Po dynamickém začátku roku přišlo v únoru zpomalení. Podle nejnovějších dat Fidoo Indexu firemních nákladů české firmy meziměsíčně o něco méně utrácely – celkový objem výdajů i počet transakcí klesl o nízké jednotky procent. Jde o první takový pokles od prosince. Přesto firmy stále nakupují efektivněji než loni: meziročně sice objem transakcí vzrostl jen mírně (o 1,8 %), ale jejich počet výrazně – o 7,5 %.
Z dat 1 200 malých a středních firem, které Fidoo pravidelně analyzuje, vyplývá jasný trend: firmy se snaží mít náklady více pod kontrolou. A těm, které mají přehled o svých výdajích v reálném čase, se daří hledat úspory i tam, kde by je dřív nehledaly – například v běžném provozu.
Únor tak potvrdil posun k větší rozvaze u nemandatorních výdajů, které klesly o 3,5 % oproti lednu. V součtu jde o signál, že firmy reagují na aktuální ekonomickou nejistotu, ale zároveň nepanikaří – pouze zpřesňují kontrolu nad tím, za co skutečně platí.
„Únorový pokles inflace, která se již po dobu několika měsíců pohybuje v pásmu mezi 2 a 3 %, dává tušit, že alespoň tato bezprostřední hrozba snad byla zažehnána. To ilustrují i kroky ČNB, která zahájila rok s pokračujícím uvolňováním měnové politiky,“ říká Petr Herzmann, spolumajitel Fidoo. „Uklidněná inflace ale neznamená, že jsou české firmy z lesa venku. Meziměsíční pokles a relativně nízký meziroční růst transakcí svědčí o tom, že firmy si to uvědomují a dbají na maximálně efektivní využití prostředků. Ve výhodě jsou ty, které využívají digitální nástroje pro kontrolu a řízení nákladů v reálném čase, například firemní platební karty pro jednotlivce i týmy napojené na celý expense management systém.“
Do hry navíc může brzy vstoupit další faktor: sílící obchodní napětí mezi USA a zbytkem světa. Zvýšená cla a odvetná opatření, která donedávna působila spíš jako rétorické cvičení, už stihla otřást růstem amerických technologických gigantů. A pokud obchodní válka skutečně propukne, dopadne i na Evropu – především na německý automobilový průmysl, který je úzce provázaný s českými dodavateli.
„Zdaleka ne všechny firmy mají přímo co do činění s německými automobilkami, přízrak další černé labuti ale zasahuje plošně celou ekonomiku a přináší už notoricky známou ‘blbou náladu‘. Posledních pár týdnů ukázalo, jak rychle se může jejich ekonomická situace změnit – zareagovat s měsíčním zpožděním může mít pro malé a střední podniky fatální následky,“ komentuje Petr Herzmann. „Zároveň se české firmy mohou v následujících týdnech i měsících dostat do situace, kdy budou muset hledat nové obchodní partnery – a to třeba i ve státech, na které se dosud nezaměřovaly. V takovém případě mohou najít cenný potenciál pro další úspory třeba i při směně a zahraničních platbách, pokud si pro směnu zajistí férového partnera, který namísto smlouvání po telefonu nabídne transparentní podmínky a jasný kurz.“