Denys Dmytrov je ukrajinský podnikatel aktuálně žijící v Plzni. Narazili jsme na sebe na konferenci Web Summit v Lisabonu, kde představoval svou Aplikaci eTOLLs EU, kterou se svým týmem vytvořil. Tato aplikace nás zaujala natolik, že jsme se rozhodli pro naše čtenáře o ní připravit rozhovor.
Z názvu aplikace eTOLLs EU je již trochu zřejmé, k čemu slouží. Mohl bys nám to ale prosím i tak shrnout?
Samozřejmě. Za posledních sedm let jsme pomohli jednodušeji zaplatit pokuty dvou a půl milionu ukrajinských řidičů. Následně jsme vzali tuto zkušenost a přinesli ji do zbytku Evropy. Zjistili jsme ale něco, co nás hodně překvapilo. V Evropě totiž zůstávají pokuty v hodnotě miliard a miliard eur nezaplaceny. Většina z nich je za jízdu po placené silnici bez zaplacení. Například v České republice je pokuta za jízdu po dálnici bez dálniční známky 20 000 Kč.
Všimli jsme si, že celkově je placení za silnice v Evropě poměrně složité, protože musíte používat rozdílnou webovou stránku pro každou zemi. Musíte pochopit, jak každá stránka funguje, jak na ní správně vyplnit formuláře, a také jak používat různé platební systémy. Někdy je například jediná možnost platby pouze přes bankovní účet. Zkrátka se jedná o relativně komplikovaný proces pro průměrného řidiče.
Když jedete navíc ještě přes několik zemí, je to noční můra, řešit poplatky za silnici pro každou zemi zvlášť. My jsme tohle vše nahradili jedním jednoduchým rozhraním, kde si můžete pohodlně na pár kliknutí koupit známku, pro jakou zemi potřebujete. Tedy pro ty země, které umožňují platit poplatky za silnice online. Aktuálně je jich 8 – Česká republika, Slovensko, Rakousko, Maďarsko, Slovinsko, Bulharsko, Rumunsko, Švýcarsko a od ledna 2024 přibude také Chorvatsko. Už žádné Googlování, překládání ani používání osmi různých platebních systémů.
Má oblíbená funkce je plánovač cesty. Vysvětlil bys našim čtenářům, jak to funguje?
Je to stejně jednoduché jako koupit si letenku. Uživatel do aplikace zadá bod A a bod B své cesty a my mu poskytneme informaci, kolik vynaloží na dálniční známky a další poplatky a přímo v aplikaci si je může také koupit.
V případech, kdy uživateli nemůžeme prodat dálniční známku, protože například v Chorvatsku jsou prostě úseky, kde toto není možné a řidiči tam musí za dálniční úsek platit fyzicky a čekat v dlouhých frontách, poskytneme o tomto alespoň všechny potřebné informace. Děláme tak cestu méně stresující a řidiči lépe ví, co je čeká a jak mají poplatek zaplatit.
Neustále přidáváme další typy produktů, jako jsou tunely a placené úseky, protože naší ambicí je pokrýt všechny typy plateb za silnice napříč Evropou.
Ondřej Mikulčík a Denys Dmytrov.
Můžeš nám již sdělit nějaké zajímavé statistiky ohledně používání této aplikace?
Jistě, máme již přes 100 000 stažení a 50 000 registrovaných uživatelů, z čehož 30 000 jsou uživatelé aktivní každý měsíc. V rámci objednávek, které obsahovaly více než jednu dálniční známku, jsme těchto známek prodali již přes 3 400 kusů.
Co tě vedlo k vytvoření této aplikace?
Když jsem poprvé jel do Evropské unie autem se svou rodinou, musel jsem si koupit dálniční známku. Samozřejmě že jsem věděl, že jsou tu silnice, které jsou placené. Nevěděl jsem ale, že se na ně dá vjet bez toho, abych věděl, že jsem na placené silnici.
Když jsem viděl značku a zjistil, že jsem na dálnici, byl jsem ve stresu, protože byla noc a nevěděl jsem, jestli a jak vysokou dostanu pokutu. Zastavil jsem tedy na nejbližším možném místě a hledal způsob, jak poplatek za dálnici zaplatit. K mému překvapení to online prostě nešlo. Přejel jsem tedy na nejbližší benzinku, ale protože byla noc, tak byla v režimu samoobsluhy a dálniční známku tam tedy také nebylo možné koupit.
Pokračoval jsem tedy v jízdě po dálnici bez dálniční známky a samozřejmě jsem dostal pokutu 100 €. Zamyslel jsem se ale, proč vlastně není nějaká jednoduchá služba, kde by se dalo platit za silnice po celé EU, a tak vznikl koncept našeho produktu ETOLLs EU.
Jaký je váš business model?
Jedná se o transakční model. Prodáváme dálniční známky za cenu, která obsahuje i poplatek za naše služby. Díky tomuto poplatku můžeme dále vyvíjet naši aplikaci, zjednodušujeme celý proces a poskytujeme 24/7 uživatelskou podporu.
Plánujete spolupracovat s nějakou ze známých aplikací poskytujících online mapy?
Ano, aktuálně jsme v kontaktu s několika navigačními službami a také dalšími potenciálními partnery, jako jsou vládní instituce, automobilové asociace, pojišťovny a podobně.
Komunikovali jsme například s Waze, ale kvůli tomu, že pozastavují advertising v jejich aplikaci, to nevyšlo. Mluvíme také s Google maps, protože tam sice dostanete informaci o tom, zda je cesta zpoplatněna nebo ne, ale již nezjistíte, jak a kde za ni zaplatit. Byl by to tedy velmi logický krok, kdybychom tam mohli být uvedeni jako místo, kde si uživatel tuto potřebu vyřeší.
Jak si zatím užíváte Web Summit? Měli jste nějaké důležité meetingy nebo vyslechli zajímavé přednášky?
Takovou hlavní zajímavostí tu pro nás je, že jsme tu stále jako alpha start-up (označení pro malé start-upy v rámci Web Summitu), protože když jsme podávali přihlášku, byli jsme velmi mladý start-up. Popravdě jsme aplikaci spouštěli vlastně teprve v únoru tohoto roku.
Od té doby jsme ale vyrostli a lidé za námi chodí a ptají se nás, proč jsme tady jako alpha, že bychom měli být označení jako beta nebo growth start-up. Dávají nám také spoustu pozitivní zpětné vazby na náš produkt, což je skvělé. Tohle všechno potvrzuje, že jsme vyřešili reálný problém a věřím, že do budoucna se budeme dále rozvíjet.