Zdroj obrázku: John Schnobrich, Unsplash

Téměř třetina Čechů (28 %) nakupuje výrobky, které viděli na sociálních sítích, přičemž 40 % z nich uskuteční nákup přímo z platformy. Nejoblíbenější sociální sítí pro nakupování je v Česku Facebook. Ukázaly to nejnovější čísla z průzkumu, který se dotazoval na nákupní zvyklosti a preference respondentů během druhého čtvrtletí letošního roku.

Více než polovina příslušníků generace Z (53 %) a téměř jedna třetina mileniálů (32 %) si v posledním měsíci koupila zboží poté, co ho viděli na sociálních sítích. Pro generaci Z a pro mileniály jsou největší inspirací při nakupování samotné značky. Rozdíl mezi generacemi je ale patrný. Na druhou stranu generace X nejvíce reaguje na zprávy od prodejců (65 %).

Stále větší vliv na mladé mají influenceři, kteří k nákupu inspirovali 39 % zákazníků generace Z a 30 % mileniálů. Nejoblíbenější sociální sítí Čechů pro nákupy je Facebook (64 %), následován Instagramem a YouTubem (oba 32 %), přičemž Facebook preferují čeští mileniálové (68 %), příslušníci generace X (75 %) a Baby Boomers (73 %). Generace Z nakupuje nejvíce na Instagramu (59 %), Facebooku (37 %) a čím dál raději také na Tik Toku (35 %).

Přestože spotřebitelé stále častěji preferují nakupování online, fyzická návštěva obchodu zůstává dominantní. Zatímco některé kategorie zboží, jako třeba elektronika, se nakupují více online, v kamenných obchodech se stále častěji nakupují určité typy výrobků. Příkladem jsou třeba potraviny a zboží denní spotřeby.

Mladí nakupují online, vede Instagram a Facebook

O tom, jestli nakupující navštíví kamenou prodejnu, nebo nakoupí z pohodlí domova online, rozhoduje, zda chtějí ušetřit čas a peníze, nebo zda hledají lepší sociální interakci a zákaznický servis. Mladší generace si poté často myslí, že ve větší míře získají lepší sociální interakci online. To koreluje s tím, že častěji nakupují zboží, které vidí na sociálních sítích.

Naprostá většina spotřebitelů by považovala za užitečné, kdyby mohli při nakupování online přímo hovořit s prodavači nebo odborníky na produkty a získat tak pomoc a radu při rozhodování o nákupu v reálném čase. Je to něco jako mít na dosah ruky svého osobního nákupního asistenta, který vám poskytne stejnou úroveň služeb, jakou byste očekávali v obchodě.

Díky sociálním sítím a influencerům se zvýšila angažovanost, objevování a informovanější nákupní rozhodnutí a to zejména u mladších generací. Pokud tak chtějí obchodníci i v této nové době uspět, budou se velmi pravděpodobně muset těmto trendům přizpůsobit.

Zdroj: Shopping Pulse

Avatar Autor
Lukáš Raška

Už nějakou dobu ponořen do světa FinTechu, investování a udržitelnosti. Pomocí dat popisuje fungování financí a technologií ve srozumitelné formě.

Líbí se vám článek? Podpořte nás kávou.

Naše články píšeme po nocích a občas musíme spánkový deficit dohnat šálkem kávy. Budeme rádi, když nás na jeden pozvete.

☕️ Chci vás pozvat!