Jméno Altria Group vám nemusí být povědomé, a i přesto je to firma z indexu S&P 500. Znáte ji nejspíše pod jménem Philip Morris, které společnost nesla až do přejmenování. Pokud vám ani toto jméno není povědomé, určitě pak znáte například brand Marlboro, který tato firma vlastní. Jedná se totiž o jednoho z největších výrobců tabákových výrobků na světě.
Ačkoliv v redakci Fintree tabáku příliš nefandíme, zaujalo nás, že akcie této společnosti v poslední době vykázaly zajímavý růst. Jak je to možné, když je kouření stále méně populární, a to zejména mezi mladými? Na to a další specifika odhalující, zda se jedná o zajímavou akcii, se podíváme v tomto článku.
Historie Altria Group
Již jsme zmínili, že společnost je součástí indexu S&P 500, což napovídá, že jde o americký podnik. Počátky Altria Group se však datují až do roku 1847, kdy na Bond Street v Londýně otevřel Philip Morris svůj první obchod s tabákem. Později expandoval i do USA, jelikož poptávka po tabákových výrobcích v té době rostla po celém světe. V roce 1919 byl provoz v americe převzat americkou obchodní skupinou a byla založena entita Philip Morris & Co., Ltd. Inc. Následoval velký obchodní úspěch a společnost začala masivně růst a přerostla tak značně provoz ve Spojeném království.
V průběhu času společnost rozšiřovala své produktové portfolio a jednou z jejich dominantních značek se i díky ikonické reklamě s kovbojem stalo Marlboro. Později se však tabákový byznys stával legislativně i morálně rizikovější, jelikož se začalo kouření spojovat se zdravotními problémy. Přišla tedy restrukturalizace společnosti do holdingové struktury, kdy byla v roce 1985 vytvořena společnost Philip Morris Companies Inc. Součástí restrukturalizace byl nákup společností General Foods a Kraft Foods za účelem diverzifikace do potravinářského průmyslu, aby byla omezena závislost na tabákových výrobcích.

Po roce 2000 proběhlo hned několik dalších změn. Jednak právě přejmenování na Altria Group Inc. a druhak odštěpení společnosti Philip Morris International, která nadále provozuje tabákový byznys po celém světe. Altria Group se pak zaměřuje již jen na americký trh.
V posledních dekádách se společnost snažila zejména bojovat s poklesem prodejů tradičních cigaret a zaměřila se na alternativní nikotinové produkty, jako jsou například elektronické cigarety. V rámci toho koupila podíl ve společnosti JUUL Labs (později prodáno) a převzala NJOY Holdings, aby upevnila svou pozici na tomto trhu. Zároveň provádí i strategické investice do firem zabývajících se konopnými produkty, jako je Cronos Group.
Byznys model Altria Group
Ačkoliv by se mohlo zdát, že je společnost diverzifikovaná do několika oblastí, není tomu tak. Altria se zbavila svých podílů ve společnostech zaměřených na potravinový sektor tak, že jejich akcie distribuovala držitelům svých akcií. Nadále se tedy zaměřuje primárně na tabákové výrobky, ale snaží se mít co možná nejšírší produktové portfolio v rámci této oblasti – cigarety, doutníky, e-cigarety, šňupací tabák, žvýkací nikotinové sáčky atp.
V rámci každého z těchto produktů prodává pak společnost obvykle několik brandů pro různé segmenty. Mezi tyto brandy patří například Marlboro, Virginia Slims, Benson & Hedges, L&M, Copenhagen, Skoal, Red Seal, on!, NJOY apod.
Společnosti se daří dosahovat opravdu hezkých obratů. Za rok 2024 obrat činil 24 miliard USD. Z toho 21,2 miliardy tvořily příjmy z prodeje kouřitelných výrobků. Lze tedy vidět, že ačkoliv v poslední době vidíme spíše trend odklonu k alternativám, tyto výrobky zůstávají stále dominantní. Ústní nikotinové produkty vygenerovaly příjmy ve výši 2,8 miliardy USD a ostatní produkty pouze 38 milionů USD.
Zajímavý je také pohled na to, jak vysoký tržní podíl dokázala společnost získat. Na trhu s cigaretami disponuje 45,9% podílem. Jen značka Marlboro má totiž 41,7% podíl na tomto trhu. Ostatní prémiové (Parliament, Virginia Slims) i nízkonákladové značky (L&M, Basic) společnosti mají zhruba 2% podíl. Společnost v roce 2024 prodala zhruba 62,6 miliardy kusů cigaret značky Marlboro. Ostatních značek pak necelých 6 miliard kusů.
Podobná situace je i v segmentu doutníků, kde značka prodala 1,8 miliardy kusů doutníků své prémiové značky Black & Mild a pouze 4 miliony kusů od svých ostatních značek.
Co se týče ústních tabákových produktů, tam je situace o něco vyrovnanější, ale i tak má na tomto trhu Altria 37,5% podíl. Z toho jen značka Copenhagen získala podíl 19, 1 % a značky Skoal a on! kolem 8 %. Ostatní značky pak souhrnně zabrali 2,5 % trhu. Celkem Altria v roce 2024 prodala 774,7 milionů balení těchto produktů.
Výroční zpráva společnosti bohužel neuvádí data zvlášť pro e-cigarety, kde se nyní zaměřila na značku NJOY, což je škoda, protože právě čísla ohledně (ne)úspěchu v tomto segmentu by mohla být do budoucna klíčová.
V porovnání s předchozím rokem jsme mohli vidět drobný propad, avšak pouze v řádech jednotek procent, tudíž se nejedná o nic významného. Důležité je také zmínit, že analyzujeme společnost Altria Group a nikoliv PM International, tudíž se jedná o data převážně pro trh USA. Obdobná data pak můžeme pozorovat i v reportu za první čtvrtletí roku 2025.
Zdroj: Výroční zpráva Altria Group za rok 2024
Rizika
Nejzásadnějším rizikem, které se již prakticky aktuálně realizuje, je regulace trhu. Tabákové výrobky jsou samozřejmě zdraví škodlivé, tudíž jejich prodej, propagace atd. podléhá různým omezením. K těmto omezením se také přidává nadprůměrné zdanění, které se v průběhu času zvyšuje. Existuje tedy riziko, že do budoucna budou omezení taková, že bude prodej značně ztížen či dokonce znemožněn.
Dalším rizikem je trend zdravého životního stylu. Díky internetu, umělé inteligenci atp. mají běžní občané snazší přístup k informacím ohledně svého zdraví, díky čemuž můžeme pozorovat trend větší obezřetnosti, čemu vystavujeme své tělo. Zájem zákazníků o tabákové výrobky se tedy může snižovat.
Porovnání s konkurencí
Do porovnání jsme vybrali několik světových tabákových společností. Altria je z nich z hlediska tržní kapitalizace největší, avšak těsně za ní se dotahuje British American Tobacco p. l. c. Zajímavé je, že má opravdu hodně menší počet zaměstnanců oproti svým konkurentům. Může to být zapříčeněno spoluprácí s PM International.

Jak již bylo zmíněno v úvodu článku, na Altrii nás zaujal zejména cenový vývoj v poslední době. Vypadá to, že tabákovým společnostem se obecně dařilo a všechny z vybraných společností s výjimkou RLX poměrne hezky rostly. Nejlépe je na tom asi Imperial Brands, avšak s menší tržní kapitalizací je růst samozřejmě snazší.

Druhým důvodem, proč nás tato společnost zaujala, je nadprůměrná dividenda, kde můžeme dle čísel níže vidět, že i mezi konkurenty je Altria nejlepší. Těsně se na ni však dotahuje Imperial Brands.

Zde se již dostáváme k zmiňovanému poklesu tržeb v posledních letech, avšak pouze o zanedbatelné hodnoty. Dynamicky růst se daří pouze Japan Tobacco a RLX Technologies. Ostatní společnosti relativně stagnují. Naši pozornost si však získal více než 50% růst čistých zisků za poslední 3 roky u Altrie. Společnosti se tedy nejspíše daří snižovat náklady.

Výše zmíněné potvrzují i čísla o ziskovosti, kdy sice British Tobacco má o více než 10 % vyšší hrubou marži než Altria, avšak z hlediska čisté marže pak Altria nemá konkurenta, jelikož ostatní se pohybují mezi zhruba 10 a 20 % a Altria dosahuje 50 %, což je opravdu pozoruhodné.

Mírný vykřičník si můžeme u Altrie udělat při pohledu na rozvahu, protože ukazatele běžné a pohotové likvidity nedosahují ideálních hodnot a signalizují možné problémy se splácením závazků. Vzhledem k tomu, že má společnost pravidelné příjmy z prodeje svých produktů by to snad neměl být problém. Nicméně, z vybraných konkurentů je na tom nejhůře.

Akcie Altria Group – Cena a shrnutí
V době psaní tohoto člínku si akcii můžeme aktuálně koupit na NYSE (New York Stock Exchange) za 59,31 USD, což je relativně příjemná cena i na nákup celých kusů akcií.
Na cenovém grafu níže můžeme vidět pozitivní reakce na poslední tři kvartální finanční reporty a celkový trend růstu, který odstartoval na začátku roku 2024. Postupně bylo překonáno i all-time-high z roku 2022 a nyní si tedy akcie hledá svůj nový vrchol.

Přidat tuto akcii do svého portfolia? Rozhodnutí je samozřejmě na každém a určitě si udělejte vlastní průzkum. Za nás se jedná o zavedenou akcii se slušnou dividendou, která aktuálně nabrala růstový trend. Důležité je však také vzít v potaz budoucí rizika a také to, zda svým kapitálem chcete podporovat tento trh.
Návod na nákup akcií Altria Group na RoboMarkets
Pokud byste si chtěli zakoupit akcie Altria Group nebo jiného konkurenta, ukážeme vám jednoduchý postup, jak na to. Použijeme platformu RoboMarkets, se kterou máme dobré zkušenosti, ale obdobný proces můžete použít i u jiných brokerů.
1. Založte si účet u RoboMarkets
Pro nákup akcií je nejprve nutné si založit obchodní účet. Tento krok zvládnete snadno online během několika minut z pohodlí domova. Začněte návštěvou webových stránek RoboMarkets, kde kliknete na tlačítko „Otevřít účet“.
Poté se vám zobrazí formulář, který je třeba vyplnit. Součástí tohoto formuláře je také sekce pro nahrání osobních dokladů. Tento krok je standardní a vyžadují ho všichni brokeři v souladu s pravidly proti praní špinavých peněz.
Jakmile formulář vyplníte a vaše totožnost bude ověřena, stačí poslat na účet brokera peníze, které plánujete použít na nákup akcií.

2. Vyhledání Altria Group v platformě StocksTrader
Po úspěšném dokončení prvního kroku se přesuňte do platformy StocksTrader. V levém horním rohu najdete vyhledávací pole, do kterého stačí zadat „MO“. Zobrazí se vám několik možností.
Pokud chcete nakoupit reálné akcie, ujistěte se, že vybíráte skutečné akcie kótované na NYSE, nikoliv CFD.

3. Zadejte příkaz k nákupu
Po výběru správné položky se dostanete do sekce, kde můžete akcie Altria Group nakoupit během několika kliknutí. Na pravé straně obrazovky uvidíte modře označené různé typy příkazů. Pro začátečníky je nejjednodušší příkaz typu „market“, který během obchodních hodin umožňuje nákup za aktuální tržní cenu.
Stačí na tento příkaz kliknout, zadat počet akcií, které chcete koupit, a vše potvrdit tlačítkem „Nákup“. Zakoupené akcie se během chvíle zobrazí ve vašem portfoliu.
