Zdroj: Ataccama
Michal Klaus působí jako CEO česko-kanadské společnosti Ataccama, která buduje platformu pro automatizovanou správu dat pomocí umělé inteligence. Na začátku roku 1994 se pustil do podnikání a se dvěma kolegy založil a šest let úspěšně rozvíjel menší vývojářskou firmu se zaměřením na datovou integraci a ERP systémy. V roce 2000 nastoupil do nově vznikající česko-kanadské společnosti Adastra, kde se za téměř sedmileté působení vypracoval z datového konzultanta přes projektového manažera až do role VP of Sales. V roce 2008 pak Adastru opustil a plynule přešel do nově zakládané „spin-off“ společnosti Ataccama, kterou vede již patnáct let.
Dobrý den, Michale, děkuji, že jste si udělal čas na rozhovor pro náš magazín. Jak byste co nejjednodušeji popsal, co Ataccama dělá?
Dnes snad všechny firmy řídí svůj byznys na základě dat. A s velikostí firmy, počtem produktů, zákazníků a zaměstnanců, ale i používaných nástrojů a technologií roste diametrálně množství dat, s nimiž pracují. A to s sebou nese riziko, že data nebudou kvalitní, budou roztříštěná, duplikovaná či neúplná, nebo se k nim dostane nepovolaná osoba. Aby tak firmy mohly dělat správná rozhodnutí, potřebují mít kvalitní a čistá data pod kontrolou a vždy přehledně a rychle k dispozici. A právě v tom jim Ataccama pomáhá.
Jediným produktem firmy je platforma Ataccama ONE, obsahující několik modulů pro pokročilou správu a řízení dat. Kdo je vaším typickým zákazníkem, kdo nejčastěji váš produkt využívá?
Těmi největšími jsou nejen české firmy jako ČEZ či Český statistický úřad, ale i zahraniční velikáni – Heineken, Bank of Montreal, T-Mobile US, Raiffeisenbank nebo třeba aerolinky American Airlines. Celkem tak máme stovky klientů od středních firem až po globální lídry. Naším potenciálním zákazníkem je tak každá větší firma, která pracuje s velkým množstvím dat.
Proč by měla firma mít nástroj pro správu dat, jako je ten váš? Jaké jsou hlavní výhody?
Dnes je trendem používat ve firmách velké množství nejrůznějších aplikací a technologií, každá je úzce zaměřená na určitou oblast. Na jednu stranu takové nástroje často mají mnohem detailnější a kvalitnější specifické služby či funkce než například obecná a komplexní platforma. Ale tím, že každou aplikaci vyvíjí někdo jiný, na jiné technologii, jiném principu a odlišným způsobem, často dochází k vzájemné nekompatibilitě. A tím se zvyšuje šance, že se někde v datech objeví chyba.
Ataccama ONE tento problém řeší tím, že data agreguje na jedno místo, v němž současně přináší zákazníkovi všechny nástroje potřebné ke správě dat: správu dat, kontrolu datové kvality, datovou katalogizaci a správu metadat, zprocesování big data, datové integrace či nově třeba jejich vizualizaci pomocí Data Stories. A díky tomu, že je vše vyvíjeno na jedné platformě a s cílem vzájemné dokonalé integrace, má uživatel jistotu, že jeho data budou opravdu kvalitní.
Zdroj: Ataccama
O datech se občas mluví jako o „digitálním zlatu“. Proč jsou data tak důležitá?
Odjakživa se říká, že ve vědění je moc. A to platí dvojnásob v dnešní době, kdy právě díky datům dokážete získat ohromné množství informací, které by dříve bylo nemožné zpracovat nebo zjistit. Od marketingu přes CRM systémy a vedení skladových zásob až po bankovnictví, všechny aspekty našeho života jsou dnes s daty úzce propojeny.
Jenže schopnost pracovat s velkými daty má jednu stěžejní překážku, a tou je právě jejich kvalita. Pokud svá rozhodnutí děláte na základě špatných či neúplných dat, zákonitě nebudou správná. Už jen napsat si do kalendáře schůzku na špatný den nadělá paseku, natož když rozhodujete o osudu miliardové firmy podle analýzy, která třeba není reálná. Data zkrátka nelze jen tak vzít v surové podobě, je s nimi potřeba pracovat, vyfiltrovat je, vyčistit. A to dělá Ataccama ONE.
V roce 2022 získala Ataccama první externí investici od Bain Capital Tech Opportunities ve výši 150 milionů dolarů. Předtím jste další rozvoj vždy financovali ze zisků. Co vás vedlo k tomu tohle změnit?
Doposud jsme celý růst Ataccamy financovali jen z cashflow. A díky správně nastavené strategii se nám dařilo stabilně a zdravě růst. Naším cílem však je dostat se mezi největší světové hráče, a na to byl náš růst příliš pomalý. Proto jsme přišli s plánem, jak firmu úspěšně škálovat, k čemuž byl už právě potřeba významný investor.
O Ataccamě se občas píše jako o dalším českém jednorožci, co na to říkáte? Máte ve firmě takové ambice? Plánujete další externí investice?
Stát se jednorožcem je milník, který jsme si sami pro sebe určili a jdeme za ním. Ve výsledku je ale jedno, jestli se tak stane za rok, dva nebo třeba tři. Hlavní je udržovat firmu zdravou, a to nejen z byznysového hlediska, ale i z pohledu firemní kultury. Pět set lidí v deseti světových pobočkách už představuje zásadní výzvu. Tu se nám ale daří překonávat díky nové organizační struktuře, která přesně za tímto účelem vznikla.
V oblasti vývoje softwaru je určitě silná konkurence tvořená velkými technologickými firmami. Jak těžké je se v této konkurenci prosadit?
Zatímco ostatní firmy jako IBM, Microsoft nebo třeba SAP staví své služby díky akvizicím a ty se následně snaží napasovat do stávající platformy, my od začátku stavíme vše in-house. Naší největší výhodou je fakt, že všechny funkcionality máme sjednocené a vyvíjíme je již propojené s tím, co naše data managementová platforma Ataccama ONE umí. Díky tomu je také dokážeme automatizovat pomocí umělé inteligence a zásadně se minimalizuje potenciál jakéhokoli tření mezi jednotlivými službami, které platforma nabízí.
Při přípravě na rozhovor jsem narazil na informaci, že by Ataccama v budoucnu ráda vstoupila na burzu, je to tak? Budou si lidé moci koupit akcie vaší společnosti?
Zatím zde nemáme jasně daný nějaký milník, ale je to směr, kterým jdeme. Nicméně nejprve chceme dosáhnout miliardové valuace. A to na základě tvrdých čísel, která odrážejí výkonnost Ataccamy. Zde si myslím, že jsme na správné cestě. Vstup na burzu je pak závislý na mnoha faktorech, jako výkonnost a velikost firmy, nastavení vnitřního řízení, její známost a podobně, kde nás čeká ještě hodně práce. Od dosažení statusu jednorožce to bude nejdříve za další dva roky. Vstup na NASDAQ nechceme odkládat, ale ani uspěchat. Zásadní je pro nás mít skvělý produkt a prosperující byznys.
Jaké máte v Ataccamě další plány do budoucna?
Naším aktuálním cílem je udržet si trajektorii k unicornu, velká část naší pozornosti jde na jedné straně do zvětšování go-to-market kapacity (sales, marketing, customer success). Současně ale investujeme i do rozvoje partnerské sítě a vývoje nové verze platformy Ataccama ONE v15, kterou uvedeme v roce 2024.
Zdroj: Ataccama
Michale, děkuji moc za rozhovor. Co byste rád našim čtenářům na závěr vzkázal?
Začínajícím startupům bych rád popřál hodně štěstí a pevné nervy. Ostatním přeju, ať se jim podaří najít tak skvělé investory, jak se to podařilo nám s Bain Capital Tech Opportunities.