Digitální bankovnictví není jen o tom držet krok s technologiemi, ale hlavně o pochopení potřeb zákazníků a poskytování skutečné hodnoty. Michal Plzák, Head of Digital Banking Raiffeisenbank v České republice, se tomu věnuje již přes 20 let. Od počátků internetového bankovnictví až po dnešní mobilní technologie zažil mnoho a vedl některé z nejvýznamnějších digitálních projektů Raiffeisenbank.

V tomto rozhovoru Michal prozradí, jak Raiffeisenbank využívá transakční data ke zlepšení služeb pro své zákazníky, o výzvách spojených s udržením inovativnosti a o tom, co podle něj bude utvářet budoucnost digitálního bankovnictví.

Klíčové projekty a tým

Jaký byl váš nejoblíbenější projekt, na kterém jste pracoval během vaší bohaté kariéry v Raiffeisenbank?

Zřejmě ten nejzajímavější projekt byla integrace s Equa bankou. Projekt byl obohacující jak z pohledu businessu, tak z technologického hlediska. Dovolil bych si tvrdit, že se jednalo zřejmě o nejkomplexnější sloučení dvou velkých bank na českém trhu. Jak z reakcí klientů, tak z reakcí zaměstnanců se dá usuzovat, že se nám tento riskantní manévr povedl dokonale a dokázali jsme něco, co doposud v Čechách nikdo nezvládnul.

Jak velký je váš tým, jaké nástroje denně používáte a na jaké klíčové ukazatele výkonnosti (KPI) se zaměřujete při měření úspěchu?

Tým má 15 lidí na straně businessu a dále desítky kolegů na straně IT, kteří se zaměřují na rozvoj mobilního a internetového bankovnictví, open bankingu, digitální akvizice a dalších oblastí jako je např. chatbot. Náš úspěch v oblasti digitalizace jsme si definovali přes 3 oblasti, a to prodejní výkonnost digitálních kanálů, spokojenost uživatelů s digitálními kanály a vnímání brandu banky jako digitálního leadra.

Potřeby zákazníků: Od zpětné vazby po návrh služby

Jak si udržujete přehled o tom, co vaši mobilní uživatelé skutečně potřebují, a jak zpětná vazba od uživatelů ovlivňuje vývoj nových funkcí?

S našimi klienty máme poměrně hodně interakcí, a to prostřednictvím různých kanálů, kde se jich ptáme na to, co jim v našich službách chybí nebo by si přáli upravit. Inspirace a nápady nám tedy nechybí, spíš je to o tom, že bychom toho chtěli doručit více, ale zdroje máme omezené, takže je naším denních chlebem prioritizace toho, co budeme implementovat.

Jak vypadá proces vývoje nových funkcí a jak se ujišťujete, že splňují potřeby zákazníků?

Již před několika lety jsme přešli na design služeb společně s našimi zákazníky. Říkáme tomu service design a využíváme k němu standardní nástroje na prototypování, výzkum, kvalitativní rozhovory s klienty apod. Zřejmě nic objevného, ale pokud to děláte poctivě a do detailu, tak věřím, že to je právě ten rozhodující faktor, který vás pak má šanci odlišit od konkurence. Prostě přinášíte o trochu lepší zákaznický zážitek a pokud to děláte dlouhodobě a kvalitně, tak to klienti vidí a ocení.

Hodnota transakčních dat

Jaký je přístup Raiffeisenbank k práci s transakčními daty a jakou hodnotu jste díky nim odemkli pro zákazníky?

Transakční data se u nás využívají poměrně dlouho, a to jak pro účely segmentace klientů, tak pro účely CRM nebo designu našich služeb. Díky těmto datům můžeme získávat cenné informace o klientech, jejich chování a budoucích potřebách. Dokážeme tak klientům jednak zpříjemnit uživatelské rozhraní mobilního a internetového bankovnictví, zlepšit přehlednost a prezentaci transakcí a zároveň nabídnout vhodné služby, které klienti potřebují.

Jak vyvažujete interní vývoj a externí spolupráci? Jaké klíčové faktory zohledňujete při výběru partnerů?

Interní a externí vývoj se snažíme balancovat tak, abychom nebyli extrémně závislí na dodavatelích, ale zároveň je pro nás cenná jejich zkušenost a know-how, které mohou předávat interním lidem v bance. Tento model se nám osvědčil, a i do budoucna bychom v něm chtěli pokračovat. Výběr partnerů pro spolupráci je vždy založen na řadě kvalitativních kritérií a referencích, zejména na lokálním trhu. Znalost místních specifik je pro nás jedním z klíčových faktorů, protože to je právě ta přidaná hodnota, která může pozitivně ovlivnit výsledný produkt či službu.

Výzvy a budoucnost

Můžete se podělit o příklad, kdy v projektu nebo při zavádění funkce nešlo vše podle plánu? Co jste se z této zkušenosti naučili?

Jedním takovým odstrašujícím projektem byla snaha banky o výměnu core banking systému. Tento projekt kompletně zkrachoval a jako přímý účastník a pozorovatel mohu říct proč. Byla to právě absolutní neznalost českého a evropského trhu, legislativy, účetních předpisů a zároveň delivery model postavený na off-shore dodávkách týmu z Indie a Číny. Jednoduše se i přes maximální snahu týmu vždy část informací tzv. ztratilo v překladu a takovým způsobem nemáte šanci projekt nikdy dodat.

Co vidíte jako další velkou věc v digitálním bankovnictví a kam budou podle vás směřovat digitální služby Raiffeisenbank v příštích letech?

Předpokládám, že bankovní služby se budou výrazným způsobem integrovat do aplikací a rozhraní firem v různých odvětvích, tak jako je tomu např. u plateb v e-commerce. Naším úkolem bude mít architekturu natolik otevřenou, abychom dokázali na tento trend flexibilně zareagovat a být tam, kde to klient potřebuje a kde interaguje. Tím neříkám, že přestane existovat bankovnictví v podobě, ve které jej známe, ale bude se transformovat a více propojovat s technologiemi a ekosystémy.  

Kde hledáte inspiraci pro nové nápady a inovace? Je někdo, koho v digitálním bankovnictví bedlivě sledujete?

Inspiraci hledáme, kde se dá, ale samozřejmě se zajímáme jak o velké technologické giganty typu Apple/Google, kteří do světa financí samozřejmě výrazným způsobem zasahují a budou. Dalšími velkými hráči, se kterými spolupracujeme jsou karetní společnosti VISA/MasterCard a bedlivě sledujeme samozřejmě různé neobanky typu Revolut, Monzo apod.

S vašimi 20 lety zkušeností, jakou radu byste dal digitálním bankéřům, kteří chtějí inovovat a posouvat hranice?

Určitě je třeba mít nastavenou mysl tak, že nic není nemožné, i když se nám to nyní zdá nepředstavitelné. Dále je třeba mít kolem sebe spoustu lidí, kteří společně s vámi hledají a objevují, přinášejí nové nápady, protože sám nemá člověk šanci obsáhnout vše, co se ve světě technologií a financí odehrává. A v neposlední řadě mít cit na to, co budou klienti s největší pravděpodobností využívat, protože neinovujeme pro inovace, ale pro užitek cílových zákazníků, který se následně projeví ve výkonnosti vaší firmy.

Avatar Autor
Redakce

Autorem je redakce fintech magazínu Fintree.

Chytrý účet od Raiffeisenbank

Raiffeisenbank je jedním z nejstarších a největších bankovních domů v České republice. Svým klientům nabízí především přístup tradiční banky, která se však snaží inovovat a dostát moderním trendům.

Hodnocení
Přečíst recenzi