Photo by Annie Spratt on Unsplash
Poslat okamžitě peníze napříč zeměkoulí? Není problém. Investovat do cenných papírů nebo nemovitostí? Hotové v pár klicích. Směnit peníze? Hračka. Dostat se k odpracované výplatě? Počkej si do “patnáctého”.
Fintech v mnoha ohledech prorostl do našich životů natolik, že ho bereme jako normu. Spousta operací, na které jsme si dříve museli počkat nebo je složitě zařizovat, se díky technologiím dějí okamžitě. Profitují z toho jak uživatelé, tak firmy i ekonomika. Stejná kritéria má Advanto, podle kterého by mělo být v dnešní době normální dostat se k odpracované mzdě kdykoli to potřebuji.
Je totiž až k nevíře, že v případě mezd jsou zaměstnanci ve velké míře stále zamčeni v měsíčním cyklu příjmů a výdajů. Přitom to tak vůbec být nemusí. Dokonce by to tak být ani nemělo. “Výplata kdykoli” je díky fintechu bezvadně proveditelná bez nároků na zaměstnavatele a všem přináší celou řadu pozitiv. Nejde přitom o nic nového – výplata častěji než jednou do měsíce je trendem v řadě západních ekonomik. Ani u nás nejde o úplnou novinku – naopak můžeme to chápat jako návrat k úspěšné éře první republiky, kdy byla výplata několikrát do měsíce normou například v Baťových obuvních závodech.
I on pravděpodobně věděl, že pokud bude odpracovanou odměnu vyplácet častěji, eliminuje tak tzv. fenomén výplatního milionáře – tedy návyku více rozhazovat čerstvě získanou výplatu. Dnes víme, že většině lidí, kteří dostávají peníze jednou za měsíc, z výplaty zhruba po týdnu zmizí 80-90 %. Zhruba dva týdny před výplatou se lidé dostávají do kritického bodu, kdy je jakýkoli nenadálý výdaj větší než cca 10 tisíc může dostat do kolotoče půjček a dluhové pasti. Toto se přitom netýká jen nízkopříjmových skupin. Výplatní milionář je fenomén popsaný i u lidí s nadprůměrnými příjmy. V takové situaci se postupně čerpaná výplata a rovnoměrnější rozložení příjmů jeví jako alternativa, která by mohla takovým situacím předcházet.
Peníze a vzdělání
Je jasné, že nejlepší by bylo, aby se všichni zodpovědně vzdělávali ve financích a také se podle toho chovali. Na druhou stranu ze všech průzkumů i praktické zkušenosti víme, že teoretické vzdělávání nefunguje zase tak dobře. Advanto razí přístup, že finanční produkty musí být bezpečné samy o sobě a motivovat lidi svým designem k finančně správnému chování. A to se daří. Lidé, kteří Advanto využívají, si část výplaty vybírají velmi uvážlivě a zodpovědně.
Advanto má větší ambice než, aby se “výplata kdykoli” stala normou. V pomoci a ochraně zaměstnanců před finanční nestabilitou chce jít dál a v nejbližších plánech je přidat automatizované spoření, které lidem pomůže vytvořit si finanční polštář pro nenadálé situace.
Benefit pro zaměstnavatele?
A co z toho mají zaměstnavatelé? Nejenže jde o šikovný benefit pro jejich pracovníky, který jim ušetří stres, ale Advanto zaměstnavatelům poskytuje přehled, jak zaměstnanci vycházejí s penězi. A taková informace může velmi pomoci před tím, aby lidé, kterých je dnes žalostný nedostatek, neodcházeli za lepšími nabídkami.