Photo by Kelly Sikkema on Unsplash
Přes 55 % Čechů se někdy spálila s uzavřením nevýhodného finančního produktu nebo služby. Dokonce dva z pěti respondentů pak mají s finančními společnostmi negativní zkušenost v posledním roce. Nejčastější vinou je malá informovanost zasažených klientů. Vyplývá to z průzkumu iniciativy Fér Fintech. „Potvrdila se hypotéza, že finanční společnosti nedostatečně chrání své klienty proti špatným rozhodnutím,” hodnotí výsledky průzkumu Fér Fintech, který chce pozvednout úroveň tuzemských finančních služeb a produktů. Více o iniciativě Fér Fintech si můžete přečíst v našem rozhovoru.
Více než 80 % z respondentů, kteří uvedli, že doplatili na nevhodnou službu či produkt, vidí problém v tom, že nebyli správně informovaní. Téměř dvě třetiny (63 %) dostaly špatné informace nebo jim byla určitá skutečnost zatajena. Necelých 20 % z poškozených respondentů uvedlo, že byli zmanipulování finančním poradcem, a to buďto záměrně nebo z toho důvodu, že produktu sám pořádně nerozuměl.
„Za tímto výsledkem stojí fakt, že některé finanční produkty a služby jsou natolik složité, že i samotní prodejci mají problém se v jejich podmínkách vyznat. Obyčejný smrtelník pak může těžko udělat objektivní informacemi podložené rozhodnutí, nemluvě o tom, že v rozhodovacím procesu může hrát roli provize poradce,” podotýká Jindřich Lenz, šéf online pojištění Mutumutu, které je jedním ze zakládajících členů iniciativy.
V posledním průzkumu, který realizovalo s agenturou STEM/MARK vyplynulo, že přes 26 % Čechů nerozumí pojistným smlouvám a každý sedmý z nich je ani poctivě nečte. Ve výsledku tak přes 14 % majitelů životního pojištění nevědělo, v jakých situacích je jejich pojištění kryje.
Letošní průzkum iniciativy Fér Fintech zjišťoval i to, se kterými finančními službami mají spotřebitelé nejčastěji špatné zkušenosti. Banky a pojišťovny obstály nastejno – v posledním roce s nimi měl negativní zkušenost každý sedmý Čech či Češka.
Finanční gramotnost a čísla
Fér Fintech se zaměřil i na finanční gramotnost Čechů, která s uzavíráním nekvalitních finančních produktů a služeb úzce souvisí. V průzkumu se také ukázalo, že 47 % Čechů nemá žádnou finanční rezervu anebo má rovnou dluhy. Přesto pouhá 4 % respondentů přiznalo, že nemají nad svými financemi přehled, a pouze 7 % dotazovaných přiznalo, že na tom je špatně s finanční gramotností.
„To, že část české společnosti není ukázkovými hospodáři, je fakt, který se k lepšímu mění jen velmi pomalu. Určitě má smysl ve snažení o lepší finanční gramotnost pokračovat, jen si nemyslíme, že je to jediná cesta, jak zabránit uzavírání nekvalitních finančních produktů a služeb. Tlak by měl být vyvíjen především na samotné společnosti, aby to, co nabízejí, bylo transparentní a bez manipulativního marketingu,” vysvětluje Petr Volný, spoluzakladatel a CTO investičního crowdfundingu do nemovitostí Upvest, jednoho ze tří zakladatelů Fér Fintechu.
Na otázku, kdo by se měl především starat o rozvoj finanční gramotnosti zhruba polovina dotazovaných uvedla, že oni samotní. Na 13 % pak uvedlo školu. Jen 6 % uvedlo rodinu. Více než pětina (22 %) si myslí, že by měly být finanční produkty srozumitelné bez speciálního vzdělávání.