S Ondrou Machkem jsme se podívali na to, jak ve Smartlooku využívají kvalitativní a kvantitativní analýzu a proč byste tuto skvělou kombinaci měli v technologické firmě používat i vy. Ondra je jako CTO Smartlooku hlavním motorem vývojového týmu a v tomto článku předává své know-how.

Většina českých společností na poli technologií dnes využívá prakticky jen kvantitativní analytiku. Problém je, že tento jeden pohled mnohdy nestačí k tomu, aby firma dokázala přesně odhadnout potřeby a zvyky svých uživatelů či zákazníků. Mnoho otázek typu „proč se něco děje” dokáže zodpovědět právě kvalitativní analýza. Díky tomu pak dokáže firma mnohem snáz najít řešení dané situace nebo problému. Kvalita v kombinaci s kvantitou tak tvoří dokonalé duo, které ve výsledku šetří čas i peníze.

Každý z nás jako uživatel či zákazník chce, aby služby, aplikace nebo platformy, které využíváme spolehlivě fungovaly. Pokud tomu tak není, většinou využijeme jiné alternativní řešení. Tyto situace musejí být provozovatelé služeb, výrobci i vývojáři schopni odhalit a umět vyřešit. Problém je, že pokud společnost využívá čistě kvantitativní analýzu, spoustu otázek zůstane nezodpovězených. V mnoha zemích už to vědí, ale Česko je v tomto stále na začátku.

„Vyvinuté světové trhy jsou ty, které vědí, o čem je řeč. Ve Spojených státech kombinují rozličné analytické nástroje pro maximální úspěch produktu a chápou, že jde v určitém ohledu o velkou konkurenční výhodu v boji o zákazníky. Tady u nás jsme na tom zatím o něco hůře. Stále nám totiž nedochází, že pro vytvoření co nejlepšího obrázku o problému a nalezení správného východiska nestačí jeden úhel pohledu.”, říká Ondřej Machek, CTO společnosti Smartlook

Rozdíl mezi kvantitativní a kvalitativní analýzou

Kvantitativní analýza nám dokáže skvěle odpovědět na otázky typu, kde se daný problém nachází, o jaký problém jde nebo co je pro nás problémem. Pod takovou analýzou si můžeme představit třeba nástroj Google Analytics. Díky němu dokážeme vyčíst, že např. 50 % návštěvníků odchází ještě před tím, než dokončí nákup v e-shopu. Nedokáže ale odpovědět na otázku, proč se to děje. Většina firem má tedy jen polovinu informací o daném problému a je tedy jen poloviční pravděpodobnost, že se jim podaří daný problém smysluplně vyřešit.

Mnoho technologických firem už ví, že pro to aby získaly co možná nejpodrobnější informace k řešení daných problémů, musí kombinovat kvantitativní nástroje s kvalitativními. To jim umožní zkoumat danou situaci z více pohledů a ve výsledku i poukázat na vhodné řešení. „Kvalitativní nástroje jdou na úroveň konkrétních uživatelů, ukazují jejich pohyb na webu, v mobilních aplikacích a platformách a umožňují lépe pochopit způsob jejich myšlení.” doplňuje Machek.

Kombinace kvalitativní a kvantitativní analýzy šetří čas i peníze

Kombinace kvalitativní a kvantitativní analytiky pomáhá dosáhnout perfektního pochopení dané situace a toho, co se stalo. Pomůže nám lépe pochopit daný problém a nastíní jeho možná řešení. Nezapomínejme však na to, že například aplikace mohou běžet jak ve webové verzi, tak na mobilních operačních systémech – iOS, Android. Je tedy nutné provést analýzu na všech platformách, protože jinak je řešení problému opět jen částečné.

„Naprosto klíčové je v současné době ukázat lidem, markeťákům, produkťákům a dalším, že jejich produkt může fungovat mnohem lépe a efektivněji, pokud využijí jednoduchý, a přesto komplexní nástroj – kvalitu i kvantitu. Důležitým krokem je také snaha co nejvíce zautomatizovat a sjednotit vše do jednoho celku. Analytický nástroj by se v zásadě měl stát virtuálním členem produktového týmu ukazujícím hned z několika úhlů na nedostatky, které firma jednoduše odstraní.” uzavírá Ondřej Machek ze Smartlooku.

Ondřej Machek, CTO Smartlook

Ondřej je vizionář a technologický mág, který své nadšení vždy přenáší do celého projektu. Jeho znalosti systémové architektury, AWS (Amazon Web Services) a databází (Elasticsearch) jsou na cestě stát se globálním lídrem v celém odvětví zásadní.

Se svým týmem stojí za kompletním přechodem Smartlooku na cloud a je otcem myšlenky škálování produktu, kdy se z čistě nahrávacího řešení stal komplexní ekosystém s plnohodnotnou analytikou. Současně se Ondra s obrovským nasazením věnuje celému vývojářskému týmu a jeho potřebám a také budování udržitelné firemní kultury, což Smartlooku pomáhá zachovat si startupového ducha i při útoku na stomilionový obrat. 

Avatar Autor
Radim Oulehla

Nadšenec do e-commerce, online marketingu a FinTechů. Chorobný minimalista a odpůrce nesmazaných e-mailů. Spoluzakladatel Podpořit.cz.

Líbí se vám článek? Podpořte nás kávou.

Naše články píšeme po nocích a občas musíme spánkový deficit dohnat šálkem kávy. Budeme rádi, když nás na jeden pozvete.

☕️ Chci vás pozvat!