Podle průzkumu společnosti IDEMIA chtějí Češi, kteří dnes platí mobily a jinými chytrými zařízeními, i nadále používat své plastové platební karty (až v 76 procentech případů). Ty jsou ale zátěží pro životní prostředí, a proto jsme přišli s řešením – ekologickou kartou z recyklovaného plastu. Na to se podíváme s Lucií Andrlíkovou z IDEMIE.
Dobrý den, Lucie, mohu vás poprosit o krátké představení. Co dělá společnost IDEMIA?
IDEMIA je zde v České republice známá především výrobou a personalizací platebních karet pro banky a stravenkové společnosti. Neděláme ale jen to, dokážeme klientům např. také dodat řešení pro digitální onboarding zákazníků, digitální karty (tokenizaci), instant issuing řešení nebo nejrůznější biometrická řešení pro použití v platbách nebo budovách.
Sám jsem si vydělal z peněženky své bankovní karty a na 3 kartách stojí malým napsána IDEMIA. Co to znamená?
To znamená, že tyto karty jsme vyráběli my, v jedné z našich továren. Není s podivem, že jste našel hned 3 karty, protože na českém trhu vyrábíme karty téměř všem bankám. Máme poměrně velkou síť výrobních továren a pro české klienty nejčastěji vyrábíme v Ostravě nebo v naší francouzské továrně ve Vitré.
Přes 90 % svých plateb používám Apple Pay, ale souhlasím s vaším průzkumem a jsem klidnější, když u sebe mám i fyzickou kartu. Přece jen výběr z bankomatu, nebo vybitá baterka mě může s Apple pay zaskočit.. Proto vítám vaše řešení ekologické karty. Jak taková karta vznikla?
Ano, taky jsem fanoušek Apple Pay a platit “bez karty” je bezesporu budoucnost. I my se k takové budoucnosti snažíme dostat. Nicméně vidíme čísla a byť jsou digitální platby již velmi oblíbené, počty vydávaných karet v bankách neklesají. Naopak, poslední 3 roky meziročně počty vydávaných karet rostou a to v řádu procent. Možná tomu paradoxně pomohla i pandemie, lidé se odklánějí od hotovosti a mezistupeň je karta. Z toho důvodu a z potřeby myslet a jednat ekologicky stále víc, jsme přišli na trh s kartou z recyklovaného plastu. Plastový odpad odebíráme z velkých průmyslových výrob v Evropě (např. z výroby plastových oken atd.). Plastový odpad se poté upravuje, čistí a lisuje abychom jej mohli znovu použít, potisknout a vyrobit platební kartu. Taková karta ušetří naši zemi o plastový odpad, který často není jednoduché ekologicky zlikvidovat. Navíc tak není nutné vyrobit plast, ze kterého standardní platební karty jsou, tzv. single used plast, a na zemi nevzniká další potenciální odpad. Celé to má podle mne daleko větší smysl než pouhá recyklace klasické plastové karty.
Zdroj: Idemia
U kterých bank si mohu o tuto ekologickou kartu zažádat?
My vyrábíme v ČR recyklované/ekologické karty pro ČSOB a KB. A v tomto roce se přidávají i některé stravenkové společnosti. Stále je o něco větší zájem o ekologické karty mezi našimi zahraničními klienty.
Je výroba ekologické karty finančně nákladnější, než té plastové?
Ano, je. Je to právě z toho důvodu, že z různého plastového odpadu musí nejdříve vzniknout drť, poté se čistí, lisuje znovu do plastových archů… Je důležité, aby karty měly naprosto stejnou kvalitu, výdrž a homogenitu a samozřejmě odpovídaly ISO standardům a standardům stanovených asociacemi.
Zdroj: Idemia
Chystáte nějakou další inovaci? Napadají mě třeba biometrické prvky, případně úprava karty pro nevidomé.
V našem portfoliu máme už kartu biometrickou, kartu na otisk prstu. Otiskem prstu držitel nahrazuje zadání PINu. Toto řešení se opět v covidové době začalo těšit častým dotazům ze strany bank a to z důvodu, že se zákazník nedotýká ničeho jiného než své karty. Otisk prstu je nahrán do chipu pomocí malého přiloženého zařízení popř. přes tablet, je to super jednoduché. Zároveň je to řešením i pro nevidomé a v zahraničí máme několik klientů, kteří tyto karty vydávají právě pro tento segment. Standardně pro nevidomé nabízíme umístění na karty tzv. blind notch – což je výřez v kartě, podle kterého je karta pro nevidomého rozpoznatelná od ostatních. Personalizovat také dokážeme v Braillově písmu. (O kartách pro nevidomé jsme již informovali v článku: „Mastercard představuje kartu uzpůsobenou pro osoby s postižením zraku“)
Nebojíte se, že časem budou platit všichni digitálně? Máte pro tento scénář připravený nějaký produkt?
Nebojíme se, podporujeme to 🙂 Umíme karty vydávat digitálně, máme různá digitální řešení a na dalších naše R&D pracuje. Nicméně si myslím, že to bude otázka ještě několika dalších let.
Je tuzemský trh pro společnost hlavní destinací, nebo dodáváte karty i zahraničním bankám?
Máme několik klientů z okolních zemí – Slovensko, Rakousko, Německo.. Ale minulý rok se nám podařila také jeden obrovský projekt a to, že si nás vybrala banka J.P.Morgan Chase, která otevřela novou pobočku v UK a to nejen pro výrobu, ale také pro personalizaci a další služby. Jsme pyšní na to, že i taková banka nás má za špičku a servisujeme tak její klienty od nás z ČR.
Ovlivňuje Vaši firmu také aktuální nedostatek čipů a co to pro Vás znamená?
Ano, nedostatek čipů ovlivňuje naprosto všechny firmy, které s čipy pracují, výrobce karet nevyjímaje. V loňském roce jsme dokonce museli odmítat nové klienty a upřednostnit zabezpečení klientů stávajících, protože jsme takové zakázky neměli forecastované a zkrátka čipy nebyly. Tato situace se bohužel moc nelepší ani letos, stále je na trhu velká podprodukce a také obrovský tlak na náklady. Snažíme se optimalizovat výrobu, s klienty hodně dobře plánovat a také vidět za roh a přinést i v této oblasti nějaké další inovace. Třeba příště budeme mluvit právě o nich 🙂
Medailonek:
Lucie Andrlíková, výkonná ředitelka IDEMIA Solutions Czech
IDEMIA Solutions Czech
IDEMIA Solutions Czech, jako dceřiná společnost skupiny IDEMIA působící na celém světě, byla v České republice založena v roce 2010. V tomto roce začala vyrábět a personalizovat karty pouze pro jednu větší českou banku a pár malých nebankovních společností. Během 10 let existence na českém trhu se ale stala dodavatelem většiny tuzemských bank i nebankovních společností a několikanásobně navýšila kapacitu svého personalizačního centra. Produkty dodává také na Slovensko, do Rakouska, Německa a Velké Británie. Divize, do které IDEMIA Solutions Czech spadá, má na starosti nejen platební nástroje, ale také biometrická zařízení či digitální technologie. Cílem firmy je zprostředkovávat jednoduché a bezpečné technologické spojení, ověřování a samotné provedení platby. Na úrovni České republiky se chce stát pro banky takovým partnerem, který je dodavatelem, rádcem nebo podporou při posunu k jakýmkoliv platebním inovacím.