FinTech Spot: Není čas, ztrácet čas. Přinášíme vám pět úderných FinTech novinek, které vám nesmí uniknout!

Novým obchodním ředitelem Skip Pay od ČSOB je David Filippov, zkušenosti má i z Klarny

novým obchodním ředitelem fintechu Skip Pay, člena skupiny ČSOB, se stal David Filippov. Má bohaté zkušenosti s fintechy, do sektoru vstoupil hned po ukončení studia mezinárodního obchodu na VŠE. Kromě Klarny, kde působil v loňském roce, pracoval například v Dateio (klienti jako Santander nebo ING) nebo MBA Consult (šéf obchodu, na starost měl největší retailové hráče v oblasti pojišťovnictví, telekomunikací a energetiky).

Přebírá kompletní zodpovědnost za obchodní výsledky Skip Pay a klíčovou součástí jeho mise bude posílit partnerství s největšími hráči na poli českého e-commerce, pro které by měl být Skip Pay důležitým partnerem pro zvládání turbulencí na trhu.

„Aktuální dění nám přináší perfektní příležitost ukázat české e-commerce scéně, jak moc může získat partnerstvím s námi – jako jedním z nejdůležitějších nástrojů na placení v e-commerce. A to v době, kdy segment poprvé v historii zaznamenal celkový propad tržeb. Nabízíme jim cestu, jak ‚roznakupovat‘ i ty nejopatrnější zákazníky, a dáváme jim příležitost díky naší platební metodě a zákaznickému zážitku předehnat konkurenci,“ říká David Filippov, obchodní ředitel Skip Pay. 

Crowdberry v loňském roce skrze investiční platformu a tři fondy proinvestovalo přes 710 milionů korun

Cyklistický lovebrand Isadore, zdravotnické zařízení Dobré časy nebo healthtech startup Powerful Medical jsou tři z celkem 28 společností a projektů, do kterých Crowdberry v roce 2022 investovalo. Celkově skrze investiční platformu a další tři fondy Crowdberry proinvestovalo přes 710 milionů korun. Crowdberry tak potvrzuje pozici lídra v investování do českých a slovenských firem. Jedním z milníků loňského roku bylo dubnové založení fondu CB ESPRI, který se zaměřuje na investice s pozitivním společenským dopadem. V letošním roce se chce Crowdberry zaměřit na rozšíření možností, kam a také jak investovat, a na případné posílení vlastních fondů.

„Česko-slovenské“ Crowdberry buduje investiční ekosystém, jehož cílem je Čechům a Slovákům ukázat krásu a potřebu finanční podpory lokálního podnikatelského ekosystému. Skrze platformu a fondy vyhledává především české a slovenské společnosti, které mají mezinárodní nebo i globální potenciál. Investované prostředky pak firmy využívají především pro vlastní rozvoj, investice do nových technologií, digitalizaci a také vytváření nových pracovních míst. Za uplynulá léta pomohly investované prostředky nejen růstu více než 70 firem, ale také k vytvoření více než tisícovky nových pracovních míst.

Zdroj: Crowdberry

Mobilní platby na čerpačkách Shell jsou již dostupné i ve všech sousedních zemích

Možnost zaplatit za tankování prostřednictvím mobilní aplikace Shell SmartPay se průběžně rozšiřuje do dalších evropských zemí. Platbu, díky které není s využitím venkovní obsluhy nutné ani opustit vozidlo, lze uskutečnit i tankovacími kartami nákupní aliance Axigon. Jediná taková karta v sobě kombinuje i další výhody určené firmám či živnostníkům. K těm dále patří mobilní platby za parkování, široká akceptační síť v celé Evropě nebo takzvané plošné ceny paliv.

Mobilní platba Shell SmartPay nahradila ke konci roku 2020 předešlé platby pomocí QR kódu. Místo něj se nyní využívá lokalizace zákazníka pomocí souřadnic GPS. Zákazník po spuštění mobilní platby pouze zadá číslo stojanu na čerpací stanici, maximální částku pro tankování a po autorizaci může ihned načerpat palivo.

Česko bylo spolu se Slovenskem hned po Velké Británii, Nizozemsku a Německu další zemí, kde byla služba Shell SmartPay dva roky nazpět zprovozněna. Platba je dostupná přes Apple Pay, Google Pay, PayPal nebo platební kartu spárovanou s aplikací Shell. Firemní zákazníci mohou využívat rovněž tankovací kartu. „Nově lze platit prostřednictvím mobilního telefonu mimo jiné také na většině stanic Shell v Polsku a Rakousku, tedy ve všech sousedních zemích Česka,“ říká Eva Belak Heberová, Head of Fleet Solutions ve společnosti Shell Czech Republic.

Propojení tankovacích karet s mobilními aplikacemi se ale neomezuje pouze na úhradu paliva. „S tankovací kartou lze prostřednictvím mobilního telefonu zaplatit v parkovacích zónách desítek měst v Česku a na Slovensku i na desítkách tuzemských parkovišť za závorou. V naší aplikaci navíc není nutné u parkovišť za závorou ručně opisovat dlouhé kódy z parkovacího lístku. Po jeho nafocení se kód pro platbu automaticky načte,“ popisuje Damir Durakovič, generální ředitel nákupní aliance Axigon, která je autorizovaným distributorem tankovacích karet Shell a EuroOil. A dodává, že se stejnou tankovací kartou je možné dále uhradit například mýtné, ale též platit za mytí vozidel a další služby spojené s jejich provozem.

Zdroj: Axigon

Pryč s hotovostní kaucí. Flatform, nový fintech Radka Musila a Michala Dědka, mění nájemní bydlení

Pomoci k pronájmu bez skládání vysoké kauce a získat ověřeného nájemníka i vyšší krytí. S takovým řešením přichází nová platforma Flatform Radka Musila a investora Michala Dědka ze skupiny SFG. V ostrém provozu bude od poloviny března. Užitečný online prostředník mezi pronajímatelem a nájemcem nabídne důkladné prověření zájemců o byt, za které následně majiteli bytu garantuje vyšší krytí než v případě standardně složené kauce. Zbavením kauce tak dělá pro nájemce bydlení dostupnější, pronajímateli naopak poskytne větší bezpečí a přehlednou evidenci nájemních bytů na jednom místě.

„Vidíme příležitost v modernizaci nájemního bydlení. Hotovostní kauci považujeme vyloženě za přežitek, který nájemcům zbytečně zvyšuje výdaje se stěhováním. Ekvivalent jednoho až dvou nájmů nájemce může využít mnohem efektivněji. Kauce není ideální řešení ani pro pronajímatele,“ komentuje důvod založení Flatform Radek Musil, který dříve mimo jiné působil jako CEO Fundliftu, v Rockaway nebo v Mailstep a byl zařazen do výběru Forbes 30 pod 30. „Složená hotovost navíc většinou není úročená, peníze tak v čase ztrácí svou hodnotu, obzvlášť při stávající výši inflace. Nehledě na nepříjemné situace, které při jejím skládání a následném vracení někdy nastávají,“ dodává.

Získat byt ve správnou dobu a pak ho odkoupit. Ownest přilákal 500 zájemců za půl roku, zájem Čechů o ‚odklad hypotéky‘ je větší, než čekal

První desítka bytů ve fázi nákupu, dalších 200 v čekacím pořadníku. Start-up Ownest, který se zabývá rent-to-own bydlením nejen pro mladé, předčil v posledním půlroce veškerá očekávání. Pro financování bydlení se na něj však neobrací jen mladí, atraktivní se stal také pro ty, kteří hledají můstek k výhodnější hypotéce. Prodávajícím je zase Ownest spolehlivým partnerem v době převisu nabídky nad poptávkou. Podle zakladatelů se nyní na trhu otevírá prostor pro profinancování více než 3 miliard, projekt proto hledá další investory.

Od spuštění služby se na Ownest obrátilo více než 2,5 zájemce denně. Za šest měsíců tedy posoudil více než 500 relevantních přihlášek do programu a téměř polovina zájemců je již zapsána v čekacím pořadníku. V první vlně, kterou start-up pokryje vlastním financováním, získá byty 30 zájemců – start-up je v Praze a v Brně nakupuje právě v těchto týdnech. Do konce jara tak chce profinancovat více než 75 milionů korun, za které nakoupí 10 nemovitostí.

Průměrný věk žadatele o program Ownest se pohyboval kolem 26–31 let. Ve většině případů se jednalo o single zájemce, který je ve svém prvním zaměstnaní. Průměrný aktuální plat úspěšných žadatelů se pohyboval v rozmezí 50 000–100 000 Kč. Nejčastěji se jednalo o pracovníky v IT, konzultanty a právníky.

„S našimi klienty sdílíme názor, že v tomto desetiletí už znovu nebudou mít tak dobrou příležitost jako právě letos. Vidíme před námi relativně krátké období, kdy bude převis nabídky nad poptávkou, a kde seriózní a rychlý kupec s hotovostí má opět hodnotu pro prodávajícího. Díky tomu můžeme našim klientům nabídnout férovější ceny oproti kupujícím s hypotékou,“ zmiňuje Martin Machala. „Klient pak může odkoupit už teď velmi atraktivně naceněný byt třeba za 12 měsíců pouze o 4 % dráž, ale s pravděpodobně výrazně dostupnějším financováním.“

Zdroj: ownest

Ondrej Machac
Avatar Autor
Ondra Machač

Specialista na budování (nejen) obchodních vztahů. FinTech evangelista, který si bez technologie neuvaří ani čaj. Spoluzakladatel Podpořit.cz.

FinTech Roadmap 4.5.2023

NEJVĚTŠÍ ČESKO-SLOVENSKÁ FINTECH KONFERENCE

Koupit lístek