Sociální sítě jsou s námi již pěknou řádku let. Jistě si pamatujete některá prapůvodní internetová fóra, chatovací místnosti jako ICQ apod. Tehdy šlo hlavně o mezilidskou komunikaci a spojení. Dnes jsou ale mnohem víc. Kromě psaní zpráv zde najdeme tržiště s nespočtem věcí, příspěvky plné grafiky či animací nebo sdílené hry. Sociální sítě jsou prostě plné živého obsahu. Jak to využít? No samozřejmě – reklamy. Přesně tato příležitost dala prostor pro vznik takových gigantů jako Meta (Facebook), o které si budeme v tomto článku povídat.
Společně si projdeme nějaké základní informace o historii této platformy. Poté se přesuneme na popis podnikatelského modelu. Další část věnujeme finančním údajům, které jsou pro takovou analýzu naprosto zásadní. Poslední teoretickou kapitolu budeme věnovat akciím a jejich parametrům. Aby toho nebylo málo, připravili jsme pro vás i praktický návod na nákup akcií Meta a krátké FAQ. Pojďme se na to vrhnout.
Historie společnosti Meta (Facebook)
Jestliže hledáte na akciovém poli skutečně rychle stoupající hvězdu, nemusíte se koukat dál než na firmu Meta a její Facebook. Základy této sociální sítě se uvedly do provozu teprve v roce 2003. Tehdejší student Harvardu, Mark Zuckerberg, vytvořil Facemash, který měl sloužit pro propojení lidí v kampusu s přiřazením jejich fotek z databáze a hodnocením jejich atraktivity. Aplikace byla velice rychle zastavena a Zuckerberg čelil potenciálnímu vyhození ze školy za vloupání do školního systému a porušení autorských práv. Škola ale dál nepostupovala a vše brzy stáhla.
Tzv. “face book” byla ročenka Harvardu. I přes své problémy se školou přišel Mark Zuckerberg s tím, že by zvládl vytvořit webovou aplikaci, která by mohla všechny fotky a jména digitalizovat. V roce 2004 se tak na webovém serveru objevila doména s názvem thefacebook.com, která sloužila přesně k tomuto účelu. Už zde začínají první “oficiální” problémy Zuckerberga. Trojice Cameron Winklevoss, Tyler Winklevoss a Divya Narendra jej osočili z toho, že jim ukradl nápady a lhal jim o výsledném produktu. Později se s ním dokonce soudili, přičemž výsledkem bylo urovnání sporu za 1,2 milionu dolarů v akciích Facebooku.
Jakmile byla aplikace v provozu, šířila se jak tsunami. Více než polovina vysokoškoláků na Harvardu se připojila do měsíce od spuštění a velmi rychle se dostala i na zbytek univerzit ve Spojených státech amerických a v Kanadě. Do roku 2006 se stal Facebook plnohodnotnou společností, do které již plynuly miliony dolarů v investicích od firem jako Apple či Microsoft.
Facebook se dostal do zelených čísel v roce 2009 a 500 milionů uživatelů si mohl zapsat hned v roce 2010.
Jistě si dokážete tipnout další krok, ke kterému vedení firmy přistoupilo. Samozřejmě máme na mysli IPO. Veřejná nabídka akcií proběhla v březnu 2012 s celkovou hodnotou 104 miliardy dolarů. V témž roce také počet uživatelů překonal jednu miliardu a do listu Fortune 500 se Facebook dostal v roce 2013.
Následovalo i několik akvizic, mezi kterými byl třeba WhatsApp. Určitě zde nesmíme opomenout zmínit i to, že se sociální síť a firma jako taková dostaly do mnoha sporů s regulátory. Problém byl například s antimonopolním úřadem, který se snažil o rozdělení jednotlivých služeb kvůli ochraně hospodářské soutěže apod. Vzhledem k množství sociálních sítí a firem pod jednou střechou se dostalo i na změnu jména celé korporace, která přijala za vlastní název Meta.
Podnikatelský model – Reklamy a zase reklamy
Co dělá ze sociální sítě hodnotnou službu? Samozřejmě množství uživatelů, se kterými se dokáže firma nějakým způsobem spojit. A jak se dá tato síla ekonomicky využít? No na reklamy přece. Právě reklamní činnost je tím hlavním zdrojem příjmů Meta. Jak tedy vypadá celý tento koloběh?
Z relativně obecného pohledu je to vlastně strašně jednoduchý proces. Každého uživatele si můžete představit jako diváka, kterému je předkládán nějaký obsah. Inzerenti se do tohoto obsahu chtějí trefit a zaujmout zákazníka svou reklamou, která může odkazovat na samotný produkt, eshop, webové stránky a mnoho dalšího. Samozřejmě firmy za tuto reklamu platí nemalé částky, které tvoří příjmy společnosti. V čem tedy spočívá to kouzlo?
Mít sociální síť má z pohledu reklamy naprosto zásadní výhodu – o každém uživateli máte spoustu údajů, které můžete využít. Pokud jste někdy nějakou reklamu začínali, jistě o tom víte své. Nastavit se dá skoro všechno. Můžete si doslova vybrat vašeho ideální sledujícího tak, aby byla největší šance na uzmutí jeho zájmu. Prodáváte přírodní čepice pro malé děti v České republice? Není problém, můžete si nastavit ideálního zákazníka – žije v ČR, je to žena mezi roky 25 až 40 let, sleduje stránky s dětskou tématikou, je členkou skupin zabývajících se těhotenstvím a porody, má ráda věci bez přidané chemie apod. Meze se zde nekladou a správným cílením se zabývají celé analytické týmy. Jen málokteré reklamy dokáží být tak efektivní.
Je to rozhodně znalost důležitá i pro samotného uživatele. Ačkoliv jsou sociální sítě na první pohled zadarmo, ve skutečnosti platíte svou vlastní pozorností.
Zajímavé je rozložení průměrných příjmů z reklamy na jednoho uživatele rozdělených podle geografie.
Z grafu výše si můžete všimnout, že jednoznačně nejdražší reklamy jsou v Severní Americe. Lehce nadprůměrná je také Evropa, zbytek světa je pak levnější než průměr.
Sociální sítě, které Meta vlastní
Toto téma jsme již částečně nakousli. Ačkoliv společnost Meta začínala nejprve se sociální sítí Facebook, rozhodně to není jediný projekt, který se snaží rozvíjet. Pod jejich křídla postupně přibylo mnoho aplikací, které stojí za pozornost.
Tím největším je plnohodnotná sociální síť Instagram. Platforma, jejíž původním cílem bylo komunikování s pomocí fotek a grafiky, se za pouhých pár let rozrostla do ohromného kolosu, který v mnoha ohledech překonává i původní Facebook. V tuto chvíli má zhruba 2,4 miliardy aktivních uživatelů. Instagram je také zaměřený spíše na mladší publikum, což s sebou nese větší potenciál růstu.
WhatsApp je aplikace soustředící se v podstatě čistě na komunikaci. Ještě za dob jména Facebook byla tato firma odkoupena za 19 miliard dolarů. WhatsApp zažívá ohromný růst. Očekává se, že v roce 2023 se celkový počet uživatelů zvedne o dalších 15 procent na 2,7 miliardy.
Meta investovala také do virtuálního prostoru a budoucího metaverza, když do své sbírky zařadila značku Oculus VR. Známé headsety Meta Quest (původně Oculus Quest) jsou ty nejlepší na trhu. Mají své drobné mouchy, ale nabízejí jednoduchý a příjemný vstup do tohoto odvětví. I přes všechny potenciální výhody a skvělé vybavení je VR stránka podnikání, která je z pohledu financí ztrátová. Meta investuje nemalé prostředky do vývoje metaverza a můžeme se jen dohadovat o tom, jestli se tyto peníze vrátí.
V průběhu let Meta nakoupila i další podniky. Vždy se ale jednalo o spíše menší značky, které již v pár případech dokonce odprodali dále.
Porovnání s konkurencí
Důležitou informací o firmě je vždy konkurenceschopnost služeb, které poskytuje. Sociální sítě se samozřejmě dají dělit podle různých metrik, ale jedním z nejvíce vypovídajících ukazatelů je jednoznačně počet měsíčních aktivních uživatelů.
Graf výše ukazuje porovnání jednotlivých sociálních sítí právě podle této metriky. Facebook je hned na prvním místě. Následuje YouTube platforma ve vlastníctví Alphabetu. Poté jsou dvě sociální sítě Instagram a WhatsApp, které jsou také ve vlastnictví společnosti Meta. TikTok je až na pátém místě. Když si to tedy spočítáme, v první pětce jsou tři produkty od firmy Meta, což je skvělý úspěch a investoři mohou jen doufat, že si tento náskok udrží.
Má Meta nějaké problémy? Jakým rizikům čelí?
Každá společnost čelí svým vlastním démonům a Meta není v tomto ohledu ničím výjimečná. Problémy této firmy by se daly shrnout do několika bodů.
Ta největší výzva, kterou bude muset Meta vyřešit, je věk populace na provozovaných platformách, a to zejména na Facebooku. Tato platforma již dávno ztratila své kouzlo a pro mladé lidi je spíše neatraktivní. Děti a mladistvé podstatně více táhne třeba TikTok či Instagram, což představuje zásadní komplikaci – kde bude brát Facebook nové uživatele?
S prvním bodem se pojí i další nešvar – Meta se zasekla v inovacích. Novinky jsou buď zakoupené nebo okopírované, ale své vlastní vychytávky prostě Meta nepřináší. Klidně se tak může stát, že bude firma předběhnutá někým odvážnějším.
Další políčko je již nakousnutá virtuální realita. Tento obor dokáže nabídnout úplně novou dimenzi a nevšední zkušenost, ale stále se jedná o poměrně okrajovou záležitost, která je pro širokou veřejnost spíše nezajímavá. Facebook je zde sice jedničkou, ale velké snahy zatím nepřinesly moc ovoce. Deset milionů prodaných zařízení je úspěch, ale z celkového pohledu je to zanedbatelný počet uživatelů, kteří do oboru vstoupili. Na tuto část Mety by se dalo dívat jako na divokou kartu – při rychlém rozvoji oboru by byla Meta v popředí vývoje a zaručila by si pravděpodobně zásadní pozici, ale také se může stát, že bude VR jen žrout peněz bez budoucnosti.
Finanční situace společnosti Meta
Přišel čas na to, abychom se podívali na finanční situaci firmy. Tyto čiré údaje jsou naprosto zásadní pro plné pochopení celého podnikání a pokud si chcete udělat úplný obrázek, rozhodně se bez nich neobejdete.
Začněme něčím jednoduchým. V tabulce níže můžete najít srovnání výnosů a nákladů aplikací a Reality Labs, což je VR divize. Aplikace přinesly v minulém roce 114,5 miliardy dolarů do rozpočtu, náklady na jejich provoz byly necelých 72 miliard. To nám dělá pěkný čistý výnos v hodnotě 42,5 millardy dolarů. Zde není žádný problém.
Naopak Reality Labs vydělaly za rok 2022 něco málo přes 2 miliardy dolarů, ale náklady se vyšplhaly na skoro 14 miliard. Zde je jasně vidět, jak prodělečné jsou tyto snahy.
Celkově je na tom ale Meta skvěle, což dokazuje i graf celkových výnosů a čistého zisku.
Od roku 2008 bylo jen jedno období, ve kterém Meta zaznamenala pokles výnosů. Tím jedním rokem je právě 2022, což pro nás není zrovna pozitivní zpráva, neboť je tento “neúspěch” relativně čerstvý. Za posledních čtrnáct let měla Meta průměrný růst výnosů kolem 50 %. To je rozhodně atraktivní číslo, ale nedá se počítat s tím, že by jej Meta udržela i nadále.
O něco zapeklitější je situace na čistém zisku, který skákal podstatně více. Velmi markantní je rozdíl mezi rokem 2021 a 2022. Podle výsledovky to bylo způsobeno vyššími náklady na výzkum a vývoj v roce 2022. Je samozřejmě na zvážení, jestli se tato investice vyplatí.
Porovnání s konkurencí
Jestliže společnost hodnotíte odděleně od zbytku trhu, neděláte dobrou práci. Pokud neexistuje zlo, pak není ani žádné dobro. Stejný princip platí zde. Vždy potřebujete nějakou konkurenci, vůči které budete svou hvězdu porovnávat.
Do našeho srovnání jsme zvolili Alphabet (Google), Tencent Holdings, Snap a Baidu. Ve všech případech jde o provozovatele sociálních sítích a systémů, které žijí z reklamy.
Na pětiletém grafu můžete vidět srovnání společností z pohledu výnosů. Kromě Baidu jsou všechny akcie v plusu, nicméně výhercem je zde Alphabet. Také je skvěle vidět ohromný vzestup firmy Snap, jejíž cena se zanedlouho poté pěkně srovnala k ostatním.
Ve skutečných číslech poté výnosy na jednotlivých akciích vycházejí následovně. Na desetiletém horizontu, který je pro akciové investice již dostatečně dlouhý, je Meta vedoucím skupiny se zhodnocením skoro 500 %, následuje Alphabet a Tencent.
Začneme nejprve růstovými metrikami. Firma, které se nezvyšují výnosy, bude do budoucna vždy předběhnuta konkurencí. Je dobré dívat se spíše na delší horizont, neboť v krátkodobém období mohou do výsledku zasáhnout vlivy, které nemá management pod kontrolou. V na pětiletém období je Meta podle čísel na výnosech jen za společností Snap. Úplně jiný příběh lze pozorovat na provozních výnosech. Tříletý růst EBITDA má Meta na necelých deseti procentech, Alphabet skoro 2,5krát lepší, ale naopak Snap se kompletně propadl. Lze zde vidět, že Meta je podstatně stabilnější firma se sladěnými výnosy a náklady, zatímco dynamika Snapu těmto metrikám spíše ubírá.
Když se budeme bavit o efektivním řízení kapitálu, budou nás zajímat zejména marže a ukazatele jako ROA a ROE. Marže jsou pro podnik zásadní, protože vyjadřují přirážku na prodávaných službách a zboží oproti nákladům na jejich tvorbu. Provozní marže (EBITDA margin) je u Meta excelentní a dosahuje na 37,3 procent. V naší konkurenční skupině je nejlepší, ale zbytek společností rozhodně není nijak špatný. Velice dobrých úrovní dosahuje i na ukazatelích rentability celkového kapitálu a rentability vlastního kapitálu.
S rozvahou se pojí hlavně dluh a úroveň finančních prostředků, které potom dávají dohromady obrázek o rizikovosti podnikání. Zde nás budou znovu zajímat především poměrové ukazatele v podobě Debt to Equity a likvidity.
Debt to Equity vyjadřuje poměr mezi dluhem a vlastním kapitálem. Čím vyšší hodnota je, tím zadluženější se společnost stává. Nejnižší hodnotu si drží Alphabet, následuje Meta a zbytek společností.
Ukazatele likvidity jsou Běžná likvidita (current ratio) a Pohotová likvidita (Quick ratio). Meta má skvělé hodnoty, za které může především vysoká úroveň peněžních prostředků. U těchto ukazatelů není vyloženě dobré pouze porovnávat, protože každá strana má své pro a proti. Nízká hodnota znamená vysoké riziko s pravděpodobně vyšším potenciálem, naopak vysoká hodnota značí stabilitu, která může ale omezovat růst. Pak už je na managementu, jestli vše zvládne uřídit, nebo ne.
Riziko lze měřit i pomocí statistických metod. Altmanovo Z skóre je měřeno pomocí mnoha proměnných. Jakmile má firma hodnotu Z skóre nad 2,99, měla by být mimo riziko finanční tísně. Meta se dostala na 5,61, takže by měla být v tuto chvíli v pořádku.
Akcie Meta – Cena a dividenda
Dnes za akcie Meta zaplatíte zhruba 288 dolarů. Jak můžete z grafu vidět, cena akcií Meta dokáže být po dlouho dobu velmi stabilní, ale najdou se i roky, ve kterých zažívá neskutečné propady. Jen mezi roky 2021 a 2022 se hodnota akcií propadlo o 75 %, což už je pořádný nápor na nervy. Oproti tomu vypadá covidová krize v roce 2020 jako malý zoubek, který vlastně nic neznamenal. Jde prostě o technologický titul, který je přirozeně velmi dynamický.
Pokud byste snad u Mety hledali nějakou dividendu, budete zklamaní. Meta naneštěstí žádnou dividendu nevyplácí. Z širšího pohledu by to ale neměl být problém, protože dividenda tak jako tak žádné nové peníze nevytváří a společnost má alespoň dost prostředků pro řízení rizika a investice.
Jak na nákup akcií společnosti Meta
Konec mluvení, začátek dělání. Přišel čas na to, abychom si ukázali praktický návod na nákup akcií Meta. Budeme k tomu využívat brokerskou společnost RoboMarkets, ale pokud chcete spolupracovat s jinou firmou, určitě můžete. Stačí si jen ověřit, že váš zvolený broker obchoduje na americké burze Nasdaq. Jestli to splňuje, bude už postup velmi podobný a určitě jej zvládnete zreplikovat.
1. Založení účtu u RoboMarkets
Vůbec prvním krokem v celém procesu je vytvoření obchodního účtu. U RoboMarkets lze takový účet založit do několika minut. Systém se vás zeptá na pár osobních údajů, které potřebuje kvůli legislativě. Kromě toho budete nahrávat i sken nějakého průkazu totožnosti, kterým může být třeba občanský průkaz nebo řidičský průkaz.
Jakmile se vám obchodní účet zpřístupní, budete na něj muset už jen odeslat peníze, za které budete obchodovat. Jelikož chcete nakupovat americkou společnost na burze Nasdaq, budete potřebovat americké dolary. Pokud budete mít obchodní účet v CZK, tak se vám koruny převedou na USD v momentě nákupu akcií.
2. Přesuňte se na profil akcie Meta
Přesuňme se teď do platformy StocksTrader, která je určená pro obchodování akcií. V levém horním rohu uvidíte vyhledávací políčko, do kterého můžete napsat jméno společnosti nebo jen samotný ticker. Dejte si dobrý pozor na to, ať vyberete ten správný produkt. My chceme nakupovat skutečné akcie, ale RoboMarkets obchodují i CFD certiikáty, na které je velice snadné kliknout a splést se.
Pokud jste všechno udělali správně, měli byste před sebou vidět graf ceny akcií.
3. Vyplňte příkaz a akcie nakupte
Na pravé straně klepněte na modré tlačítko Market. Systém vám zobrazí vyskakovací okno, ve kterém budete nastavovat váš obchodní příkaz.
Je to naprosto přímočaré, protože s příkazem Market stačí zvolit pouze množství nakupovaných akcií.
Pak už stačí jen příkaz odeslat a akcie budou vaše.
Tak co? Jak jsme říkali, nebylo to nic těžkého. Teď už si můžete jen zkontrolovat, jestli vám akcie skutečně přišly na obchodní účet. Za nás je ale systém RoboMarkets bezproblémový a za celou dobu jsme s nákupem akcií neměli jediný problém.
Shrnutí akcií Meta
Meta je král sociálních sítí. Vlastní hned tři z pěti největších platforem, na kterých je mnoho miliard uživatelů, přičemž každá z nich cílí na trochu něco jiného. Z tohoto pohledu je jednoznačně na prvním místě. Finanční situace se zdá v pořádku, vše standardně roste a rizikovost je dle ukazatelů likvidity přiměřená.
Meta má i nějaké problémy, které bude muset do budoucna vyřešit. Je mezi nimi třeba klesající atraktivita Facebooku u mladé populace, která mnohem radši volí Instagram nebo TikTok. Společnost také utrácí nemalé peníze na vývoj virtuální reality, která je prozatím ohromě ztrátová a nikdo neví, jak to celé dopadne. Na jedné straně může mít Meta v tomto novém oboru vedoucí pozici, ale také je možné, že je zde ve špatný čas a netrefila trend.
V každém případě je Meta kvalitní firma, která jednoznačně stojí za pozornost, a to už jen díky své dominantní pozici na trhu, velikost a rychlému růstu.
Často kladené otázky (FAQ)
Je to dlouhý článek a spousta lidí hledá jen konkrétní odpovědi. Abychom vám vyhověli, připravili jsme toto krátké FAQ, které snad odpoví na všechno zásadní.
Vyplácí Meta dividendu?
Společnost Meta bohužel dividendu nevyplácí.
Kde se Meta obchoduje?
Akcie Meta lze nakoupit na americké burze Nasdaq. Budete k tomu potřebovat obchodní účet u nějaké brokerské společnosti. To může být třeba RoboMarkets nebo česká Patria.
Jakým rizikům Meta čelí?
Hlavní problémy firmy Meta jsou ve stárnoucí populaci sociální sítě Facebook, v neschopnosti pořádně inovovat a ve ztrátové virtuální realitě, ve které prozatím pouze topí peníze.