Michal Belan, CEO společnosti Symfio, v rozhovoru osvětluje klíčové aspekty a cíle jejich business intelligence platformy zaměřené na finanční reporting a plánování pro střední firmy. Symfio nabízí real-time přístup k finančním datům v cloudu, což umožňuje společnostem efektivně plánovat a transformovat finanční data na strategická aktiva. Belan zdůrazňuje, jak Symfio usnadňuje přístup k manažerskému účetnictví i pro ne-vývojáře, což činí z této platformy unikátní nástroj na trhu.

Jak Symfio mění pravidla hry

Můžete nám představit Symfio a stručně popsat, jaký je hlavní cíl společnosti? 

Symfio je business intelligence platforma zaměřená na finanční reporting a plánování zejména pro střední firmy. S naším řešením získávají firmy nezbytné finanční informace v cloudu v reálném čase, a můžou tak efektivně plánovat svoji budoucnost. Hlavním zdrojem dat je manažerské účetnictví, ke kterému se dokáže i ne-vývojář připojit na pár kliků. Symfio lze rozšiřovat o další zdroje a analytiku a pokročile je customizovat. Hlavním cílem je zpřístupnit společnostem moderní formu finančního řízení a proměnit finanční data na strategické aktivum. 

Jaké byly počáteční výzvy, kterým jste čelili při založení Symfio, a jak jste je překonali? 

Celá myšlenka vznikla jako reakce na to, že společnosti stále přespříliš využívají Excel, který se rozbíjí, a mají účetní data nízké kvality. Někdy se to dokonce snaží obejít přes bankovní výpisy nebo faktury, z čeho pak plyne ještě větší chybovost ve finančním řízení. Řešil jsem to i já jakožto bývalý investiční manažer ve family officu a externí CFO ve volném čase. To samé řešil kolega Jan Gabriel jako CFO ve větších firmách.

Nejvíce vyhovující alternativou jsou pokročilejší ERP nástroje v kombinaci s BI nástroji na míru, jejichž návratnost však u SMEs málokdy dává smysl. Proto jsme vytvořili již předpřipravenou BI aplikaci dohromady konektory na všechny zdroje, které se využívají pro finanční řízení. Výsledek představuje v podstatě úspěšně naimplementovaný BI nástroj seniorním vývojářem a finančním manažerem. Když jsme toto převedli do jednoho produktu, výsledek byl převratný. Technická implementace zdarma většinou v průběhu minut, a cena za provoz na úrovni jednotek nebo nižších desítek tisíc. Prostě něco, co je aktuálně v BI těžko představitelné a stále proaktivně vysvětlujeme, že toho lze v roce 2024 dosáhnout.

Čeho je možné díky Symfio dosáhnout?

Můžete sdílet nějaká zajímavá data nebo case studies, kdy vaše řešení pomohlo? 

Mezi naše ukázkové spolupráce patří například náš nesmírně šikovný klient Jan Šimík s jeho společnostmi Blindshell a Matapo Distribution (odkaz na studii naleznete na webu Symfio), které distribuují svůj telefon a další pomůcky pro nevidomé. Výsledkem spolupráce je, že s týmem vždy ví, na čem jsou finančně i obchodně a dokáží předvídat, co se může stát i rok dopředu.

Dalším dobrým příkladem je Petr Dvořák z rostoucí technologické společnosti Wultra, která patří, dle našeho názoru, k jednomu z nejlépe řízených startupů přes data. To i díky našemu analytickému řešení, které spojuje účetnictví, plánování a pipedrive. Trochu jiný typ využití aplikace Symfio má realitní holding Vítězslava Moravce 1918 Ventures, u kterého jsme spojili vyšší desítky firem na jedno místo a dokázali celý konglomerát pokrýt i provozní analytikou a vlastními metrikami. Řešení funguje zcela automaticky, urychluje rozhodování, šetří manuální práci a zvyšuje rentabilitu projektů. 

Kdo je vaším typickým zákazníkem? 

Nejčastěji jsou to společnosti od 10 do 100 zaměstnanců nebo od obratu od 1 do 100 milionů EUR. Ve společnosti musí existovat klíčový uživatel, který umí s účetními daty pracovat a má data driven mindset. Pokud tam tento člověk není, tak ho umíme pomoct najít nebo dočasně zastřešit jako externí CFO. Samozřejmě u firem s vysokými ambicemi je nejlepší začít dřív, protože čím dříve se moderní finanční řízení nastaví, tím plynuleji je pak společnost schopna škálovat a tím rychleji je i schopna reagovat. 

Jakým způsobem vaše řešení přispívají k digitalizaci finančního sektoru? 

Říkáme tomu jednoduše: modernizace finančního řízení a zkvalitňování finančních služeb. Účetní data jsou nejčastější typ dat ve financích, zároveň nejzanedbanější a také nejtěžší na správu. Tato kombinace si vyžaduje pečlivé nastavení procesů a výběr spolehlivých lidí do týmu.

Pak naše technologie dokáže firmy posouvat obrovskými kroky – zrychlovat růst, zvyšovat marže, minimalizovat riziko bankrotu, zrychlovat rozhodování nebo nedoplácet na neefektivitu. Dokáže to také zásadně změnit způsob fungování s externími dodavateli finančních služeb, zejména účetních. Ty kanceláře, které nejdou naproti modernímu finančnímu řízení, budou nevyhnutelně vyměněny u klientů, kteří budou chtít na takovýto režim přejít. 

Symfio

Portfolio Symfio služeb

Můžete nám říci více o produktech a službách, které Symfio nabízí? Jaké jsou jejich klíčové výhody pro zákazníky? 

Symfio produkty dělíme na 3 typy. Essential je pro firmy cca do obratu 25 mil CZK, které již potřebují plánovat, starat se o svá účetní data a vyhodnocovat svůj progres. Jeho cena se pohybuje v nižších tisících CZK. Následně máme náš nejprodávanější produkt Professional, který zahrnuje navíc vlastní a pokročilou analytiku jako například SaaSové metriky, controllingové dashboardy nebo obchodní metriky.

Toto řešení nabízí také support finančního profesionála, vztahující se většinou k tomu, jak udržovat svá účetní data kvalitní. Cena této úrovně se pohybuje kolem deseti tisíc. Náš největší produkt je Enterprise, který využívají klienti, kteří chtějí dostat na 1 místo více než 5 firem, přičemž obvykle jde o desítky společností. Tito klienti od nás navíc mají k dispozici dedikovaného developera, který může jejich řešení dále rozšiřovat dle potřeb. Cena tohoto řešení je většinou v nižších desítkách tisíc, zejména dle počtu společností v aplikaci. 

Co dělá Symfio jedinečným ve srovnání s jinými fintechovými společnostmi na trhu? 

Primárně to, že jsme jako tým finančních profesionálů spojili dohromady technologie a moderní přístupy k finančnímu řízení, které nám umožnily, dělat naši práci lépe a ne naopak. Tím vzniklo množství nuancí, které náš produkt obsahuje a zásadně tak pomáhá jiným finančním specialistům, od funkcionalit až po metodiku.

Ta je vytvořena tak, že jí společnosti nemusí měnit, i pokud by naše řešení přerostly. Zároveň díky našim zkušenostem dokážeme jít do detailu také u odvětvových metrik a různých dalších analýz a customizací, které finančním týmům dokážou pomoci, dívat se na firmy i z jiných úhlů. A v neposlední řadě je to náš support, který jde za hranice technické pomoci až po praktické rady, jak ze svých finančních dat vytěžit maximum. 

Plány do budoucna

Jaké jsou plány Symfio pro budoucnost? Máte nějaké nové produkty nebo služby, které se chystáte uvést na trh? 

V současnosti jsme nedávno na trhu spustili MVP, které obsahuje to nejdůležitější ze všech téměř 40 BI aplikací, na základě kterých jsme Symfio vytvořili. Toto MVP budeme dále prohlubovat o několik typů vylepšení – funkce pro zjednodušování práce s finančními daty, rozšířený reporting pro různé typy byznysů, zdrojů a analýz a následné zjednodušování komunikace ve finančních týmech. Ve střednědobém horizontu plánujeme do aplikace zakomponovat AI a zásadně tak zrychlit proces controllingu, analytiky a plánování. V současnosti rozjíždíme seedové kolo investice, které nám v tomto značně pomůže zrychlit. 

Jak vidíte vývoj fintechového sektoru v nadcházejících letech a jak se na něj Symfio připravuje? 

Věřím, že bude pokračovat trend zrychlování a zjednodušování finančního řízení. Fungovat to bude, co se týká procesů, podobně jako teď, akorát technologie budou lidem šetřit čím dál tím víc času. Tzn. data se do účetnictví dostanou rychleji a s menší chybovostí, následně projdou controllingem efektivněji a část kontrol bude již zautomatizovaná. Pak se dostanou k exekutivcům, kteří je budou umět jednodušeji interpretovat a dělat z nich závěry a svá rozhodnutí stavět na robustnějších analýzách. Někdy pak přijdou nejspíš i se závěry, které by je možná nenapadly.

Práce ve finančních týmech bude mnohem produktivnější, bude odpadat množství manuální práce a bude narůstat významnost jednotlivých rozhodnutí, protože ta budou čím dál tím víc informovanější. V Symfio tomu jdeme naproti celým svým produktem, který spojuje automatizovanou práci s daty a postupně v něm bude vykonáváno mnohem více z činností, které aktuálně dělají lidé. 

Rada na závěr

Co byste doporučili fintechovým start-upům nebo podnikatelům, kteří vstupují do tohoto odvětví? 

Nedělat to, pokud v týmu nemají dostatečné množství odborníků nebo zapálených lidí, protože fintech začíná být poměrně přeplněný a pouze inovativní myšlení zaměřené na lidi a procesy ve financích, jej dokáže posunout. Povrchních nástrojů je již mnoho. Zároveň doporučuji dbát na delivery a account management, protože není nic horšího než klient, který neví, jak pracovat s vaším řešením a pomoci se mu dostává pozdě.

Avatar Autor
Radim Oulehla

Nadšenec do e-commerce, online marketingu a FinTechů. Chorobný minimalista a odpůrce nesmazaných e-mailů. Spoluzakladatel Podpořit.cz.

Symfio

Prozkoumejte, jak funguje platforma Symfio!

Prozkoumat