finanční instituce se především ve Spojených státech v posledních dekádách spojovaly a celý trh se poměrně dost oligopolizoval. Výsledkem je několik velkých hráčů, kteří poskytují prakticky všechny tradiční finanční služby. Citigroup není výjimkou a odlišuje se prakticky jen velmi silnou globální přítomností.
Příjmy této skupiny tedy tvoří, stejně jako u většiny finančních institucí, především úroky a poplatky. Pojďme se však podívat, jak své činnosti dělí sama banka a co mezi tyto tradiční finanční služby patří.
- Osobní bankovnictví (USPB – United States Personal Banking) – Jedná se o běžné bankovní služby pro jednotlivce, tak jak je zná většina z nás. Jsou to třeba spotřebitelské půjčky, hypotéky, kreditní karty, spořicí účty a podobně. Příjmy zde generují především úroky z půjček a kreditních karet.
- Tržní operace (Markets) – Tímto se myslí obchodování na akciových, dluhopisových, měnových, komoditních a dalších trzích. Skupina obchoduje i na svůj účet, kdy příjmy záleží od obchodní úspěšnosti, ale také v těchto oblastech zprostředkovává transakce pro své klienty.
- Služby (Services) – Zde se dostáváme k tomu, v čem je Citigroup silná oproti svým konkurentům. Je to zprostředkovávání mezinárodních plateb, řízení likvidity a další obdobné služby.
- Správa bohatství (Wealth management) – Tato divize se stará o velmi bohatou klientelu (HNW), která potřebuje efektivně spravovat svůj majetek. Skupina má program Citigold, který nabízí svým klientům disponujícím více než 200 000 $ na běžných nebo investičních účtech. Tito klienti mají přístup k finančnímu plánování, portfolio managementu nebo soukromému bankovnictví. Zde se vydělávají peníze na poradenských a správcovských poplatcích a komisích.
- Korporátní a investiční bankovnictví (Banking) – Mezi službami Citigroup samozřejmě nemůže chybět i poskytování úvěrů a dalších služeb korporátní klientele. Kromě zmíněných úvěrů je to například poradenství ohledně fúzí a akvizicí (M&A), vstupu na burzu a tak dále. Profit zde skupina získává z úroků a transakčních poplatků.
- Ostatní (All other) – Zde spadá vše, co nelze zařadit do kategorií výše. Výkaz o příjmech společnosti zmiňuje především „legacy franchises“, což by měly být příjmy z trhů a produktů, které již nejsou součástí hlavní strategie společnosti. Může se jednat například o trhy, které se skupina rozhodla opustit, ale zatím je to v procesu.
Na obrázku výše můžeme vidět, jak se zmíněné segmenty podílí na příjmech skupiny. Zajímavé je vidět zejména to, že i přes své globální působení hraje významnou roli americké retailové bankovnictví.
Porovnání Citigroup s konkurencí
Vzhledem k tomu, že podnikatelský model většiny konkurentů bude velmi podobný až takřka identický, odlišujícím prvkem je to, která firma jej dokáže nejefektivněji vykonávat. To poznáme především z číselných statistik.
Najít konkurenty, kteří fungují i na stejném trhu tedy nebyl žádný problém. Pro srovnání jsme zvolili Bank of America Corporation, The Goldman Sachs Group, JPMorgan Chase a Wells Fargo. Všechny tyto společnosti s výjimkou Goldmanů by se daly zařadit do segmentu univerzálních bank.
Začneme-li porovnáním celkové výnosnosti akcií, zjistíme, že se v posledním roce Citigroup pohybuje zhruba na úrovních svých konkurentů. Když se ale zaměříme na delší časový rámec, objevíme již velmi zjevné zaostávání. Výnosnost 66,81 % za 10 let je obecně slabá, ale zejména i v porovnání s konkurenty.
Opačnou situaci však pozorujeme, když se podíváme na dividendy. Z pohledu dividendového výnosu válcuje Citigroup své konkurenty často i o více než jedno procento. Horší je pak v růstu dividend, což je logické vzhledem k už tak vyšší výnosnosti.
Pojďme se ještě podívat na růstové metriky, které jsou také velmi důležité, protože ty napovídají, jak se může do budoucna vše změnit. Bohužel to pro Citigroup na této frontě nevypadá moc dobře. Meziroční růst příjmů je záporný a zároveň nejnižší z vybraných konkurentů. Podobnou situaci můžeme sledovat i u dalších metrik.
Co se týče ziskovosti, není situace ani zde příliš nakloněna prospěchu Citigroup. Konkurence má zpravidla více než dvojnásobnou marži i návratnost vlastního kapitálu. Jediná metrika, kde Citigroup zvládá držet tempo je návratnost aktiv.
Akcie Citigroup – shrnutí, cena a další charakteristiky
Akcie společnosti, kterou jsme si v předchozích částech rozebrali se v době psaní článku obchoduje na 68,7 $, což je poměrně příjemné, protože i menší investoři si dokáží pohodlně koupit jednu nebo více celých kusů akcie a nemusí se uchylovat k frakcím.
Když se podíváme na valuaci, zajímá nás P/E GAAP (TTM), což je poměr ceny a výnosů dle standardizovaných účetních postupů za posledních 12 měsíců. Z tohoto indikátoru zjistíme, že oproti konkurentům je na tom Citigroup opět nejhůře.
Pohledem na cenový graf zjistíme, že cena pomalu šplhá na úrovně, které měla akcie historicky problémy překonat. Můžeme možná tedy očekávat růst na tyto úrovně následovaný korekcí, ale jinak zde není moc čeho se chytit.
Celkově by se dala naše skromná analýza shrnout tak, že pokud uvažujete o americké finanční instituci, coby součásti vašeho portfolia, spousta skutečností napovídá tomu, že je možná lepší se poohlédnout mezi konkurenty. Pokud však budujete dividendové portfolio a chcete v něm mít společnost podobného charakteru, právě dividendový výnos je jednou z předností Citigroup.
Vzhledem k historii a aktuálně relativně konzervativnímu fungování Citigroup se určitě nejedná o špatnou akcii a pokud pro to máte své důvody, není špatné její nákup zvážit.
Návod na nákup akcií Citigroup u brokera RoboMarkets
Pokud byste si rádi akcie Citigroup nebo některého z konkurentů koupili, ukážeme vám jak na to. Je to opravdu jednoduché. Celým proces si projdeme na platformě RoboMarkets, se kterou se nám dobře pracuje. Obdobný postup však můžete následovat i u jiných brokerů.
1. Založte si účet u RoboMarkets
Abyste si akcie mohli koupit, je potřeba k tomu mít zřízený obchodní účet. To je však možné zvládnout za pár minut online z pohodlí domova. Pro začátek je nutné navštívit webové stránky RoboMarkets a kliknout na tlačítko „Otevřít účet“.
Následně by se vám měl objevit formulář, který je potřeba vyplnit. Tento formulář obsahuje i sekci, kde je potřeba nahrát osobní doklady. Jedná se o standardní postup a brokeři po vás tyto informace musí chtít z důvodu opatření proti praní špinavých peněz.
Jakmile formulář vyplníte a je ověřena vaše totožnost, stačí už jen k brokerovi poslat peníze, za které chcete akcie nakoupit.
2. Nalezení Citigroup v platformě StocksTrader
Za předpokladu, že jste úspěšně prošli prvním krokem, můžeme přejít do platformy StocksTrader, kde v levém horním rohu nalezneme políčko pro vyhledávání investičních titulů. DO něj stačí napsat „Citi“ a mělo by vám vyskočit hned několik možností.
Pokud chcete vyloženě akcii, je potřeba si dát pozor, abyste omylem nezvolili CFD, ale opravdu akcii Citi kótovanou na NYSE.
3. Zadejte příkaz k nákupu
Po kliknutí na správnou položku byste již měli být v sekci, kde se dají akcie Citigroup koupit na pár kliků. V pravé části obrazovky modře svítí různé typy příkazů. Pro začátečníky je nejschůdnější příkaz typu market, který okamžitě (pokud jsou obchodní hodiny) nakoupí za tržní cenu.
Stačí na něj tedy jen kliknout a vyplnit počet akcií, které chcete koupit. Tlačítkem „Nákup“ vše potvrdíte a zakoupené akcie by během pár okamžiků měly být součástí vašeho portfolia.