Zdroj obrázku: altdata.co

Jaká je budoucnosti pojištění? Právě na tuto otázku odpovídá a své domněnky popisuje Jindřich Lenz, CEO insuretechu Mutumutu.

Už jsme si prakticky zvykli, že budoucnost je nyní díky autonomním autům, inteligentním domům, prvním vesmírným turistům a karbanátkům z laboratoře blíž, než kdy dřív. To, jak moc se svět v následující dekádě nebo dvou promění, nám naznačuje už druhý rok života v pandemickém světě. O tom, že se postupně promění snad všechny oblasti lidského života, není pochyb.

Mezi prvními je oblast spotřebitelských služeb – stačí se podívat na raketový nárůst online nákupů potravin nebo komunikačních platforem. Díky fintechu a úspěchu startupů se pomalu mění i dinosauří svět finančních služeb, včetně životního či jiného pojištění. Níže uvádím pár příkladů, jak by to mohlo s pojištěním budoucích výdobytků vypadat a kde pojišťovnictví už dnes za technologickým pokrokem pokulhává.

Pojištění náhradních dílů

Už je to více než čtyři roky od doby, co IKEM poprvé implantoval umělé biokompatibilní srdce českému pacientovi. Nejen z mého pohledu šlo o další přelomový moment v cestě k jednou možná neomezené dlouhověkosti. Takové úspěchy naznačují, že se z lidí stanou díky stále dokonalejším bionickým náhradám “kyborgové”. S umělou chlopní či srdcem už riziko infarktu nebude příliš velké a “vyměnit” takto možná půjde kdejaký orgán. Už teď si tipnu, že se objeví možnost si umělý orgán pojistit, anebo si u něj prodloužit záruku.

Až vás přejede autonomní auto či uvězní chytrý dům

I když nás robotické vysavače či mnohé “chytré” domácí spotřebiče každodenně přesvědčují, že spiknutí proti lidstvu ve stylu Skynetu se prozatím nemusíme až tak obávat, autonomní auta a inteligentní domácnosti se dřív nebo později stanou masovou záležitostí.

A s tím i často pokládaná, ale dosud nezodpovězená otázka “kdo za to může”. Kdo ponese odpovědnost za to, pokud se autonomní systém rozhodne špatně a způsobí někomu škodu na majetku či životě. Budeme si muset chytrá auta či domy připojišťovat proti škodě stejně jako partnery, děti či domácí zvířectvo?

Sky is the limit?

Vesmírné nebo balistické lety, kterými v posledních měsících zaplnila světová média trojice “raketových miliardářů” Branson-Bezos-Musk byly také označované jako předvoj masového vesmírného turismu. Technooptimisté tvrdí, že i  takový třicetiletý bankéř se dožije a hlavně finančně dosáhne na placený výlet do kosmu.

Z dnešního pohledu jde pro pojišťovny opravdu o sci-fi: neexistuje pojištění, které by platilo nad 5000 metrů nad mořem. Otázkou je tedy, jak se pojišťovny vypořádají s výletem do výšky minimálně 100 kilometrů směrem do oblak.

Přijdou vám takové úvahy přitažené za vlasy? Možná. Nikdo samozřejmě s jistotou neví, jak to všechno bude. Co ale vím s jistotou je, že pojištění jen tak z našich životů nezmizí. Jde totiž o jeden ze zásadních vynálezů, který formoval moderní západní civilizaci. Nehody se budou stávat pořád a to, že si dva řidiči vzájemně bourajících aut nedají v lepším případě na budku, a namísto toho spolu civilizovaně vyplní formuláře, je zásluha pojištění.

Pojištění se proto bude s měnícím se světem nadále vyvíjet. Nejstarší pojišťovně světa Lloyd’s, která pojišťovala lodě vydávající se na zámořské plavby a dala původ výrazu underwriting by tenkrát taky přišlo absurdní, že bude zanedlouho možné si pojistit koně nebo dokonce i psa. Pojišťovny zkrátka budou muset v budoucnu řešit i ty z dnešního pohledu tak za vlasy přitažené scénáře, jako je cestovní pojištění do kosmu nebo selhání mechanického srdce.

Pojištění určitě dozná řadu změn. Jedna z těch velkých, kterou je masivní digitalizace a onlinizace, se odehrává už nyní – troufám si říct hlavně díky novým online pojišťovnám, které celou službu výrazně zjednodušují a v mnoha ohledech narovnávají.

Pokud tedy mám prozatím zůstat víc při zemi a spíš v horizontu několika let, troufám si tvrdit, že pojištění nás s největší pravděpodobností bude provázet na každém kroku, aniž bychom si toho vůbec všimli. Stane se totiž integrální součástí ceny téměř každé služby či spotřebního produktu, který si koupíme, či spíše půjčíme nebo budeme sdílet. Pokud si přeci jen budeme nějaké pojištění specificky pořizovat, půjde o silně personalizovaný nákup – sami si zvolíme, jaké jeho části chceme a potřebujeme.

Avatar Autor
Jindřich Lenz

Několik let pracoval ve světě pojišťovnictví. Pak zjistil, že tuto zkostnatělou oblast je možné změnit a nabídnout lidem životní pojištění snadno a rychle online. Tak se Jindřich stal CEO & Co-Founderem Mutumutu.

Líbí se vám článek? Podpořte Fintree kávou.

Naše články píšeme po nocích a občas musíme spánkový deficit dohnat šálkem kávy. Budeme rádi, když nás na jeden pozvete.

☕️ Chci vás pozvat!