Také si rádi kupujete akcie společností, jejichž služby či produkty sami využíváte? My ano a aktuálně jedním ze zajímavých titulů může být Airbnb. Co tato společnost dělá, není nejspíše nutné dlouze vysvětlovat, jelikož si její služby většina z nás již vyzkoušela – spojuje drobné poskytovatele ubytování s jejich klienty.

Zajímalo vás však někdy, jaký business model Airbnb využívá? Jaký podíl z částky, kterou na platformě zaplatíte, si nechává a na čem všem vydělává? To a mnohem více si rozebereme v tomto článku.

Historie Airbnb

Možná jste někdy přemýšleli, jak vlastně vznikl prapodivný název této společnosti. Má původ hned v jejích počátcích v roce 2007, kdy Brian Chesky a Joe Gebbia měli problémy s placením nájmu, a tak se rozhodli pronajímat nafukovací matrace ve svém bytě v San Franciscu účastníkům lokální konference. V ceně pronájmu byla i snídaně, tudíž tento koncept nazvali „Air Bed & Breakfast“, což bylo později zkráceno na Airbnb.

Brianovi a Joeovi se tento koncept zalíbil a mysleli si, že by mohl mít potenciál i jinde. Spojili se tedy s Nathanem Blecharczykem, který byl technicky nadaný a vybudovali platformu, která umožňovala majitelům nemovitostí nabízet turistům volná místa ve svých prostorech, čímž prakticky vytvořili novou kategorii (peer-to-peer) ubytování.

První měsíce fungování Airbnb byly nepříliš úspěšné a s touto ideou se moc nedařilo prorazit na trh. Klíčový zlom sehrál vlastně téměř nesouvisející chytrý nápad zakladatelů prodávat snídaňové cereálie v tematických krabicích. Využili pozornosti, kterou dostávaly tehdejší prezidentské volby a vytvořili krabice s motivy prezidentských kandidátů. Ty pak naplnili těmi nejlevnějšími cereáliemi na trhu a prodávali je za 40 $ kus jako limitovanou edici čítající 1000 ks. Kupodivu se jim tak povedlo vydělat 30 000 $, které pomohly nastartovat růst Airbnb.

Cereáliové krabice vytvořené zakladateli Airbnb
Cereáliové krabice vytvořené zakladateli Airbnb.

Tento počin také zaujal Paula Grahama, zakladatele známého startupového akcelerátoru Y Combinator. Když zakladatelé Airbnb nejdříve přihlásili do tohoto akcelerátoru, Grahama nápad nejdříve příliš nezajímal. Oslnila ho však kreativita a schopnost zakladatelů prodat pár krabic cereálií za 30 000 $, což ho přesvědčilo, že tento tým stojí za pozornost a investici.

V zimě roku 2009 bylo tedy Airbnb přijato do Y Combinatoru a získalo svou první investici ve výši 20 000 $, což spolu s další podporou v podobě mentoringu a zprostředkovávání networkingových příležitostí vedlo k růstu společnosti. V roce 2011 Airbnb překonalo hranici jednoho milionu rezervovaných nocí skrze svou platformu a společnost se začala dále rozrůstat po celém světě.

Postupem času se společnost stala jednou z předních platforem v oblasti cestovního ruchu a nadále se jí dařilo i přes regulatorní překážky a nelibost velkých hotelových skupin. V roce 2019 se Airbnb povedlo dosáhnout valuace 30 miliard $ a připravovala investory na očekávané IPO.

První veřejná nabídka akcií Airbnb proběhla v prosinci roku 2020, kdy zrovna odvětví cestovního ruchu drasticky ovlivnila pandemie COVID-19. Navzdory tomu se akcii první den obchodování velmi dařilo, což znamenalo důvěru investorů v business model platformy. O tom si řekneme více v další sekci.

Business model Airbnb

Způsobů, jak tato společnost vydělává peníze je hned několik. Mezi ty zřejmé, které jsou viditelné i běžným uživatelům platformy jsou servisní poplatky účtované hostům. Tyto poplatky se typicky pohybují v rozmezí 6 až 10 % z ceny ubytování (bez daní a dalších poplatků) v závislosti na délce, celkové ceně a dalších faktorech.

Servisní poplatek Airbnb
Příklad servisního poplatku Airbnb

Co již ale my jako hosté nevidíme je, že Airbnb účtuje poplatek i ubytovatelům, který se obvykle pohybuje kolem 3 %. Oba tyto poplatky mohou být vyšší, pokud se jedná o rezervaci v programech Airbnb Luxe nebo Airbnb Plus, což jsou programy nabízející luxusnější nemovitosti s dodatečnými službami. Hostitelé také mohou svým hostům nabízet různé zážitky, jako jsou například prohlídky města apod. U těchto aktivit se poplatek může vyšplhat až na 20 %.

Dalším zdrojem příjmů tvoří nabídka předplatného pro hostitele, v rámci něhož získají lepší nástroje pro správu svých nemovitostí na platformě a analytické údaje. Mimo to Airbnb také nabízí hostitelům možnost propagace jejich nemovitostí vhodné klientele.

Zajímavým doplňkovým příjmem jsou úroky z kapitálu ve svém držení. Společnost totiž drží částku zaplacenou hostem v momentě rezervace a hostiteli ji vyplatí až po ukončení pobytu. Při vysokém množství rezervací, které Airbnb aktuálně zpracovává takto dokáže nastřádat již poměrně vysoké částky.

Podle poslední tiskové zprávy o příjmech společnosti za čtvrté čtvrtletí roku 2024 není pochyb, že je tento business model úspěšný. Obrat společnosti totiž za celý fiskální rok 2024 dosáhl 11,1 miliardy $ a meziročně se zvýšil o 12 %. Z této částky tvořil čistý zisk 2,6 miliardy $ (24 % čistá zisková marže), což je solidní výsledek.

Zajímavé jsou také údaje o celkové hodnotě objednávek na platformě, která ve stejném časovém období dosáhla 81,8 miliardy $. Co se týče počtu rezervovaných nocí a různých dalších zážitků (např. zmiňované prohlídky města), tak ten činí 491,5 milionu.

Rizika

Hlavním rizikem, které je zjevné již v současné době je legislativa jednotlivých států, ve kterých Airbnb poskytuje své služby. Platforma je totiž na mnoha místech kritizována za to, že v populárních turistických destinacích omezuje dostupnost dlouhodobého nájemního bydlení a zvyšuje jejich ceny, protože majitelům se často více vyplatí pronajímat tyto nemovitosti na Airbnb. Některá města již zavedla na tento business model přísná pravidla.

Dalším rizikem je vysoká závislost na odvětví cestovního ruchu. Pokud by toto odvětví zasáhl další šok podobný pandemii COVID-19, příjmy společnosti by se dramaticky snížily.

Zapomenout však nesmíme ani na rizika ze strany konkurence, jelikož Airbnb již není jedinou společností, která provozuje tento business model. V úvahu je ale nutné také vzít tradiční hotelové služby.

Porovnání s konkurencí

Ačkoliv Airbnb se svým modelem prorazilo, jeho úspěšnosti si všimly další platformy, jako jsou například Expedia či TripAdvisor a přebraly jej. Prakticky klonem je pak nováček v oblasti Sonder. Pro úplné srovnání uvádíme mezi konkurenty také společnost Booking Holdings, která se však zaměřuje spíše na tradiční hotely.

Z porovnávaných společností je největší z hlediska tržní kapitalizace právě Booking Holdings, čemuž se není proč divit, jelikož vznikl již v roce 1996. I přes to, že má 11 let náskok před Airbnb, tak jej tento rival hezky dohání a má již dvě třetiny tržní kapitalizace. Své podnikání však zvládá provozovat s méně než třetinou zaměstnanců. Zbývající konkurenti jsou spíše menšími hráči.

Profily porovnávaných společností (zdroj: https://seekingalpha.com/)

Z hlediska cenového vývoje akcií porovnávaných společností to vypadá dobře zejména v posledním půl roce – vypadá to, že odvětví cestovního ruchu se daří. V časových intervalech přesahujících jeden rok jsou výnosnosti celkem proměnlivé v závislosti na konkrétní firmě a na tříletém horizontu se u Airbnb dostáváme dokonce do záporných hodnot. Společnosti Expedia a Booking však nabízely dlouhodobě velmi hezké zhodnocení.

Cenová návratnost porovnávaných společností (zdroj: https://seekingalpha.com/)

Co může být nevýhodou Airbnb oproti svým největším konkurentům Expedia a Booking je, že nevyplácí dividendu. Nicméně ani dividendy těchto konkurentů nejsou příliš vysoké a jsou tedy spíše drobným příjemným bonusem.

Data o dividendách porovnávaných společností (zdroj: https://seekingalpha.com/)

Rozhodně důležité jsou pak růstové metriky, kde Airbnb pozitivně překvapilo investory právě ve čtvrtém čtvrtletí 2024. Společnost konkurenty poráží v meziročním procentuálním růstu obratu a s velkým předstihem i EBITDY. Nejlepší je také v růstu obratu na pětiletém časovém horizontu.

Růstové metriky porovnávaných společností (zdroj: https://seekingalpha.com/)

Co se týče ukazatelů profitability, tak v těchto charakteristikách se Airbnb přetahuje o první místo s Bookingem, avšak Expedia relativně blízce sekunduje. Obecně jsou marže na dost vysokých hodnotách.

Data o ziskovosti porovnávaných společností (zdroj: https://seekingalpha.com/)

Akcie Airbnb – Cena, shrnutí a další detaily

Akcie Airbnb je kótovaná na burze NASDAQ pod symbolem ABNB. V době psaní článku se obchoduje za 161$, díky čemuž se aktuální poměr P/E dostal na hodnotu 56. Tato hodnota je poměrně vysoká, nicméně na to jsme u technologických akcií již zvyklí.

Při pohledu na cenový graf je zjevné, že se akcii v roce 2024 příliš nedařilo a spíše klesala. Začátek roku 2025 to však změnil a na grafu můžeme vidět jednu z největších zelených svíček za dobu obchodování společnosti, která by mohla nastartovat růst na hodnoty z let 2021 a 2022.

Airbnb fintree
Cenový graf akcie Airbnb (zdroj: TradingView)

Celkově bychom tento článek shrnuli tak, že se jedná o velmi zajímavou akcii, která se do mnohých portfolií může hodit. Než ji však nakoupíte, udělejte si samozřejmě svůj vlastní průzkum a berte v potaz uvedená rizika.

Návod na nákup akcií Airbnb na RoboMarkets

Pokud byste si chtěli zakoupit akcie Airbnb nebo jiného konkurenta, ukážeme vám jednoduchý postup, jak na to. Použijeme platformu RoboMarkets, se kterou máme dobré zkušenosti, ale obdobný proces můžete využít i u jiných brokerů.

1. Založte si účet u RoboMarkets

Pro nákup akcií je nejprve nutné si otevřít obchodní účet. Tento krok zvládnete snadno online během několika minut. Stačí navštívit webové stránky RoboMarkets a kliknout na tlačítko „Otevřít účet“.

Poté vyplníte krátký registrační formulář, jehož součástí je také ověření totožnosti nahráním osobních dokladů. Tento proces je standardní a vyžadují ho všichni brokeři v souladu s regulačními pravidly.

Jakmile váš účet projde ověřením, můžete na něj vložit peníze, které plánujete použít k nákupu akcií.

Robomarkets otevreni účtu

2. Vyhledání Airbnb v platformě StocksTrader

Po úspěšném vytvoření účtu se přesuňte do obchodní platformy StocksTrader. V levém horním rohu najdete vyhledávací pole, kam stačí zadat „ABNB“. Systém vám zobrazí několik možností.

Pokud chcete koupit skutečné akcie Airbnb, ujistěte se, že vybíráte akcie kótované na burze Nasdaq, nikoliv CFD.

Vyhledání akcií airbnb

3. Zadejte příkaz k nákupu

Jakmile vyberete správný titul, dostanete se do sekce, kde můžete akcie Airbnb zakoupit během několika kliknutí. Na pravé straně obrazovky uvidíte různé typy obchodních příkazů.

Pro začátečníky je nejjednodušší využít příkaz „market“, který umožňuje okamžitý nákup za aktuální tržní cenu během obchodních hodin. Stačí zadat počet akcií, které chcete koupit, a potvrdit transakci tlačítkem „Nákup“.

Zakoupené akcie se během chvíle zobrazí ve vašem portfoliu a můžete sledovat jejich vývoj.

Nákup akcií Airbnb

Avatar Autor
Ondřej Mikulčík

Věnuje se trendu digitální ekonomiky. Zvyšuje povědomí o FinTechu, kryptoměnách a blockchainu. Živí se jako FinTech projektový manažer v Asociaci CTIT.

RoboMarkets

Broker pro nákup akcií Airbnb

Hodnocení
Přečíst recenzi