V listopadu Mutumutu začlo oficiálně své pojištění prodávat do Francie. Přípravy expanze do šestiúhelníku, jak Francouzi svou zemi často díky jejímu tvaru nazývají, trvaly více než rok. Dvaatřicetiletý spoluzakladatel a šéf Mutumutu Jindřich Lenz za tu dobu dospěl k celé řadě zjištění, jak musí startup z “východní Evropy” ve Francii dělat byznys.
O Francii existuje mnoho klišé a mnoho z nich se zakládá na pravdě. Například plánování tiskové konference ke spuštění prodeje ve Francii nám několikrát zkomplikoval fakt, že ve Francii mají hodně prázdnin a státních, popřípadě církevních svátků. Na přelomu října a listopadu jsme měli problém vůbec najít den, kdy bychom neriskovali, že budou lidi pryč na prázdninách s dětmi anebo že si někdo zařídí prodloužený víkend kvůli státnímu svátku uprostřed pracovního týdne. Francouzi umějí dřít, ale mají také spoustu příležitostí si odfrknout. Zkuste si například představit, že celý národ má dovolenou v srpnu – zní to jako utopie, ale Francouzi to tak dělají a protože mají dovolenou všichni, tak se nikdo navzájem “neotravuje”, a to je velmi zdravé.
Francie a Business
Zpátky k byznysu – v první řadě jsme vůbec neměli v plánu vybrat si Francii jako první zahraniční trh, do kterého vstoupíme. Dokázali jsme si představit Polsko, které je nám kulturně i nastavením pojišťovnictví asi nejblíž a až pak pokukovat na západ. Nicméně od francouzské Société Générale, která do Mutumutu v posledních letech významně investovala, jsme dostali nabídku jít do Francie rovnou.
Příležitost na trhu je velká. Ve Francii rozlišují dva hlavní druhy osobního pojištění – zdravotní, o které se podobně jako u nás stará stát a zaměstnavatelé, ale na kterém se Francouzi musejí sami podílet. Pojišťovna vám uhradí 80 % nákladů na lékařskou péči, 20 % uhradíte vy. Anebo se na těchto zbylých 20 % můžete pojistit, tento typ dodatkového komerčního zdravotního pojištění je ve Francii velmi rozšířený. Kvůli velkému pokrytí jsme o nabídce tohoto produktu ani neuvažovali.
Druhý typ pojištění je víc podobný našemu životnímu pojištění – jmenuje se prévoyance a kryje případ smrti, invalidity nebo dlouhodobé pracovní neschopnosti způsobené úrazem či nemocí. Zaměstnancům ho hradí zaměstnavatel. Francie v níž je ale obrovská skupina mezi 4-13 miliony tzv. volných pracovníků. Mezi nimi jsou například i lékaři nebo lidé pracující v podobném režimu jako živnostníci v Česku. Ti nemají pro případ, že vypadnou následkem nemoci či úrazu z pracovního procesu, žádný garantovaný příjem. A právě na ně Mutumutu ve Francii cílí. V první fázi půjde hlavně o edukaci trhu – velká skupina lidí o možnosti podobného pojištění nikdy neslyšela. V průzkumech ale na takovou možnost reagovali s nadšením. Ještě před oficiálním spuštěním mělo francouzské Mutumutu nižší stovky potvrzených zájemců o sjednání pojištění.
Česko vs. Francie
Většina českých startupů nebo inovativních firem, které nabízejí digitální produkty, se přitom rozšiřuje spíš na východ. Na západ si troufnul jen málokdo. A není se co divit, západ je zpravidla v digitálních inovacích dál než jsou státy za bývalou železnou oponou. To ale není případ Francie.
Ano, zatímco v Česku funguje podpis zaplacením, tak ve Francii musíte mít zřízený digitální podpis, jehož založení vyžaduje poměrně dost snahy. Zaskočilo mě také, že se tam stále využívá placení šekem. Všichni Francouzi si stěžují na byrokracii a přemíru papírování, a to naprosto odůvodněně. Jen při zakládání účtu v běžné bance a internetového bankovnictví si odnesete stoh papírů a musíte si počkat na několik dopisů. S pojištěním je to velmi podobné a jeho sjednání během pár minut přes mobilní telefon je pro většinu Francouzů dosud nedostižný sen!
Byť jsme si to ze začátku vůbec nemysleli, pro Francii je Mutumutu velmi inovativní a má příležitost místní lidi i pojišťovny mnohému naučit. Jen si prý máme dávat pozor na další klišé, a to je národní hrdost Francouzů. Ze všech stran se k nám dostávají náznaky, že je důležité, aby Mutumutu vnímali jako francouzský projekt. To naštěstí díky záštitě od Société Générale a její nabídky Mutumutu prodávat na svých pobočkách nebude takový problém. Ale přesto mi přijde to přijde trochu škoda – rád bych udělal Česku a Praze reklamu, že dokážeme Francii předehnat a jednou také přinášet inovace z východu na západ.
Mladá generace digitálních Francouzů je velmi citlivá na hodnoty, které značka přináší. Propozice služby, která je plně online, založená na maximální jednoduchosti, transparentnosti a férovosti a navíc maximálně podporuje zdravý životní styl a také ekologii – vyměnit kolo za auto se hlavně v Paříži považuje téměř za hrdinství – u nich dobře rezonuje.