Letní festivalová sezóna už klepe na dveře a mnoho Čechů se zanedlouho rozjede do nejrůznějších koutů Česka za hudebními, filmovými či gastro zážitky. Tradiční festivalové aktivity, jako je kempování a stánky s jídlem, však nyní doplňují měnící se potřeby mladších generací. Ti na festivaly nechodí pouze kvůli hudbě a jídlu, ale zcela mění podobu festivalových zážitků. Požadují pohodlí bezhotovostních plateb, pestrou nabídku jídla a dostatek zařízení k nabíjení elektronických zařízení, což odráží jejich přání po jednodušším a pohodlnějším způsobu života. Tato zásadní změna, kterou ukázaly výsledky průzkumu* společnosti Visa, není jen festivalovým trendem, ale celospolečenským posunem. 

Na nějaký z festivalů mají v plánu během letošního léta zavítat více než dvě třetiny Čechů. Mezi nejpopulárnější druhy festivalů stále patří ty hudební – na ty vyrazí 4 z 10 respondentů. Oblíbenými jsou také městské slavnosti, které letos nalákají přibližně třetinu dotazovaných a trojici nejnavštěvovanějších open-air akcí uzavírají gastro festivaly, které zejména v posledních letech nabraly mnoho fanoušků. 

Více než polovina Čechů preferuje navštívit festival pouze na jeden den, s čímž souvisí také fakt, že nejsou ochotni absolvovat za těmito akcemi příliš dlouhé cesty. Pouze 2 z 10 Čechů jsou ochotni vyrazit do míst více než 100 km vzdálených. Pokud už se rozhodnou na místě přespat, stan si s sebou vezme asi jen pětina dotázaných. V případě generace Z je to sice až třetina, ovšem i ta ze zbylé části preferuje ubytování u známých, na hotelu nebo v pronajatém apartmánu. Nejoblíbenější způsob dopravy je jasný napříč generacemi – vlastním autem. Mladí pak o něco častěji cestují také vlakem. V takovém případě jsou však limitováni dostupností jednotlivých nádraží v místech konání akce. 

A jak je to na festivalech s placením? Dvě třetiny Čechů považují digitální platby za nejpohodlnější způsob placení. Často diskutované předplacené náramky do svých preferencí zařadilo pouze 7 % Čechů. Polovina respondentů pak preferuje vrácení peněz za zálohované kelímky zpět na platební kartu.

 „Bezhotovostní platby jsou rychlé, pohodlné a hlavně bezpečné. Na festivalech hraje bezpečnost velkou roli. Běžně se tam pohybují davy lidí a ke ztrátě nebo odcizení hotovosti může dojít velmi snadno.“ říká za společnost Visa její country manažer pro Českou republiku Petr Polák a dodává: „Obecně si myslím, že rádi přijímáme praktické inovace, které nám zjednodušují život. Například v platbách telefonem nebo hodinkami patříme na špici celé Evropy a festivalové prostředí toho nebude výjimkou.“

V případě plateb přes telefon nebo chytré hodinky je další stupeň bezpečnosti zajištěn také prostřednictvím tokenizace. Ta umožňuje nahrazení čísla platební karty unikátním tokenem. Odstraňuje tak z procesu platby citlivé údaje. V případě ztráty telefonu nebo hodinek se vygeneruje nový token a služba se nedá zneužít. 

To, že se podoba velkých letních festivalů v čase proměňuje vnímají i samotní respondenti. Nejvíce oceňují pestřejší nabídku občerstvení, která zahrnuje jak chutě zahraničních kuchyní, tak například veganské nebo bezlepkové alternativy. Dále jsou rádi také za již zmíněnou možnost bezhotovostní platby u stánků nebo zajímavý doprovodný program. Kde ještě stále vnímají mezery je častý nedostatek míst, kde si mohou nabít svá elektronická zařízení. Dosud k tomu nejčastěji používají power banky.

O společnosti Visa 

Visa je jedním ze světových lídrů v oblasti digitálních plateb zpracovávající transakce mezi spotřebiteli, obchodníky, finančními institucemi a vládním sektorem ve více než 200 zemích. Naším posláním je propojit svět prostřednictvím inovativní, spolehlivé a bezpečné platební sítě, umožňující jednotlivcům, podnikům a ekonomikám prosperovat. Ve Visa věříme, že inkluzivní ekonomika propojující každého odkudkoli je přínosem všem a zaručuje budoucnost pohybu peněz. Více se dozvíte na Visa.cz.  

O průzkumu

Sběr dat byl realizován prostřednictvím aplikace Instant Research agentury Ipsos v květnu/červnu roku 2024 na reprezentativním vzorku internetové populace ČR ve věku 18-65 let o celkové velikosti 689 respondentů.

Avatar Autor
Redakce

Autorem je redakce fintech magazínu Fintree.