AR/VR, 3D modely a umělá inteligence mají potenciál v příštích letech zcela změnit způsob, jakým lidé dnes nakupují produkty online. V Česku zatím využívá tyto trendy jen zanedbatelné procento e-shopů. Jiné je to u nadnárodních značek jako je IKEA nebo Google, které svým zákazníkům nabízejí 360° prezentace a využití AR už i u nás.
Digitalizace a nové technologie se dostávají i do e-commerce. Ještě nedávno stačilo majitelům e-shopů mít webové stránky responzivní pro mobilní zařízení. Ovšem s rostoucími nároky zákazníků a novinkami v oblasti technologií se musí začít přizpůsobovat rychle se blížícím trendům také oni. Mluvíme zde zejména o prezentaci produktů a možnosti interaktivně s nimi zacházet. Právě 360° prezentace produktů sputila na svém e-shopu nedávno také IKEA nebo Westwing.
„Z dat víme, že 46% zákazníků, kteří dnes nakupují online se obávají, že vystavený produkt nebude odpovídat skutečnosti. Očekávají, že jim obchodník nabídne možnosti, jak si produkt před nákupem lépe prohlédnout. Nejjednodušší cestou, jak se dostat ke kvalitní prezentaci, je digitalizace produktové portfolia. Klientům převedeme jejich produkty do digitálních 3D modelů, které nabízí mnohem větší detail než klasická fotografie. Od podzimu budou mít také možnost využívat 360° prezentace svých produktů a zobrazování v rozšířené realitě,” komentuje Matěj Baránek, zakladatel firmy 3Digma.
Co přinášejí 3D modely v praxi
Převod fyzických produktů na 3D modely přináší majitelům mnohem více než jen kvalitní prezentaci. Takovéto modely jde rychle upravovat a díky tomu je nasazení nových variant produktu mnohonásobně rychlejší. Využití AR (rozšířené reality) nabízí zákazníkům prohlédnout si produkty v reálném prostředí u nich doma a strávit na e-shopu mnohem více času než doposud. Rozšířenou realitu spustil nedávno také Google, který ji přidal do svých Google Maps. Nyní se můžete procházet po městě a navigovat vás budou v reálném prostředí modré levitující šipky.
„Využít 360°prezentaci a rozšířenou realitu může každý e-shop, který má digitalizované své produktové portfolio. Má tedy převedené produkty do 3D modelů. V následujících týdnech spustíme platformu, kde si každý majitel e-shopu může nahrát své 3D modely a následně je přes vygenerovaný kód vložit na svůj e-shop. Díky tomu si jeho zákazníci budou moci prohlédnout produkt opravdu do každého detailu a navíc pomocí rozšířené reality také přímo u sebe doma, “ komentuje Matěj Baránek, zakladatel firmy 3Digma.
Digitální prezentace a rozšířená realita posilují konkurenceschopnost jednotlivých e-shopů a dodávají jim na atraktivitě. Všechny tyto nástroje budou v následujících letech stále běžnější a výrazně ovlivní nákupní chování zákazníků. Směřujeme do doby, která nám ukáže nové možnosti nakupování online.