Zdroj: Geralt na Pixabay.com

V České republice se v roce 2021 prodalo 2646 nových aut na výlučně elektrický pohon. Stále se ale jedná se o 1,28 % podíl. Velký zájem lze na druhou stranu zaznamenat v oblasti půjčování elektromobilů. Podle dat platformy HoppyGo vzrostl meziročně o 413 %. Konkrétně se jednalo o 407 zápůjček.

Kdo si elektroauta nejčastěji půjčuje? A jak vypadá typický majitel takového vozu? Průměrný věk majitele elektroauta, který je zároveň ochoten poskytnout své auto k zápůjčce, je 31 let a je z většího (minimálně krajského) města. Většinou jsou to tzv. „early adopters“, tedy lidé, kteří rádi zkoušejí nové věci a rychle si osvojují nejnovější technologie.

Existují dvě skupiny lidí, kteří elektroauta umisťují na platformy pro sdílení aut. Jedné jde primárně o to optimalizovat náklady spojené s vlastnictvím či provozem vozu a zároveň se nemusí tolik bát o to, jak se využívá (ohřev motoru, apod.). Jejich motivace je tedy finančního charakteru. Průměrný měsíční výdělek se může přehoupnout přes 30 000,- za měsíc. Druhou skupinu pak tvoří lidé, pro které je elektromobilita jistá budoucnost a chtějí ji přiblížit širší veřejnosti. Dá se říct, že jsou to takoví obhájci zelené mobility,“ říká Robin Švaříček, CEO carsharingové služby HoppyGo.

RobinŠvaříček_2

Robin Švaříček, CEO HoppyGo; Zdroj: HoppyGo

Lidé, kteří si elektromobily půjčují, jsou poté velice podobní majitelům. Průměrný věk je 26 – 35 let a žijí ve větších městech. Nejvíce je zajímá reálná zkušenost s elektromobilem. Většina z nich plánuje nákup prvního elektromobilu a rádi by si jej proto vyzkoušeli předem. „Ze všech rezervací elektroaut na platformě HoppyGo jich bylo loni prokazatelně 20 % za účelem vyzkoušení před koupí vozu,“ doplnil Švaříček.

Co říkají k výpůjčkám elektromobilů uživatelé HoppyGo?

Jeden z uživatelů platformy to komentuje následovně: „Zvažuji koupi tohoto elektrovozu a chci si jej vyzkoušet ve svých běžných životních situacích, a to na více dní a na konkrétní známé služební trase, kterou jezdím každý týden.“

HoppyGo_app

Zdroj: HoppyGo

Dalšími důvody jsou např. delší výlety či možnost vyzkoušet si dobíjení. Průměrný nájezd za zápůjčku je 598 km. Ta pak průměrně trvá 4,5 dne a denní průměr činí 132 km. 

„Chtěl bych vyzkoušet Tesla Model Y v praxi. Jak jezdí, jak hlučí, jak se tam vejde naše rodina, kam dojedeme, jak doma nabijeme. Zajímalo by mě, jak se k Tesle chovat a eventuálně taky, jaké jsou její nejsilnější stránky (např. jak šikovný je její autopilot).“ říká zájemce o zapůjčení Tesly. 

Na platformě HoppyGo majitelé v tuto chvíli v Česku nabízejí celkem 34 elektromobilů. Uživatelé mohou vybírat ze 4 druhů ŠKODA ENYAQ iV (ENYAQ iV 60, ENYAQ iV 80, ENYAQ iV 80 Sportline a ENYAQ iV 80X) nebo si vybrat z kompletní nabídky automobilky Tesla a to z nejrůznějších variant modelů S, 3, X, Y, Renault Zoe či Ford Mustang Mach-E.

Další podobné novinky najdete v naší rubrice Technologie.

Avatar Autor
Lukáš Raška

Už nějakou dobu ponořen do světa FinTechu, investování a udržitelnosti. Pomocí dat popisuje fungování financí a technologií ve srozumitelné formě.

Líbí se vám článek? Podpořte nás kávou.

Naše články píšeme po nocích a občas musíme spánkový deficit dohnat šálkem kávy. Budeme rádi, když nás na jeden pozvete.

☕️ Chci vás pozvat!