K dalšímu rozhovoru na Fintree jsme si pozvali Petra Chodelku, který se věnuje affiliate marketingu, provozování své vlastní affiliate sítě, internetových obchodů i webů. V rozhovoru se dozvíte proč je affiliate vhodný pro už zavedené značky, jak se dá tento druh výkonnostního marketingu využít ve světě FinTechu i to, co nás ohledně affilu čeká v budoucnu.
Peter se k online podnikání dostal už v roce 2012, kdy v Anglii studoval obor digitální marketing. Už tehdy se začal věnovat affiliate marketingu ve svých vlastních e-shopech. Jakmile však affiliate přinesl nové objednávky a pomohl rozšířit povědomí o značce, rozhodl se využít potenciálu na trhu a pomáhat dalším e-shopům růst. Právě tak vznikla síť s názvem Affial. Kromě toho prodává vlastní doplňky stravy Blendea a natáčí svůj Podnicast, který se věnuje byznysu. Pojďme rovnou k první otázce.
Proč je affiliate marketing vhodný pro již zavedné značky a ne pro začínající firmy?
Já vždy affiliate marketing doporučuji firmě až tehdy, když má všechno ostatní vyladěné a hledá nové cesty, jak zvýšit prodej a podpořit značku.
Affiliate marketing sám o sobě funguje jen málokdy (jsou výjimky, například u digitálních kampaních), a proto je dobré, když už e-shop generuje určitý počet objednávek a do toho se zapojí affiliate.
My doporučujeme mít alespoň 10 objednávek denně, vyladěnou logistiku, aktivní sociální sítě a ideálně i jiné placené kampaně, protože když o e-shopu nikdo neví, affiliate ho nezachrání.
Publisheři (majitelé webů a magazínů) stejně tak nechtějí propagovat e-shop, který teprve začíná, nemá žádné objednávky a žádné povědomí o značce. Je pro ně riskantní vytvářet obsah na něco, co se možná ani na trhu neuchytí a do pár měsíců skončí. Proto i oni dávají přednost zavedeným e-shopům.
Funguje affiliate marketing i pro FinTech služby?
Affiliate marketing funguje všude tam, kde jsou zákazníci. Takže pokud má FinTech služba své zákazníky, chce jejich počet zvyšovat a chce zvyšovat povědomí o značce, tak ano, pravděpodobně bude pro ně affiliate marketing fungovat.
Každá firma, která chce zvyšovat počet svých zákazníků, potřebuje být vidět v organickém vyhledávání na Googlu, mít na internetu recenze, videa nebo články. Právě toto dokáže zabezpečit kvalitní affiliate síť s tisíci publishery, jako je třeba Affial.
Je affiliate marketing a referral marketing jedno a to samé?
Mezi affiliate marketingem a referral marketingem je jeden velký rozdíl, a to v tom kdo daný produkt nebo službu propaguje.
Affiliate marketing se soustředí na publishery, majitele webů, kteří tvoří obsah, reklamy a častokrát se tím i živí. Když se dozví o zajímavé kampani, zapojí se do ní a propagují ji.
Referral marketing se na druhou stranu soustředí na současné zákazníky produktu nebo služby. Ti mají svůj vlastní kód a doporučují službu svým známým nebo kamarádům. Rozdíl je ale v tom, že se tím neživí, nemají své webové stránky, netvoří žádný obsah a nedokážou vygenerovat tolik objednávek jako affiliate publisheři.
Kdy podle tebe dává smysl z pohledu inzerenta zvolit vlastní systém a kdy affiliate síť?
Zavedený e-shop nebo FinTech služba, která chce dlouhodobě zvyšovat objednávky a povědomí o značce, by měla přednostně uvažovat o zapojení do ověřené affiliate sítě. Tato síť už má svoji technologii, tisíce publisherů, nastavené procesy. Zapojení do sítě a spuštění kampaně trvá v mnoha případech jen pár dnů.
Pokud se chce inzerent pustit do vlastního systému, může ho k tomu vést několik důvodů.
- Jedná se o začínajícího inzerenta a affiliate sítě ho odmítnou, protože nesplňuje jejich požadavky. Tehdy asi nemá na výběr a musí se poohlédnout po vlastním řešení, kterým je například Affilbox.
- Chce využít affiliate marketing jako kampaň, například k prodeji online kurzu. Tato kampaň bude mít začátek a konec a affiliate bude sloužit jako podpora. V takovém případě bych uvažoval o jednoduchém affiliate nástroji pro trackování objednávek. Výborný tool pro WordPress weby je například AffiliateWP.
- Má interního člověka, tzv. affiliate manažera, který se chce sám affiliate marketingu věnovat. Tehdy to je na diskuzi, ale může dávat smysl rozbíhat kampaň sám než se zapojit do affiliate sítě.
Kdysi jsem tvrdil, že inzerent se má pustit do vlastního systému, když chce mít vše pod úplnou kontrolou. To už však neplatí. Affiliate sítě nabízejí možnost soukromé kampaně (publisheři se do ní přidávají až po schválení), různé podmínky pro odměňování a každá kampaň má seznam zakázaných forem propagace. Takže i v jiné affiliate síti může mít inzerent absolutní kontrolu nad svojí kampaní.
Jak se na trhu odlišujete?
Tím, že jsme menší affiliate síť, tak umíme ke každé kampani přistupovat individuálně. Naši affiliate manažeři mají přidělené kampaně a aktivně oslovují současné i nové publishery, kteří následně kampaň propagují.
Často publisherům posíláme produkty od inzerentů na recenzi. Publisher si produkt vyzkouší, nafotí a napíše objektivní recenzi.
Umíme také nastavit individuální podmínky na úrovni publishera. Bonusem je i nativní článek na našem interním projektu Kombo.
Jaké nejčastější chyby podle tebe dělají značky, při zavádění affiliate marketingu?
Asi největší chybou, kterou vídáme u inzerentů je, že očekávají výsledky téměř okamžitě. Affiliate marketing je dlouhodobý kanál a trvá několik měsíců, než se kampaň rozběhne. Je nutné být trpělivý a neočekávat zvýšené prodeje po pár dnech. Většinou trvá 3-6 měsíců, než se kampaň rozběhne.
Velkou chybou je také příliš nízká provize pro publishery. Tady doporučuji podívat se na konkurenční kampaně a jakou výšku provize nabízejí.
Protože pokud máte FinTech službu se dvěma konkurenty, kde každý z nich nabízí 300 Kč za registraci, tak pravděpodobně neprorazíte, když nastavíte provizi na 50 Kč za registraci.
Co je pro tebe při provozování affiliate sítě největší výzvou?
Najít šikovné a spolehlivé affiliate manažery. 🙂
Jaký trend ve vývoji affiliate marketingu sleduješ v Česku a na Slovensku?
Deset let zpět vědělo o affiliate marketingu jen pár nadšenců. Dnes je tento typ marketingu úplně běžnou součástí marketingového mixu pro malé i velké e-shopy a služby.
Také jsem rád, že kvalita obsahu, kterou publisheři tvoří, je mnohem vyšší, než jak tomu bylo dřív. Už to není jen o tom dát banner někde na web a čekat na konverze. Publisheři investují nemalé peníze do tvorby kvalitního obsahu, fotí si produkty, dělají různá srovnání, tabulky, hodnocení.
Vědí, že pokud pomohou zákazníkovi v nákupním procesu, tak na tom budou profitovat všichni.
Jaká je z tvého pohledu budoucnost affiliate marketingu?
Myslím si, že podstata affiliate marketingu jako takového se nezmění. Jde o provizní prodej a vždy se najde někdo, kdo bude chtít propagovat produkt nebo službu za provizi. Je to absolutně férové a lehce měřitelné.
Pokud bych si měl tipnout, jak bude vypadat affiliate marketing za 5 let, tak:
- Každá značka bude mít svoji affiliate kampaň, protože náklady na jiné formy marketingu už budou tak vysoké, že to nebude vycházet. V affiliate marketingu se vždy nastaví taková provize, aby byl inzerent stále v zisku.
- Affiliate kampaně budou propagovat influenceři, podcasteři i Youtubeři, kteří doteď využívali spíš jiné formy monetizace.
- Největší affiliate publisheři budou mít okolo sebe týmy lidí a nebudou dělat všechno sami.
- Bude se dávat větší důraz na kvalitu publisherů a obsah, který vytvoří. Každá kampaň bude soukromá a inzerenti si budou vybírat, kdo bude jejich značku propagovat.
Kde můžete Petra najít:
E-mailová adresa: [email protected]
LinkedIn: Peter Chodelka
Podnicast: www.podnicast.com
Osobní web: www.chodelka.sk