České obchodníky čeká další z těžkých roků. Ale kde jsou překážky, tam vznikají i nové příležitosti. A těch se řada z v roce 2023 zhmotní také ve světě online i offline plateb. Ty nejzajímavější trendy, které by měli obchodníci sledovat, shrnul Richard Kotrlík, CEO platební služby Skip Pay od ČSOB.
Dobírka zdraží a obchodníci jí budou házet klacky pod nohy
Dobírka, jedna ze zákazníky nejoblíbenějších plateb, ale také nejdražších pro obchodníky, již dva roky přežívá svou ohlášenou smrt. Existovat bude pravděpodobně i nadále, jen se pod tlakem okolností její role změní. Obchodníci jí často fandí jen kvůli tomu, že pro konzervativnější zákazníky je „must have“ platební metodou. I kvůli rostoucím logistickým nákladům (náklady na dobírku jsou v současnosti zaplaceny marží z každého čtvrtého průměrného nákupu) však není divu, že ji zároveň nejrůznějšími způsoby limitují. A budou ještě více.
„Dobírka přestane být postupně podporovaná u malých zásilek a bude přetrvávat hlavně u těch, jejichž cena se pohybuje v řádech vyšších tisíc nebo desetitisíc korun. A pravděpodobně postupně opět zdraží – klidně až na dvojnásobek,“ domnívá se Richard Kotrlík, CEO platební služby Skip Pay. „Obchody zároveň budou samy hledat cesty, jak migrovat zákazníky na nové typy plateb, které jsou oboustranně výhodnější. Dobírku tedy pravděpodobně nahradí ‚nová dobírka‘, která bude z mého pohledu založena spíše na principu odložené platby. Zákazníci si tak budou moci zboží před zaplacením skutečně vyzkoušet a ujistit se, že si ho nechají. Namísto ‚fiktivního pocitu bezpečí‘, který dnes při placení a přebírání zalepené krabice se zbožím zažívají u klasické dobírky.“
Rozložené a odložené platby na vzestupu, letos s novým impulsem
Odložené (kup teď, zaplať později) i rozložené (zaplať část hned a později zbytek) platby nepřestávají v Česku patřit mezi nejrychleji rostoucí platební metody. Jejich podíl je sice stále na úrovni nízkých jednotek procent, nicméně stoupá přímo úměrně možnostem, které dávají jednotliví poskytovatelé plateb a samotní obchodníci. A v tomto směru rok 2022 přinesl další zásadní posuny – například přímou integrací poskytovatelů těchto plateb do platebních bran. V roce 2023 by zároveň mohly získat výrazně větší oblibu napříč celým Českem – především díky své schopnosti lépe pracovat s cashflow domácností i chuti obchodníků přinést Čechům lepší možnosti pro větší nákupy.
„Odložené i rozložené platby stále dohání ostatní platební metody, které považujeme za běžný standard. To jim ovšem v Česku dalo prostor výrazně lépe postavit produkt jako takový. V případě Skip Pay je samozřejmostí sjednání v průběhu několika minut přes Bank ID, integrace do největších platebních bran, které umožňují platit odloženě nebo rozloženě na naprosté většině významných obchodů. Ale také obohacení každé platby o další výhody,“ zmiňuje Richard Kotrlík. „Pro každého obchodníka jejich podpora znamená v podstatě jediné – zvýšení šance na dokončení nákupu a zisk loajálnějších zákazníků. Což je přesně ten důvod, proč na ně sází stále častěji.“
Obohacené platby
Moment platby je klíčový pro vztah e-shopu a zákazníka. Právě v ten okamžik je totiž definitivně potvrzen zájem o uzavření obchodu jako takového. A je tedy samozřejmé, že se e-shopu v rámci tohoto momentu vyplatí dát klientovi co nejvíce benefitů. Jinými slovy – platbu „obohatit“ o další funkce nebo výhody. Ať už je to cashback, možnost dopravy zdarma nebo například automatické bezplatné prodloužení záruky. Ekosystém služeb navázaných na okamžik platby se bude rozvíjet i v příštím roce. Pro e-shopy všech velikostí se z něj totiž stane důležitá konkurenční výhoda.
„Jakmile zákazník platí, má smysl mu dát další benefity. Výrazným způsobem to v jeho očích zlepšuje celkové hodnocení e-shopu a zvyšuje šanci, že příští nákup uskuteční opět zde. Pokud s každou platbou dokáže ušetřit desítky nebo dokonce stovky korun, přidanou hodnotu tohoto benefitu velice silně vnímá,“ zmiňuje Richard Kotrlík. „Vidíme to v případě Skip Pay, který při platbě automaticky zdarma prodlouží záruku o rok a ještě nakupovaný produkt na rok pojistí. To jsou produkty v hodnotě i několika tisíc korun a zákazníci je uvádí jako jednu z motivací, proč volí právě naši platební metodu.“
Vnořené platby
Vnořené platby (embedded payments) integrují možnost transakce přímo do aplikací nebo webových stránek. Výrazně se tak zjednodušuje samotný moment platby – uživatel totiž zpravidla nemusí přecházet na jinou stránku nebo používat externí platební bránu. Vnořené platby jsou známé především z herního průmyslu nebo multimediálních služeb, stále častěji se však budou prosazovat také v chatovacích aplikacích nebo e-commerce. Oblíbené jsou zejména kvůli své pohodlnosti a rychlosti, protože umožňují uživatelům platit bez nutnosti zadávat své platební údaje opakovaně při každém nákupu.
„Vnořené platby, umožňující zaplatit na jedno kliknutí, se pravděpodobně v příštím roce začnou objevovat na celé řadě nových webů. Je to ostatně jedna z cest jak výrazně zvýšit šanci na dokončení nákupu,“ zmiňuje Richard Kotrlík. „A zároveň přinesou nové nároky na bezpečnost. Právě rychlé placení na klik je jednou z hlavních motivací, proč si lidé pořizují samostatné platební karty nebo účty určené výhradně na nakupování.“
Snižování nákladů na transakci a oťukávání možností A2A plateb
Obchodníci budou hledat další způsoby, jak ušetřit. Důležitou konkurenční výhodou jednotlivých platebních metod se tak stane výše účtovaného transakčního poplatku, což dá prostor pro nové způsoby plateb. Nejskloňovanější jsou A2A („account-to-account“) platby, které zcela vypouští prostředníka. K přesunu peněz dojde jednoduše z účtu na účet bez nutnosti použit platební karty nebo operování s hotovostí.
„Bude zajímavé sledovat, jak se podaří zavést A2A platby do běžné obchodní praxe. Z podstaty se jedná o velice zajímavý transakční model, který má potenciál rychle růst. V Česku však může narazit na konzervativní zákazníky i obchodníky,“ zmiňuje Richard Kotrlík. „Nicméně propojení A2A plateb například s účty s odloženou platbou typu Skip Pay dává zcela nové možnosti – a to jak na úrovni rychlosti, pohodlí, tak bezpečnosti.“
Nová pravidla bezpečnosti
Virtuální účty, virtuální karty, jednoduchá blokace karty na jedno ťuknutí do telefonu, možnost okamžitě omezit nákupy online, rychlá změna PIN. A hlavně – samostatné karty určené výhradně na nákupy, které snižují riziko zneužití úspor nebo peněz důležitých pro chod domácnosti. To jsou nové trendy v bezpečnosti, které bude dodržovat stále více Čechů. Právě příští rok by mohl být rokem, kdy se druhým nejpoužívanějším účtem nestane spořicí, ale „provozní“.
„Počet Čechů, kteří se setkali s pokusem o podvod, stoupá. A s nimi i ostražitost. Produkty určené kdysi především pro technologicky zdatné klienty, jako jsou například jednorázové virtuální karty, se dnes začínají těšit masové oblibě,“ zmiňuje Richard Kotrlík. „A je to mimo jiné důvod, proč v roce 2023 bude poprvé nadpoloviční většina našich klientů využívat svůj Skip Pay účet jako preferovanou alternativu ke svému běžnému bankovnímu účtu.“
Outsourcing problémů v rámci platby
S kým jsi nákup zaplatil, s tím řešíš svou spokojenost. Tak by se zjednodušeně dala popsat filosofie outsourcingu zákaznické cesty. Je to ostatně jeden z důvodů, proč ve velkém roste zájem o prodeje na tržištích, které na sebe přejímají kompletní zodpovědnost za platbu, dopravu a případné reklamace. K podobné roli se však dnes hlásí i některé platební metody.
„Dokážeme za e-shop vyřešit všechny rizikové body, které s nákupem souvisí. A to je v době, kdy jsou zákazníci velice hákliví na chyby, velice zajímavý benefit. Se Skip Pay pro e-shop pokryjeme pohodlnou platbu, automatické připojištění zdarma, prodloužení záruky, ale také snadné vracení zboží na pár ťuknutí,“ zmiňuje Richard Kotrlík. „E-shop navíc nikdy nedrží zákaznické peníze, čímž se vyhýbá tomu nejsilnějšímu reputačnímu riziku – tedy že nedodá zboží a s vracením peněz bude otálet.“