Podle průzkumu společnosti IDEMIA chtějí Češi, kteří dnes platí mobily a jinými chytrými zařízeními, i nadále používat své plastové platební karty (až v 76 procentech případů). Ty jsou ale zátěží pro životní prostředí, a proto jsme přišli s řešením – ekologickou kartou z recyklovaného plastu. Na to se podíváme s Lucií Andrlíkovou z IDEMIE.

Dobrý den, Lucie, mohu vás poprosit o krátké představení. Co dělá společnost IDEMIA?

IDEMIA je zde v České republice známá především výrobou a personalizací platebních karet pro banky a stravenkové společnosti. Neděláme ale jen to, dokážeme klientům např. také dodat řešení pro digitální onboarding zákazníků, digitální karty (tokenizaci), instant issuing řešení nebo nejrůznější biometrická řešení pro použití v platbách nebo budovách.

Sám jsem si vydělal z peněženky své bankovní karty a na 3 kartách stojí malým napsána IDEMIA. Co to znamená?

To znamená, že tyto karty jsme vyráběli my, v jedné z našich továren. Není s podivem, že jste našel hned 3 karty, protože na českém trhu vyrábíme karty téměř všem bankám. Máme poměrně velkou síť výrobních továren a pro české klienty nejčastěji vyrábíme v Ostravě nebo v naší francouzské továrně ve Vitré.

Přes 90 % svých plateb používám Apple Pay, ale souhlasím s vaším průzkumem a jsem klidnější, když u sebe mám i fyzickou kartu. Přece jen výběr z bankomatu, nebo vybitá baterka mě může s Apple pay zaskočit.. Proto vítám vaše řešení ekologické karty. Jak taková karta vznikla?

Ano, taky jsem fanoušek Apple Pay a platit “bez karty” je bezesporu budoucnost. I my se k takové budoucnosti snažíme dostat. Nicméně vidíme čísla a byť jsou digitální platby již velmi oblíbené, počty vydávaných karet v bankách neklesají. Naopak, poslední 3 roky meziročně počty vydávaných karet rostou a to v řádu procent. Možná tomu paradoxně pomohla i pandemie, lidé se odklánějí od hotovosti a mezistupeň je karta. Z toho důvodu a z potřeby myslet a jednat ekologicky stále víc, jsme přišli na trh s kartou z recyklovaného plastu. Plastový odpad odebíráme z velkých průmyslových výrob v Evropě (např. z výroby plastových oken atd.). Plastový odpad se poté upravuje, čistí a lisuje abychom jej mohli znovu použít, potisknout a vyrobit platební kartu. Taková karta ušetří naši zemi o plastový odpad, který často není jednoduché ekologicky zlikvidovat. Navíc tak není nutné vyrobit plast, ze kterého standardní platební karty jsou, tzv. single used plast, a na zemi nevzniká další potenciální odpad. Celé to má podle mne daleko větší smysl než pouhá recyklace klasické plastové karty.

Zdroj: Idemia

U kterých bank si mohu o tuto ekologickou kartu zažádat?

My vyrábíme v ČR recyklované/ekologické karty pro ČSOB a KB. A v tomto roce se přidávají i některé stravenkové společnosti. Stále je o něco větší zájem o ekologické karty mezi našimi zahraničními klienty.

Je výroba ekologické karty finančně nákladnější, než té plastové?

Ano, je. Je to právě z toho důvodu, že z různého plastového odpadu musí nejdříve vzniknout drť, poté se čistí, lisuje znovu do plastových archů… Je důležité, aby karty měly naprosto stejnou kvalitu, výdrž a homogenitu a samozřejmě odpovídaly ISO standardům a standardům stanovených asociacemi.

Zdroj: Idemia

Chystáte nějakou další inovaci? Napadají mě třeba biometrické prvky, případně úprava karty pro nevidomé.

V našem portfoliu máme už kartu biometrickou, kartu na otisk prstu. Otiskem prstu držitel nahrazuje zadání PINu. Toto řešení se opět v covidové době začalo těšit častým dotazům ze strany bank a to z důvodu, že se zákazník nedotýká ničeho jiného než své karty. Otisk prstu je nahrán do chipu pomocí malého přiloženého zařízení popř. přes tablet, je to super jednoduché. Zároveň je to řešením i pro nevidomé a v zahraničí máme několik klientů, kteří tyto karty vydávají právě pro tento segment. Standardně pro nevidomé nabízíme umístění na karty tzv. blind notch – což je výřez v kartě, podle kterého je karta pro nevidomého rozpoznatelná od ostatních. Personalizovat také dokážeme v Braillově písmu. (O kartách pro nevidomé jsme již informovali v článku: „Mastercard představuje kartu uzpůsobenou pro osoby s postižením zraku“)

Nebojíte se, že časem budou platit všichni digitálně? Máte pro tento scénář připravený nějaký produkt?

Nebojíme se, podporujeme to 🙂 Umíme karty vydávat digitálně, máme různá digitální řešení a na dalších naše R&D pracuje. Nicméně si myslím, že to bude otázka ještě několika dalších let.

Je tuzemský trh pro společnost hlavní destinací, nebo dodáváte karty i zahraničním bankám?

Máme několik klientů z okolních zemí – Slovensko, Rakousko, Německo.. Ale minulý rok se nám podařila také jeden obrovský projekt a to, že si nás vybrala banka J.P.Morgan Chase, která otevřela novou pobočku v UK a to nejen pro výrobu, ale také pro personalizaci a další služby. Jsme pyšní na to, že i taková banka nás má za špičku a servisujeme tak její klienty od nás z ČR.

Ovlivňuje Vaši firmu také aktuální nedostatek čipů a co to pro Vás znamená?

Ano, nedostatek čipů ovlivňuje naprosto všechny firmy, které s čipy pracují, výrobce karet nevyjímaje. V loňském roce jsme dokonce museli odmítat nové klienty a upřednostnit zabezpečení klientů stávajících, protože jsme takové zakázky neměli forecastované a zkrátka čipy nebyly. Tato situace se bohužel moc nelepší ani letos, stále je na trhu velká podprodukce a také obrovský tlak na náklady. Snažíme se optimalizovat výrobu, s klienty hodně dobře plánovat a také vidět za roh a přinést i v této oblasti nějaké další inovace. Třeba příště budeme mluvit právě o nich 🙂 

Medailonek:

Lucie Andrlíková, výkonná ředitelka IDEMIA Solutions Czech

IDEMIA Solutions Czech 

IDEMIA Solutions Czech, jako dceřiná společnost skupiny IDEMIA působící na celém světě, byla v České republice založena v roce 2010. V tomto roce začala vyrábět a personalizovat karty pouze pro jednu větší českou banku a pár malých nebankovních společností. Během 10 let existence na českém trhu se ale stala dodavatelem většiny tuzemských bank i nebankovních společností a několikanásobně navýšila kapacitu svého personalizačního centra. Produkty dodává také na Slovensko, do Rakouska, Německa a Velké Británie. Divize, do které IDEMIA Solutions Czech spadá, má na starosti nejen platební nástroje, ale také biometrická zařízení či digitální technologie. Cílem firmy je zprostředkovávat jednoduché a bezpečné technologické spojení, ověřování a samotné provedení platby. Na úrovni České republiky se chce stát pro banky takovým partnerem, který je dodavatelem, rádcem nebo podporou při posunu k jakýmkoliv platebním inovacím. 

Avatar Autor
Ondra Machač

Specialista na budování (nejen) obchodních vztahů. FinTech evangelista, který si bez technologie neuvaří ani čaj. Spoluzakladatel Podpořit.cz.

Líbí se vám článek? Podpořte nás kávou.

Naše články píšeme po nocích a občas musíme spánkový deficit dohnat šálkem kávy. Budeme rádi, když nás na jeden pozvete.

☕️ Chci vás pozvat!