Za dobu pandemie sledujeme až neuvěřitelný růst české e-commerce. Druhý kvartál byl pro ni znovu rekordní, když za toto čtvrtletí přesáhl obrat tuzemských e-shopů 50,45 miliard korun. V meziročním srovnání se jedná o nárůst o desítky procent. Rekordní růst navíc podtrhuje fakt, že v tomto období vzniklo 3 144 nových e-shopů. Aktuálně jich v Česku působí 41 639.
„Meziroční srovnání výsledků potvrzuje, že oblast e-commerce zaznamenala během pandemie koronaviru značný růst. Majitelé kamenných obchodů byli nuceni přesunout svůj byznys na internet, stejně tak se změnilo i nákupní chování zákazníků. Před vypuknutím pandemie v roce 2019 zaznamenaly české e-shopy od dubna do června obrat 35,4 miliardy korun. V letošním roce byla za stejné období překonána hranice 50 miliard korun, což je nárůst o více než 40 procent,“ říká Samuel Huba, CEO společnosti Shoptet.
Kromě toho dodává, že dalším důvodem rostoucího obratu je zvyšující se počet nových prodejců, kterým e-shopy úspěšně fungují dovolují jim byznysově růst. Podíl e-commerce na celkovém maloobchodu se tedy zvyšuje. Maloobchod oproti e-commerce roste jen o jednotky procent a podle posledních statistik ČSÚ tržby maloobchodu stagnují.
Zdroj: Shoptet
„Stále tedy platí, že efekt covidu na českou e-commerce působí a dá se očekávat, že vánoční sezóna bude opravdu mimořádná a zcela jistě rekordní,“ doplňuje Huba.
Meziročně se zvýšil také obrat tuzemských e-shopů za první polovinu letošního roku. „V lednu jsme očekávali, že by mohl obrat v letošním roce vzrůst celkově asi o 18 procent. Nyní máme za sebou pouze polovinu již nyní dosáhl český e-commerce sektor nárůstu o neuvěřitelných 29 procent. A to nás přitom nejsilnější období teprve čeká,“ dodává Samuel Huba ze společnosti Shoptet, která má pod svými křídly 27 527 e-shopů a je již více než 5 let českou jedničkou poskytující e-shopové platformy.
Od dubna do června vzniklo 3 144 nových e-shopů
S obratem české e-commerce roste i počet nových e-shopů. V druhém kvartálu jich přibylo 3 144, což přispělo k meziročnímu růstu o 25 procent. Nejčastějším segmentem, do kterého se nové e-shopy pouštějí zůstává i nadále oblečení a doplňky. Hned po oblečení nové e-shopy vznikají hlavně v segmentu zaměřeným na domy, zahradu, potraviny a dětské zboží s elektronikou.
V druhém kvartálu podle očekávání rostl hlavně segment zaměřený na cestování, tedy kufry, karavany, doplňky na cesty či dovolenou. Jejich prodej oproti prvnímu čtvrtletí 2021 vzrostl o 50 %.
Dařilo se také kategorii stavební materiály, kde došlo oproti prvním třem měsícům letošního roku k nárůstu o 29 procent. Dalšími rostoucími kategoriemi jsou segment auto-moto (nárůst o 26 procent), sport a turistika (nárůst 22 procent) a erotika (nárůst 13 procent).
Fenomén nakupování přes internet potvrzuje i ředitel Asociace komunikačních agentur Marek Hlavica. „E-commerce se stala definitivně mainstreamem obchodu. Potvrzují to například reklamní a marketingové agentury, které se zaměřují na podporu e-shopů. Ty během lockdownu rozhodně neměly nouzi o zakázky, naopak rostly a zvyšovaly své obraty. Ukazuje se, že digitální transformace dnes již prostupuje téměř všemi segmenty a má v české ekonomice zásadní postavení,“ dodává Hlavica.