Dnes se podíváme s Ivanem Dovicou ze společnosti Dateio na platební karty a jejich data. Jak získat benefit pro klienty banky a zároveň pro obchodníky? To a mnohem víc naleznete v následujících řádcích.
Ivane můžete nám prozradit, co váš projekt Dateio dělá?
Dateio působí na trhu již 8 let. Z původně českého start-upu jsme se za ta léta výrazně posunuli. Nyní spolupracujeme s 18 bankami na 7 trzích, a to nejen v Evropě, ale i např. v UAE.
V Dateio se věnujeme dvěma produktům – MAG.IC a Tapix.
MAG.IC je jediná zavedená card-linked marketingová platforma v Evropě. Tapix je API pro čištění a doplňování informací k platebním transakcím.
Kdo jsou vaši klienti? Banky, uživatelé bank, nebo obchody?
Našimi primárními klienty jsou banky. Banky integrují naše produkty do svých IT ekosystémů. V případě MAG.IC spolupracujeme také s retail partnery. Retailerům nabízíme možnost precizního cílení jejich kampaní přes mobilní aplikace bank, v nichž je integrovaný MAG.IC. Proto za naše klienty považujeme také klienty bank, kteří tyto aplikace používají, protože jsou to v první řadě oni, pro které to celé musí dávat smysl a pro které to my, banky i retaileři, děláme.
Jak vznikla myšlenka na Dateio?
V roce 2013 Ondřej Knot mapoval pro svého tehdejšího klienta inovace v oblasti fintechu a přitom narazil na podobný projekt v zahraničí. Považoval to za skvělý nápad, který ale v Evropě neměl obdobu. Když mi jej představil, také mě zaujal, tak jsme se do toho pustili.
Máte nějaký zahraniční vzor?
Pro MAG.IC je to určitě firma Cardlytics. Ti rozjeli card-linked marketing v USA a mají tam dominantní pozici. Dnes se již ale na card-linked marketing každý díváme jinak a rozvíjíme se různymi směry. Oproti tomu TapiX vznikl později jako “spin off” před čtyřmi lety. Pro něj jsme žádný vzor neměli a nemáme.
V prezentaci firmy stojí, že dodáváte cílené nabídky. Co si pod tím představit?
MAG.IC je nástroj, který cíleně propojuje nabídky obchodníků s koncovými zákazníky, a to přes aplikaci mobilního bankovnictví. To, jakou nabídku zákazník dostane, vychází z naší analýzy toho, kde a jak platí svou platební kartou. Zákazník tedy dostává pouze nabídky, které jsou právě pro něj relevantní. A navíc nemusí mít peněženku plnou různých věrnostních karet. Vše je propojené přes jeho platební kartu.
Zaujala mě vaše Case Study s kavárenským řetězcem, kde jste přivedli přes 2200 nových zákazníků a z toho 25 % zákazníků zůstalo věrných i 3 měsíce po akci. Jak měříte tyto data? Opakují se tato čísla i u jiných kampaní?
V Dateio analyzujeme data z platebních karet a vidíme, zda zákazník nakupoval v kavárně před kampaní, v průběhu kampaně a po kampani. V tomto případě 25% oslovených klientů v kavárně za posledních 12 měsíců před kampaní nenakoupilo, avšak v průběhu kampaně tito klienti nakoupili a následně nakoupili i po ukončení kampaně, a to již bez slevy. Co se týče dalších kampaní, máme jich stovky a každá kampaň je jiná. Každá má své vlastní cíle, které se vyhodnocují. Obecně můžeme potvrdit, že kampaně, které zákazníci spouštějí přes MAC.IC platfomu, mají pozitivní ROI.
Dlouhodobě vás sleduji a vím, že získáváte integrace napříč kontinentem. mezi vaše partnery patří například FinTech Twisto, bunq nebo 365 banka. Jak se vám daří navazovat tyto spolupráce?
To je velmi individuální. Na domácím trhu je pro nás situace jednodušší. Působíme tu již roky a téměř každý se setkal s výsledky naší práce i jako klient. V zahraničí to je samozřejmě těžší a tam se také upírá aktuálně naše pozornost. Jsme aktivní v digitálních kanálech a teď nově opět navštěvujeme i významné zahraniční konference..
Jaké důvody k integraci Dateio má banka?
Motivací banky integrovat MAG.IC je zvýšit využívání aplikace mobilního bankovnictví. Zákazníci zde nachází přidanou hodnotu a díky tomu i banky mají těsnější kontakt se svými klienty a lépe rozumí jejich potřebám. U TapiXu je to zejména zlepšení uživatelské zkušenosti – přinést vhled klienta do svých financí. Na vzestupu je také využívání obohacených dat pro interní analytiku – risk, CRM, marketing.
Jaké jsou vaše cíle do budoucna? Máte třeba nějaký vysněný FinTech, kde byste chtěl integraci?
Za mně je to určitě klient “typu” Revolut a ideálně Revolut samotnej. Je to kombinace vysokých nároků na kvalitu produktu a vzhledem k velikosti klientské báze i velký dosah spolupráce a prestiž.
Můžete se s námi podělit o nějaká zajímavá čísla? Na stránkách stojí, že už jste zprostředkovali cashback za více než 10 mil. Kč.
Pokud srovnáme rok 2021 s rokem 2020, tak naše revenue v Dateio vzrostlo o 300%, báze zákazníků, kteří aktivně využívají card-linked marketing vzrostla o 76% a revenue na aktivního zákazníka se navýšilo o 67%. Tapix v roce 2021 obohatil 2,4 billionů transakcí.
Je něco, co byste chtěl našim čtenářům vzkázat?
Máme před sebou hodně zajímavé období, kdy plánujeme růst všemi směry. Samozřejmě bychom také rádi rozšířili tým o další šikovné a zapálené kolegy. Máme se opravdu na co těšit.