Photo by Alex Haney on Unsplash

Během pandemie Covid 19 vzrostl počet tuzemský diváků esportu o třetinu. Nejvíc esportu věnuje generace Z, která v Česku tvoří bezmála třetinu uživatelů.

Necelých 41 % respondentů uvádí, že esport začali sledovat poprvé právě v době vládních lockdownů. Nejčastějším konzumentem jsou zástupci generace Z, jež tvoří 28 % uživatelů v ČR. Celkově prodloužilo během lockdownů čas strávený sledováním elektronického sportu 67 % Čechů. Vyplývá to z průzkumu Deloitte Let’s Play, který se uskutečnil v patnácti zemích Evropy včetně Česka. 

„Pandemie přinesla třetinový nárůst spotřeby esportovního obsahu a zcela novou kategorii diváků, kteří by ho běžně nesledovali. Povědomí o esportu mezi Čechy v současné době činí 34 % a očekává se, že se bude i nadále zvyšovat. Navzdory tomu ale nárůst fanoušků nekopíruje trend nárůstu příjmů v tomto segmentu. To se změní částečně s tím, jak se bude postupně zpřehledňovat celá esportovní scéna, která je nyní hodně fragmentovaná, a jak do ní bude přibývat čím dál tím více subjektů mimo esportovní svět,“ říká Martin Bohuslav, vedoucí partner Deloitte Legal a leader sports iniciativy v Deloitte.

„Z průzkumu dále vyplývá, že pouze 10 % Čechů je ochotno za esportovní obsah platit. Naproti tomu ve Španělsku nebo Polsku je to přes 25 % uživatelů. Předplatitelé přitom tvoří zajímavou cílovou skupinu, jde o ekonomicky silnější a technicky zdatné zástupce generace Z s velkým potenciálem do budoucna, které by si esportové společnosti měly předcházet. Ochota zaplatit se ale odvíjí od kvality obsahu, a na ní ještě musí česká scéna zapracovat. Například v zahraničí už příjmy z předplatného tvoří jeden ze zásadních příjmů esportovních společností,“ doplňuje Filip Mikel, odborník na esport v Deloitte, seniorní manažer v oddělení auditu.

V České republice je esport stále nejvíce sledován pomocí portálu YouTube Gaming (47 %), a streamovacím serverem Twitch. Přístup na tyto stránky provádějí fanoušci esportu nejvíce předs své mobilní zařízení (62 %), které se tak stalo primárním zařízením ke konzumaci obsahu. Z hlediska herních kategorií patří mezi nejoblíbenější tzv. „střílečky“ (55 %) a sportovní hry (45 %).

Hlavní událostí na poli elektronického sportu je Mistrovství České republiky v počítačových hrách, kde celková částka peněz, která je rozdělena mezi vítěze, přesahuje 12.000 € a mistrovství sleduje přes jeden milion diváků. Mezi největší celoroční soutěže v esport segmentu patří Sazka eLeague, celková částka pro vítěze tu činí padesát tisíc eur a počet zhlédnutí na YouTube atakuje 1,5 milionu. Esport se tak stává novou marketingovou příležitostí a přitahuje stále více investorů. Podle studie bude mít do pěti let každý divák v relevantních skupinách nějakou zkušenost s elektronickým sportem. Atraktivita tohoto segmentu je tedy v Česku zřejmá již nyní, další vývoj ale ovlivní hlavně to, jak se podaří nastavit standardní strukturu celé scény.

Detail průzkumu Deloitte Let’s Play – Esport

Průzkum Deloitte Let’s Play se uskutečnil v rozmezí července a srpna 2021 a zúčastnilo se ho 20 000 respondentů z Česka, Belgie, Francie, Německa, Maďarska, Itálie, Polska, Španělska, Švýcarska, Nizozemska, Dánska, Finska, Norska, Švédska a Velké Británie. Vzorek za ČR tvoří 1 500 respondentů. Projděte si kompletní studii zde.

Nenechte si ujít i další Novinky.

Avatar Autor
Ondra Machač

Specialista na budování (nejen) obchodních vztahů. FinTech evangelista, který si bez technologie neuvaří ani čaj. Spoluzakladatel Podpořit.cz.

Líbí se vám článek? Podpořte Fintree kávou.

Naše články píšeme po nocích a občas musíme spánkový deficit dohnat šálkem kávy. Budeme rádi, když nás na jeden pozvete.

☕️ Chci vás pozvat!