Krátký a hravý název, perfektně vyladěný software a stroje, které jsou špičkovou technologií. Apple je, společně se Stevem Jobsem, legendou businessu. Firmu a jejího zakladatele zná celý svět. Někteří lidé kvůli telefonům a počítačům, jiní zase díky akciím, které jsou dnes jedny z nejobchodovanějších.
Společně se teď podíváme na tohoto technologického hegemona, který se usadil v portfoliích celého světa. Projdeme si Apple od kořene až po korunu, popíšeme si jednotlivá “jablka” a zkusíme zjistit, jestli jsou uvnitř čerstvá, nebo už začínají měknout.
Historie společnosti Apple
Na počátku každé velké věci stojí pár bláznů, kteří chtějí změnit svět. Apple samozřejmě není výjimka. Firma by se nedostala tam, kde dnes je, kdyby nebylo Stevena Jobse a Stephena Wozniaka.
Zdroj: cnbc.com
Rozdíl mezi nimi by se dal popsat na následující situaci. Těsně před tím, než byl vytvořen první počítač Apple, pracoval Jobs ve společnosti Atari. Jobs dostal za úkol vytvořit základní desku pro jednu z her. K tomu měl však hozený buřt na prutu – za každý ušetřený čip dostane 100 dolarů. Zatímco Jobs měl malou znalost plošných spojů, Wozniak v nich vynikal. Domluva byla jasná – Wozniak desku navrhne a dostane polovinu bonusu za každý čip, který se mu povede eliminovat. To, že měl v rukách mistrovství, bylo hned jasné, protože jejich počet snížil o celých 50.
Kvůli určitým problémům s designem zaplatilo Jobsovi Atari pouze 5 700 dolarů. Jobs však řekl Wozniakovi pouze o 700 dolarech, které si následně rozdělili.
Jobs byl spíše obchodních a podnikatel, zatímco Wozniak mozek přes technologii. Tak ve výsledku vypadalo i jejich partnerství.
První počítač Apple
Po prvních společných projektech přišel zlomový okamžik. Wozniak začal v roce 1975 pracovat na prvním prototypu počítače, který se měl později stát prvním produktem firmy. O rok později už byla na světě značka Apple (přesněji 1. dubna 1976). Jednalo se o základní desku, operační paměť RAM, procesor a základní grafický čip. Chybělo jakékoliv uživatelské rozhraní ve formě obrazovky, klávesnice a podobně. I přesto se začal prodávat za cenovku 666,66 dolaru.
I když byly tyto úspěchy skvělé, do skutečné historie se začal Apple zapisovat až v roce 1977. Firma dostala strukturu ekvivalentní s s.r.o, a kromě toho také svého prvního velkého investora, kterým byl Mike Markkula.
Po další tři roky se děly neskutečné věci. Tržby Applu rostly tempem, které za tři roky vyhouplo firmu ze necelých 800 000 dolarů na 118 milionů dolarů v tržbách ročně. Průměrný růst Applu byl v té době 533 % za rok. Vše vrcholilo v roce 1980, kdy Apple vstoupil na burzu.
Interní problémy a návrat k základům
Jobsova vize osobního počítače se vším všudy byla narušována úsilím konkurence, ale také kolegy a řídící strukturou společnosti. Spor mezi Jobsem a Johnem Sculleyem (v té době CEO Applu) bylo doslova na nože. Jobs dokonce plánoval “převrat” ve vedení, nicméně ten byl odhalen a Jobs v návaznosti na to ztratil veškerou řídící pravomoc ve firmě. Na svůj post rezignoval a z firmy odešel, aby založil NeXT.
Další dekádu se Apple plácal od neúspěchu k neúspěchu. Začalo se také ukazovalo, že počítače Apple zaostávají ve vlastnostech operačních systémů. Doba se posunula a společně s ní i požadavky zákazníka. Vnějším tlakem byl následně Microsoft, který se dravě hnal po jakémkoliv kousku tržního podílu.
Tonoucí se stébla chytá. Představenstvo se muselo ze situace nějak dostat. Mnoho lidí si jistě sáhlo na dno svého studu, když se firma rozhodla k akvizici společnosti NeXT. Společně s novým operačním systémem NeXTSTEP se tak do firmy vrátil i její otec zakladatel Steve Jobs.
Stará vize a nové začátky
Jobs byl vizionář. Po svém návratu doslova překopal celou produktovou linku Applu, zrušil 70 % všech produktů a vrátil se k původní myšlence osobních počítačů. Od roku 1997 do 2007 se Apple vracel k bývalé slávě. Osobní počítače se prodávaly a firma rostla.
2007 byl také rokem, kdy se Apple Computer přeměnila na Apple. Firma se přesouvala ke spotřební elektronice. Tento “obor” nakousla představením svého prvního mobilního zařízení iPhone a Apple TV. Prvních “smartphonů” bylo prodáno 270 000 za prvních 30 hodin. Později byl spuštěn App Store, odstartoval prodej iPadu a mnoho dalšího.
Postupně se také uvažovalo o náhradě do pozice hlavního leadera Applu. Nakonec se do tohoto postavení dostal Tim Cook poté, co Steve Jobs na pozici dobrovolně rezignoval.
Apple si prošel neskutečnou cestu. Od prvního prodaného počítače až k miliardovým tržbám. Dá se říct, že tato první éra Applu skončila až úmrtím Steva Jobse, který zemřel ve svých 56 letech dne 5. října 2011. Jeho odkaz a inovátorský přístup ale rozhodně přetrval.
Dnes je Apple na vrcholu potravního řetězce. Firma si zachovala svou jedinečnost. Apple se stal značkou luxusu a v myslích svých zákazníků si vydobyl výsadní postavení. Nakousnuté jablko znají lidé po celém světě. Tento úspěch už Applu, Stevu Jobsovi a Stevu Wozniakovi nikdo neodpáře.
Podnikání společnosti Apple
Podnikání Applu je zaměřené na spotřební elektroniku. Strategie firmy je v tomto ohledu relativně jednoduchá. Dala by se popsat asi jako: Všechno souvisí se vším. Apple si dokázal vybudovat svůj ekosystém elektroniky, kolem které postavil celou řadu placených i neplacených služeb.
V tomto ohledu se Applu také vyplatilo vsadit na kartu bezpečnosti uživatelských dat, která přitáhla velkou část trhu. Přihoďte k tomu špetku správně cíleného marketingu a máte dokonalý stroj na peníze.
Konkurence – Android vs. iOS
Apple je samostatný ekosystém se svým vlastním operačním systémem. Na druhé straně barikády pak stojí operační systém Android, který je využíván v podstatě u všech ostatních úspěšných značek. Má mnoho podob, nástaveb, ale v základu se jedná o stále stejný Android.
Jak můžeme vidět na infografice výše, iOS si drží zhruba jednu čtvrtinu celkového trhu chytrých telefonů. Musíme si ale uvědomit, že pod políčkem Android se skrývá nespočet značek jako Samsung, Sony, Xiaomi atd. To, že Apple vlastní skoro 27 %, je skvělý úspěch.
Geografické rozložení příjmů
Není pochyb o tom, že je Apple světová značka, která se dostala snad do všech koutů naší planety. Před jablkem už je snad jen Coca-Cola. I přes tuto všeobecnou známost značky jsou ale příjmy značně nahnuté ve prospěch Severní Ameriky, která naprosto zásadně předbíhá zbytek světa.
Ze severoamerického kontinentu plynulo v roce 2022 až 43 % všech příjmů v celkové výši 169,7 miliard dolarů. Na druhém místě se nachází Evropa s 24 % a 95 miliardami dolarů. Na třetím se pak nachází Čína, která přinesla 18,8 % příjmů.
Přímá a nepřímá distribuční síť
Apple má svou vlastní distribuční síť v podobě Apple Storů. Po celém světě jich bylo na konci roku 2022 celkem 522, přičemž více než polovina z nich se nacházela ve Spojených státech. Skrze tuto přímou distribuci se prodá zhruba 38 % všech produktů. Majoritu ale zastává nepřímý prodej, který si bere zbylých 62 %. Pod těmi si můžete představit spřátelenou síť prodejen, přeprodej, velkoobchodní prodejny apod.
Produkty
Jistě už víte, že původním záměrem firmy bylo přinést spotřebitelům uživatelsky přívětivou elektroniku v podobě počítačů.
Dnes je Apple stále zaměřený na spotřební zboží, nicméně hlavní složka podnikání se zásadně změnila. Podívejme se teď na jednotlivé skupiny produktů a na jejich finanční přínos.
iPhone
Zdroj: Apple
Apple byl skvělou společností ještě před dobou smartphonů, avšak s vydáním prvního iPhonu se firma dostala na úplně novou úroveň. Jde o kus špičkové techniky, která se neustále vylepšuje (společně s operačním systémem). Velkou předností těchto zařízení je také důraz na zabezpečení uživatelských dat a dlouhodobá podpora starších modelů z pohledů aktualizací.
Jak jsme si již ukázali, první model byl vydán v roce 2007. Od té chvíle bylo na trh vypuštěno přesně 48 modelů, a to včetně nejnovějšího typu iPhone 14.
Naprosto zásadní informací je to, že tato sekce podnikání přináší dnes do společnosti naprosto největší podíl z celkových výnosů. Velice často se jedná o dokonce nadpoloviční podíl (52 % ke konci roku 2022). Dalece tak přesahuje ostatní produktové linie.
iPad
Zdroj: Apple
Hned za iPhonem se drží iPad. Dotykový tablet různých velikostí a s různým úložištěm. Mnoho lidí ho používá jako zařízení pro zábavu, nicméně své místo si najde i v kancelářích mezi zaměstnanci.
Na celkových výnosech společnosti se iPad podílí zhruba ze 7,5 %.
Mac
Zdroj: Apple
Kovový vzhled, ostré hrany a úzký displej s tělem laptopu jsou prostě pěkné. Nejde ale jen o hezké krabičky. Nabízí samozřejmě i špičkové vybavení. Touchpad od Applu si pochvaluje skoro každý a výdrž baterie je famózní.
MacBook notebooky a stolní počítače od Applu jsou kvalitním zbožím, které si svou hodnotu drží i na trhu, kde se starší modely stále obchodují za velké peníze. Když už je řeč o penězích – sektor stolních počítačů je dnes pro Apple spíše krajním segmentem. I když jsou absolutní prodeje stále enormní, v procentech jde pouze o 10,19 % z celkových výnosů.
Služby
Zdroj: Apple
Pokud si firma tak pracně vyšlape cestičku do srdcí zákazníků, bylo by naprosté plýtvání potenciálem, kdyby neměla arzenál služeb, které může následně nabídnout.
Apple je ve své výroční zprávě dělí na:
- Reklamní služby – Vlastní reklamní platformy a spolupráce s třetími stranami
- AppleCare – Balíček služeb, který souvisí především s péčí o zařízení, opravami a případnou výměnou
- Cloudové služby – Vzdálené úložiště je dnes v podstatě samozřejmostí a Apple poskytuje cloud i svým zákazníkům
- Digitální obsah – Jde především o App Store, ale také streamovací platformy Apple Music, Apple TV apod.
- Platební služby – Sem Apple zařazuje své vlastní platební karty a cashless systém Apple Pay
Služby jsou z pohledu příjmů hned za samotnými chytrými telefony. Ve čtvrtém čtvrtletí roku 2022 přinesly 19,81 % příjmů.
Příslušenství (Apple Watch)
Zdroj: Apple
Tzv. Wearables je skupina zboží, které může uživatel nosit stále na svém těle. Sem se dají zařadit například chytré hodinky Apple Watch, ale také třeba bezdrátová sluchátka AirPods.
Ani z pohledu čísel není tato skupina žádným troškařem. V tuto chvíli jsou wearables třetí největší položkou příjmů v Applu. V procentech zastupují 10,46 % a jejich podíl se stále zvyšuje.
Finanční výsledky společnosti Apple
Na graf výnosů společnosti Apple se kouká opravdu dobře. Z dlouhodobého pohledu vydělává Apple stále více peněz. Krátkodobě většinou výnosy také pravidelně rostly, avšak posledních pár let jsou spíše ve znamení stagnace.
V grafu můžete nalézt jednotlivé cykly, které se každoročně opakují. V každém Q1, které má Apple posunuté na říjen, jsou výnosy za uplynulé tři měsíce typicky nejvyšší z celého roku.
V návaznosti na graf výnosů už nebude tak složité představit si, jak bude asi vypadat vývoj zisku společnosti.
Když si metriky porovnáme, pravděpodobně zjistíme, že výnosy rostly podstatně stabilnějším tempem než zisk. Dá se tak říct, že Apple musí držet pod kontrolou především náklady a marže na prodaných výrobcích.
Porovnání s jinými společnostmi
Z pohledu na samotnou společnosti nikdy nelze soudit, jestli je ve svém podnikání dobrá, špatná, nebo naprosto průměrná. Vždy je potřeba srovnávat s konkurencí. Abychom měli na Apple objektivní pohled, musíme firmu postavit vedle dalších velikánů technologie.
Do srovnání jsme zařadili akcie HP, Dell, Smasung, Microsoft, SONY a Alphabet (Google). Všechny společnosti mají tržní kapitalizaci minimálně v desítkách miliard dolarů. Alphabet a Microsoft přesahují do bilionů.
Když se podíváme na čtvrtou položku, uvidíme průměrný růst výnosů za posledních 5 let. Na tomto horizontu Apple zaostává pouze za Alphabetem a Microsoftem, zatímco zbytek firem předbíhá o míle. EBITDA, pod kterou si lze představit provozní zisk společnosti, na tom je relativně podobně. Apple se znovu dostává na třetí místo. Průměrný růst čistého zisku je na tříletém horizontu 18,27 % pro Apple, přičemž do třetice získává třetí místo za Samsungem a Alphabetem.
Z pohledu růstu důležitých ukazatelů to vypadá, že Apple není mezi technologickými společnostmi úplná špička, ale jednoznačně se řadí mezi ty nejlepší z nich. Jak si vede v profitabilitě a efektivitě investovaného kapitálu?
V porovnání marží je Apple znovu na třetím místě na úrovni hrubého zisku. Marže na provozním zisku a čistém zisku už je v porovnání podstatně lepší a Apple se dostává na druhé místo.
Akcie Apple – Cena, akcionářská struktura, dividenda
Akcie Apple jsou jedny z nejoblíbenějších na trhu. Řadí se do segmentu technologií. Pohyby ceny tomu rozhodně odpovídají, protože i navzdory dospělosti společnosti je cena značně volatilní.
Především v posledních letech je možné vidět ohromné zuby, které cena na grafu vykreslila. Vcelku úsměvná je, alespoň z této perspektivy, pandemia Covidu, kvůli které se na začátku roku 2020 zbortily trhy. I u Applu je možné najít propad, který sahal na zhruba 30 %. Jak lze ale z grafu vyčíst, do několika týdnů byla cena zpět na předchozích maximech a naprosto neskutečně je překonala. Jakmile si trhy uvědomily, že vlády začnou populaci doslova sponzorovat a “rotačky” na peníze roztočí naplno, do ceny bylo vše započítáno a ta prorazila strop.
Bohužel ale takové chování vede k inflaci a k neustálému šachování s úrokovými sazbami, které má za následek ochlazení ekonomiky, a v případě akciových trhů i ceny aktiv.
Na přelomu tisíciletí ztratily akcie přes 50 % své ceny za pouhý jeden den. O podobná procenta dolů se Apple dostal i v krizi 2008. Vzhledem k nátuře podnikání je prostě třeba počítat s vyšší volatilitou.
Investice by měly být čistě logickou záležitostí, která nijak nezahrnuje emoce a sentimentalitu. Je potřeba, stejně jako u hodnocení financí, brát v úvahu i konkurenci. Apple samotný ve své výroční zprávě uvádí graf porovnávající kumulativní výnosy Applu oproti indexům S&P a Dow Jones.
Jak můžete z grafu výše vidět, akcie Applu zásadně překonaly všechny uvedené indexy, a to řádově o stovky procent.
Akcionářská struktura
Apple je velmi oblíbenou firmou, která se přímo či nepřímo dostane do většiny portfolií. To potvrzuje především akcionářská struktura.
Jak můžete vidět výše, na prvních třech nejvyšších příčkách jsou společnosti, jejichž hlavní podnikání je zaměřené na správu majetku.
Vanguard je největší poskytovatel podílových fondů na světě a druhý největší poskytovatel burzovně obchodovaných fondů (ETF), hned po společnosti Blackrock.
Berkshire Hathaway, dítě Warrena Buffetta. Jde o mezinárodní holdingovou společnost. Soustředí se převážně na pojišťovnictví. Jak ale můžete vidět, své investice směřují i do jiných oborů.
BlackRock jsme již zmiňovali. Zdaleka největší poskytovatel pasivně spravovaných ETF fondů na světě.
Tato trojice drží přes 17 % akcií Applu. Zbytek akcionářské struktury je složený z dalších investičních společností, fondů a jednotlivců. Rodina Steva Jobse či Steva Wozniaka nedrží ve firmě již žádné podstatné podíly.
Dividenda
Apple byl dlouhou dobu považován hlavně za technologickou akcií, která vydělává investorům peníze především skrze růst ceny. Od roku 2013 ale začala pravidelná výplata dividendy.
Teď už se dá na Apple koukat i jako na dividendovou akcii, a to i navzdory výnosu pouhých 0,58 %.
Dividendy jsou vždy především dlouhodobou strategií. Protože Apple dividendu již několik let v řadě stále zvyšuje, je možné očekávat, že bude držet tuto strategii i do budoucna.
Jak nakoupit akcie Apple s pomocí platformy Robomarkets
Pojďme se teď prakticky podívat na to, jak můžete nakoupit akcie společnosti Apple. Využijeme k tomu obchodní platformu Robomarkets.
1. Přejdeme do systému StocksTrader
Abychom mohli akcie nakoupit, musíme se nejprve dostat do obchodní platformy StocksTrader. V záložce “Účty” si vyberte svůj obchodní účet a otevřete ho.
Naším dalším krokem bude vyhledání akciového titulu. To můžete udělat pomocí vyhledávacího pole v levém horním rohu.
2. Nastavíme příkaz
Jakmile se nám zobrazí okno s akcií, můžeme se vrhnout na nastavování příkazu. Na pravé straně je celé ovládací pole. Na horní liště zvolíme příkaz “Market”, který nám otevře následující nastavení.
Zde stačí zvolit objem. Protože se jedná o Market Order, bude obchod uzavřen okamžitě za tržní cenu. Pokud byste si chtěli s příkazy pohrát, můžete zkusit i Limit nebo Stop.
3. Nakoupíme akcie Apple
Teď už stačí příkaz jen odeslat. Po ukončení transakce se nám akcie okamžitě připíšou na náš obchodní účet. Na liště pod grafem pak najdete položku “Pozice”, ve které lze najít všechny otevřené pozice na účtu.
Závěr – Shrnutí akcií Apple
Jablko je známé u všech investorů po celém světě. Vzhledem k tomu, že jde o největší akciovou společnost ve Spojených státech amerických, se není čemu divit. Apple je ale zajímavý i z ostatních úhlů. Firma si prožila velice dynamickou historii. I po desetiletích existence dokáže překvapit, a to jak zákazníky, tak investory.
Apple úspěšně ždímá každou produktovou sérii. Na trhu si společnost vydupala ohromný podíl, který jen tak nepustí. Kromě opravdu kvalitních zařízení za to může i celkový ekosystém. Jednotlivé produkty jsou na sebe navázané a pracují v symbioze. Když už si někdo koupí iPhone, pravděpodobně k tomu přidá i hodinky. To už je jen kousek od nákupu Macu a rozšíření celé sbírky o nositelná zařízení jako bezdrátová sluchátka.
Pro investory z České republiky je často velkým lákadlem dividenda. U Applu se pohybuje kolem 0,5 % ročně, což je oproti jiným firmám dost nízké. V porovnání s Komerční bankou nebo ČEZem to je naprosté nic. Je ale třeba mít na paměti, že Apple dividendu již několik let v řadě pravidelně zvyšuje. Přičtěte k tomu skvělou výkonnost a máte skvělou kombinaci výnosů.
Nadprůměrný růst ceny akcií v minulosti se rozhodně nedá považovat za záruku dobré budoucnosti. Jestliže ale Apple neudělá žádnou zásadní chybu, mohl by se v nejhorším případě smířit s průměrem. Ačkoliv může být Apple již ohrané jméno, nic to nemění na jeho stále trvajícím úspěchu a rozhodně tato akcie stojí za pozornost.