Daniel Havel, CEO platební brány ThePay, Zdroj: ThePay
Daniel Havel je zakladatel a CEO platební brány ThePay. Za rok 2022 tato platební brána zprocesovala více než 6 miliard Kč pro 3 000 e-shopů. V roce 2022 získala licenci Instituce elektronických peněz (EMI), a proto se letos chystá expandovat i na Slovensko. Kromě toho má za sebou Havel i další projekty jako třeba investiční platformu Rentier.cz nebo společnost Havel Real Estate, se kterou kupují, rekonstruují a následně sami spravují nemovitosti určené k dlouhodobému pronájmu.
Dane, vaši kolegové nám prozradili, že jste nikdy nebyl nikde zaměstnán. Je to pravda?
Je to pravda. Už na střední jsem přičichnul k podnikání na internetu a tak moc mě ten online svět uchvátil, že jsem do něj skočil střemhlav. Viděl jsem v tom neskutečnou budoucnost. Místo trápení z maturity mě na rozdíl od ostatních spolužáků trápilo spíše, že se musím stát plátcem DPH nebo jak se vyplňuje daňové přiznání. Pak už nebylo moc co řešit a bylo celkem jasné, jakým směrem se bude život nadále ubírat.
Internetové podnikání vás tedy provází po celý dospělý život, když porovnáte podnikání na internetu dnes a před 15 lety, v čem je jiné?
Nechci říkat, že dříve to bylo jednodušší, nebo naopak složitější. Každá doba má svoje. Na jednu stranu bylo podstatně více příležitostí, nebylo tolik konkurence, byly nižší vstupní náklady. Na stranu druhou nebylo tolik aktivních uživatelů, každý neměl chytrý telefon a obecně nakupování online nemělo takovou tradici. To mělo za následek i to, že se občas objevil projekt, který byl sice geniální, a přesto neuspěl. Ani ne proto, že by měl špatný koncept nebo business plán, ale že byl zkrátka nadčasový a lidé na něj nebyli připraveni.
Přesuňme se do současnosti. Nyní stojíte za několika úspěšnými projekty. Kdybychom vás vůbec neznali, jak byste nám je v pár větách vysvětlil?
Zkusím stručně. Máme tři hlavní koleje. První je platební brána ThePay.cz, se kterou pomáháme internetovým podnikatelům přijímat platby online od svých zákazníků. Druhá je realitní divize, v níž se pod Havel Real Estate zaměřujeme na rekonstrukce nevyužitých budov, kterým vracíme život a děláme z nich nájemní bydlení s full servisem. Třetí je minulý rok spuštěná investiční platforma Rentier.cz, díky níž mohou investoři od 1 000 Kč participovat na realitních projektech z našeho portfolia a podílet se společně na vygenerovaném výnosu.
Zůstaneme u ThePay. Jak byste shrnul rok 2022?
Rok 2022 pro nás byl klíčový. Ostatně tohle říkám každý rok už od 2011, kdy jsme platební bránu založili. A ona to je pravda, v businessu není rok, který by nebyl důležitý. Musíte se přizpůsobovat trhu, novým trendům, nečekaným událostem a rychlosti, která se neustále zvyšuje. Když tohle ustojíte, tak je dobrý předpoklad, že budete na trhu i další rok. Odpovím-li číslem, tak jsme pro cca 3 000 klientů zprocesovali 6 miliard korun, což je 25% meziroční nárůst. Původně jsme predikovali o miliardu více, ale na vánoční sezóně už bylo znát, že lidé začínají šetřit. Za celou historii firmy jsme ještě neměli rok, kdy bychom nezvětšili objem transakcí dvouciferným tempem. K tomuto faktu přistupujeme s velkou pokorou.
Předpokládám, že spustit platební bránu na e-shopu již v dnešní době není nic složitého. Pro každého e-shopistu je nutnost mít k dispozici moderní platební metody.
Když odpovím s nadsázkou, implementovat ThePay je náročné asi jako založit emailovou schránku. Bez sady platebních metod jako je Apple Pay, Google Pay, platebních karet, online tlačítek, QR kódů nebo třeba odložených plateb si moc nedokážu představit fungující podnikání. Analogií na online business bez platební brány je restaurace, kde nemají terminál a chtějí po vás za meníčko zaplatit v hotovosti. Nepříjemná situace, co?
A co vás v ThePay čeká v roce následujícím?
Moc věcí. Vypíchnu třeba vstup na Slovensko. Minulý rok jsme získali jako jedni z mála licenci Instituce elektronických peněz neboli “velkou licenci”, díky které nejsme limitováni objemem realizovaných transakcí, a nejsme limitováni ani geograficky, tzv. můžeme pasportovat licenci po celé Evropě. Slovensko je první zemí, kde chceme zúročit, co jsme se naučili doma. Jednak zde evidujeme nejvíce poptávek a jednak je fungování na místní scéně velmi podobné našemu. Další zajímavé téma bude postupné penetrování PSD2 plateb na trh. Děláme poslední testy a v následujících týdnech spustíme např. okamžité platby z AirBank, které dosud naše paleta platebních metod neobsahovala.
Necháte se někdy zaměstnat? Třeba jako CEO banky?
Možná jednou u té naší (smích).