Letní dovolená zůstává pro Čechy důležitým momentem k odpočinku, ale v kontextu ekonomické nejistoty přistupují k jejímu financování výrazně obezřetněji. Ukazuje to nový průzkum společnosti Twisto, mezi tisícovkou respondentů. Více než polovina Čechů (58 %) uvedla, že se letos kvůli finanční situaci na dovolené uskromní. Přesto jen 1 % lidí plánuje financování dovolené pomocí půjčky. Tři čtvrtiny využijí našetřené peníze a další pětina sáhne po aktuální výplatě.
Prázdniny zůstávají pro většinu lidí prioritou, a to i přes vysokou inflaci a zvýšené životní náklady. Rozpočet, který Češi plánují za dovolenou utratit, se výrazně liší. Nejčastější částka se pohybuje mezi 5 000 a 10 000 Kč na osobu (20 %), podobně velká skupina počítá s částkou mezi 10 000 a 15 000 Kč. Dalších 18 % utratí mezi 15 000 a 25 000 Kč, zatímco 9 % lidí plánuje útratu přesahující 45 000 Kč na osobu. Z průzkumu vyplývá i genderový rozdíl – muži častěji plánují vyšší výdaje než ženy.
Ekonomická situace a inflace mění dovolenkové návyky napříč populací. Deset procent lidí si letos prázdniny vůbec nemůže dovolit. Dalších 58 % uvedlo, že se musí různým způsobem uskromnit – ať už výběrem levnější destinace, zkrácením pobytu nebo úspornějším chováním na místě. Nejčastější přístup spočívá v důkladné kontrole výdajů – lidé méně navštěvují restaurace nebo utrácejí za zážitky. Přesto většina nechce o dovolenou přijít a hledá způsoby, jak si ji dopřát i v rámci omezeného rozpočtu.
Z aktuální výplaty platí prázdniny nejčastěji lidé ve věku 27–35 let, zatímco mladší generace do 44 let častěji zvažuje nebo využívá odložené platby. Produkty typu „Nákup na třetiny“, které umožňují rozložit platbu bez navýšení, jsou atraktivní zejména v období dovolených. Tyto finanční nástroje pomáhají domácnostem lépe řídit rozpočet bez nutnosti sahat k nevýhodným úvěrům.
Co se týče destinací, rozdělení je poměrně rovnoměrné. Přibližně 35 % lidí plánuje zůstat na prázdniny v Česku, 34 % zamíří do zahraničí a 20 % kombinuje obě možnosti. Jen 12 % respondentů uvedlo, že letos nikam nepojede. Finanční gramotnost Čechů roste a spolu s ní i zájem o flexibilní způsoby plánování výdajů.