Zdroj obrázku: Pixabay, Tomisu
Když Mark Zuckerberg oznámil přejmenování jeho společnosti Facebook na Meta, rozběhla se celosvětová diskuze o virtuálních světech, tzv. metaverzech. Nejen nadnárodní firmy, ale dokonce i státy chtějí v metaverzech otevírat své pobočky a realizovat různé projekty. Poslední dobou je termín „metaverzum“ velmi často spojován v souvislosti s různými hrami jako je třeba Fortnite, Roblox, Minecraft a jiné, a to zejména ve spojení s technologií rozšířené reality (AR) a virtuální reality (VR).
Termín „Metaverse“ použil spisovatel sci-fi Neil Stevenson ve svém kyberpunkovém románu Snow Crash vydaném v roce 1992. Jeho metaverzum představuje další vývojový stupeň internetu, tzv. veřejný digitální svět, který kombinuje prvky „fyzické“ reality s rozšířenou virtuální realitou.
Matrix se stává realitou, i se všemi jeho nešvary
Lidé mohou do metaverza vstoupit stejně jako do každé jiné online hry, a to v podobě virtuální postavy (avatara). Ten může dělat cokoliv jen chce, stejně jako v reálném světe. Může vyhledávat informace, komunikovat, nakupovat, pracovat, ale také uniknout z běžné reality a žít ve vysněném virtuálním vesmíru.
Příklady těchto plnohodnotných digitálních světů je možné najít i v populární kultuře, třeba v trilogii Matrix nebo v knize a filmu Ready Player One, kde se alternativou metaverza stala multiplayerová online hra s názvem OASIS.
Digitální světy a virtuální obrazy se stávají součástí běžné reality. V USA byla spuštěna show Alter Ego, která umožňuje zpívající soutěžící v zákulisí s technologie motion capture přetvořit na digitální avatary, kteří se objevují místo nich na reálné scéně.
Jak se v metaverz chránit?
S rozšiřováním digitálních technologií roste i riziko hrozeb. Lidé, kteří budou metaverz využívat na denní bázi, by se měli zamyslet nad bezpečností svých digitálních avatarů a dalšího digitálního majetku souvisejícího s virtuálními světy. Běžný uživatel si nemusí být vědom toho, co vše může nastat, pokud se nebude dostatečně chránit, a proto přinášíme krátký výčet.
1. Krádež identity nebo uživatelského účtu.
Jedná se o riziko, které nemusíme nutně spojovat s metaverz. Často je spojováno i se sociálními sítěmi či multiplayerovými hrami. Možné následky odcizení identity jsou tyto:
- Ztráta či odcizení osobních údajů, korespondence nebo její obdoby v metasvětě, což může vést například i k vydírání.
- Krádež virtuálních platidel, skutečných peněz nebo kryptoměn z karet a digitálních peněženek spojených s účtem nebo odcizení drahých virtuálních předmětů, například skinů nebo oblečení.
- Využívání avatara k podvodům (scénáře, kdy jsou přátelé nebo členové rodiny žádáni o půjčení peněz).
Další tipy k zabezpečení účtu najdete na webu Kaspersky – How to protect your Steam account.
2. Sociální inženýrství
Stejně jako například v seznamkách, se najdou lidé, kteří svou pravou identitu zamění a budou se v metavarzu vydávat za někoho jiného. To může přinést řadu problémů jako je:
- Catfishing, což znamená vytvoření falešné identity za účelem oklamání.
- Stalking, tzn. pronásledování a obtěžování či doxing, tj. neoprávněné zveřejnění soukromých informací.
- Jiná nebezpečí při přechodu z virtuálního do reálného světa. Více informací najdete zde – Love in an algorithmic age.
3. Ohrožení soukromí
Tím je myšleno ohrožení v oblasti osobních údajů, což mohou být například údaje z cestovního pasu, letenky apod. Podobné ohrožení je spojováno i se sociálními médii. Další rady pro ochranu soukromí na internetu najdete zde – From zero to online privacy hero in 5 steps.
4. Problémy spojené s blockchainem.
Jestliže je identita uživatele postavena na digitální peněžence, stejně jako v digitálním světě Decentraland, pak je nutné ji správně zabezpečit, což se můžete z části dočíst v článku Safe cryptotrading 101.
5. Aktivními uživateli metaverza se mohou stát i děti
Je důležité počítat s tím, že uživateli metaverza se mohou stát i děti. Velmi dobrým příkladem je platforma Roblox, jejíž uživatelská základna je z velké části tvořena právě jimi. Je tedy nutné chránit děti před pachateli trestné činnosti a jejich vzájemném setkání ve VR prostředí. Více informací o bezpečnosti VR a AR technologií najdete zde – What are the Security and Privacy Risks of VR and AR.
Zdroj: Tisková zpráva Kaspersky